Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Drager van boerka riskeert na 1 augustus 150 euro boete

5.128 stemmen | Geplaatst op 19 juli 2019 | Website

Dat is terecht
94.7%
Nee, dat moet gewoon kunnen
5.3%

Reacties (31)

wispelhuis 19 July 2019
Symboolpolitiek, hebben we niks beters te doen?
rdebuijzer 19 July 2019
Prima.....!!
mikel66 19 July 2019
gewoon discriminatie,als een vrouw een boerka wil dragen prima geen probleem
Geel Hesje 19 July 2019
Een racistische wet speciaal gemaakt om mensen van één bepaald geloof een zoveelste hak te zetten en hun geloof voor de zoveelste keer zwart te maken. Bovendien volledig overbodig want volgens de NRC zijn er maar zo'n 150 mensen in Nederland die een boerka dragen. En in een vrij land moet je mogen dragen wat jij wil. Bovendien geen gelijke wet voor iedereen want de boerka mag niet maar een dikke das muts en zonnebril als het goed vriest mag wel en de carnavals maskers zijn er ook buiten gelaten. Kortom het is een wet die speciaal is gericht tegen mensen van één bepaald geloof en in mijn ogen speciaal gemaakt om de mensen van dat geloof voor de zoveelste keer onterecht zwart te maken en meer niet en dat vind ik een heel gevaarlijke ontwikkeling.
Geel Hesje 19 July 2019
En ik hoor net op de radio dat het effect van deze wet ook al meteen volledig onderuit is gehaald want volgens Trouw gaat de politieke partij Nida alle boerka boetes betalen die er uitgeschreven gaan worden.
Bartafel 19 July 2019
Dat heet aanpassen naar de cultuur van het land waar u bent of woont. Als u in een moslimland bent ‘moet’ u zich ook kleden naar de norm vandaar. En wat mij dan weer op valt de stelling van gisteren over de borstvoeding, men heeft moeite met een natuurlijk verschijnsel baby voeden. En een mevrouw compleet bedekt zie men als normaal
Peritum ? 19 July 2019
Geldt e.a. ook voor ' refo's ' die op zondag van die grote gezichtbedekkende hoeden dragen ? De wet mag geen onderscheid maken vind ik.
Allem 19 July 2019
Boerka's horen in onze samenleving niet thuis. Het is een uiting van een geloof dat op die manier niet in onze samenleving past. We hebben de neiging in dit land om al die vreemde gewoontes maar goed te keuren. Het is al zover dat die lui die vrouwen in boerka's willen, onze eigen vrouwen voor hoer of slet uitmaken. Hard optreden vereist, 150 € boete? Maak er 1500 € van.
DouweTrant 19 July 2019
Een vrouw in boerka kan haar boreling onbespied en vrijuit de borst geven zonder bestookt te worden met struttige vermaningen door lieden die vermoedelijk met de fles groot gebracht zijn. Gun die dames toch hun boerka en gesp zelf een peniskoker om als je naar een nudistenstrand gaat. Ieder z'n meug, zou ik zeggen!
famclaes 19 July 2019
Het verbod op het dragen van een boerka is niet meer dan moslimpje pesten, het invoeren van die wet is niet meer dan het wegtrekken van stemmen op rascistische partijen zoals de PVV of FvD.
rover827 19 July 2019
Iedereen die schaapachtig aan het roepen is dat de wet discriminatie en anti moslim is, snapt hopelijk toch wel dat het in de volksmond genoemde "boerkaverbod" een wet is voor alle gezichtsbedekkende kleding. Waarschijnlijk niet gezien de kortzichtige en niet doordachte reacties. Oh ja, een hoed die gereformeerde vrouwen dragen bedekt het gezicht niet. Ook is er geen verbod tegen een uiting van de islam. De hoofddoek mag nog gewoon.
trex 19 July 2019
Volgens mij hebben een aantal mensen niet hun onderzoek gedaan en snappen ze ook niet waarom deze beslissing is genomen. Laten we beginnen met de uitleg waarom er hoofdoeken worden gedragen en welke er zijn(voor de geïnteresseerden). Er zijn namelijk 5 verschillende soorten manieren waarop een moslim haar lichaam kan bedekken namens het geloof. Hieronder staat de uitleg over de verschillende manieren die er zijn: De Boerka Volledige bedekking van het lichaam en laat alleen stukje gaas over om door te kijken, van buitenaf kan je het gezicht en/of ogen niet zien. De Nikab Ook volledige bedekking van het lichaam, alleen de ogen van de persoon zijn zichtbaar. De Chador Dit is een mantel die vrijwel het hele lichaam bedekt behalve het gezicht. De Hijab Deze komt het meest voor in het straatbeeld (gelukkig), dit is de traditionele hoofddoek die wordt gedragen om alleen het haar te bedekken. De Khimar Lijkt heel veel op de Hijab maar het is een capevormig doek dat een stuk langer is. Hierdoor kunnen de nek en de schouders worden bedekt. Het gezicht blijft ook volledig vrij. Uitleg waarom er meestal een hoofddoek wordt gedragen namens het geloof: Velen vrouwen die in het openbaar een hoofddoek dragen, doen dit veelal omdat zij dit als een Islamitisch voorschrift zien. Zij baseren zich daarbij op de ayaat uit de Koran, Soera Het Licht 31, Soera De Partijscharen 59. Hoewel daar niet letterlijk staat dat het haar bedekt moet worden, wordt dit door Koranexegeten doorgaans op deze wijze uitgelegd. Zij baseren zich mede op overleveringen die terug zouden gaan tot de tijd van Mohammed. Anderen menen dat tijdens het leven van Mohammed alleen zijn eigen vrouwen gesluierd en afgezonderd geleefd hebben en dat andere vrouwen deze vrouwen later zijn gaan imiteren. Anderen dragen een hoofddoek onder sociale druk, op vraag (of eis) van hun partner of familie, of ter bescherming van hun bescheidenheid. (dit deel is deels gekopieerd van Wikipedia) Terug naar de stelling: Van de 5 bovengenoemde manieren hoe een moslim vrouw zich kan bedekken zijn alleen de Boerka en de Nikab vanaf augustus “verboden” door de overheid. Dit met name omdat je niet kan zien wie en/of wat er onder deze kledij zit. Er zijn ook genoeg voorbeelden te vinden over dat er misbruik werd gemaakt van deze kledingstukken omdat ze vrijwel volledige anonimiteit bieden. Mijn mening: Zelf vind ik dat iedereen zijn geloof mag laten zien en uiten in het openbaar. Maar zie dit liever terug op de werkvloer(en) ongeacht welk geloof je praktiseert of welk bedrijf het is. Het is toch fijn als collega en/of als klant om neutraliteit te hebben. Ik ben het echter ook eens met de beslissing van de overheid. Net zoals ik eerder benoemde zie je bij de boerka en de nikab niet wie (of wat) er onder zit. Dus in openbaar zie ik zelf dus liever niet de boerka of de nikab. Er zijn tenslotte toch nog 3 andere kledingstukken/methodes die gebruikt kunnen worden om toch nog aan de regels van het geloof te voldoen. Tenslotte denk ik ook dat de meeste mensen (waaronder in ieder geval ik) het toch ook fijner vinden als je iemand zijn gezicht kan zien.
FoortdR 19 July 2019
Volgende maatregel: alle vreemde, rare, niet-Nederlandse voornamen worden verboden, want dat past niet in onze cultuur. Dus geen Mikel, Allem of Trex, maar Douwe, Klaas, Jan (en natuurlijk ook Foort, maar een echte Zeeuw had dat allang door).
Ron625 19 July 2019
Een hoop mensen begrijpen niet wat de wet inhoud. Het wordt verboden, om gezichtsbedekkende kleding te dragen op sommige openbare plekken. Dit wordt verboden, om criminaliteit tegen te gaan. Op straat mag het gewoon gedragen worden, maar niet in b.v. een bank filiaal.
K. Nuks 19 July 2019
De wet gaat over gezichtbedekkende (be)kleding. Dat kan van alles zijn; motorhelmen, bivakmutsen, stofmaskers en veiligheidsbrillen en ga zo maar door. En ook boerka's vallen hieronder. De wet maakt uitzonderingen wanneer het dragen van die gezichtbedekkende (be)kleding is toegestaan. Bijvoorbeeld een motorrijden moet een helm dragen. En werklui bezig met bepaalde werkzaamheden zijn verplicht bepaalde persoonlijke beschermingsmiddelen te dragen. Er zijn ook uitzondering voor bepaalde (sport)activiteiten. Denk aan een ijshockeykeeper of een artiest. Dan zegt de wet ook nog dat die gezichtbedekkende kleding alleen in bepaalde gebieden of gebouwen verboden is. Dus wil jij thuis op de bank met een bivakmuts tv kijken of in je tuintje schoffelen, ga je gang. De stelling zegt boerkadrager beboeten. Dat is te kort door de bocht; iedereen met welke gezichtbedekkende kleding dan ook loopt de kans te worden beboet in de bij wet bepaalde gevallen. Behalve natuurlijk in Amsterdam. Burgermoeder Femke H. heeft in haar wijsheid bepaald dat ze het dragen van een boerka op niet toegestane plekken niet gaat beboeten. Wel een helmdrager op diezelfde plek. Want die valt namelijk niet onder de, in de ogen van Femke H., politiek correcte uitzondering.
allerlei 19 July 2019
De stelling dekt alweer de strekking van het artikel niet en is uiterst suggestief. Dat zie ik hier wel vaker en het gooit nogal eens alles en iedereen over één boeg en daar moet je dan nog regelmatig met ja of nee of antwoorden ook, zonder mits of maren.
V.v.C. 19 July 2019
Peritum ?:Geldt e.a. ook voor ' refo's ' die op zondag van die grote gezichtbedekkende hoeden dragen ? Wat een onzin, die hoeden bedekken het gelaat niet maar alleen het hoofd en worden alleen in de Kerk zelf gedragen, gewoon de boel opruien dat doet u.
wispelhuis 19 July 2019
De meeste mensen hier hebben nog nooit een vrouw in nikab of boerka gezien.
D2017 19 July 2019
Wie de normen, waarden en wetten van het verkozen "Vrije Gastland" niet wenst te respecteren is altijd nog vrij en doet er zeer verstandig aan om een andere keuze te maken en te vertrekken naar het land waar men zich prettige en gelukkiger kan voelen !
FoortdR 19 July 2019
Beste Wispelhuis, maar als ik een nikab of boerka zie, hoe weet ik dan dat het een vrouw is? En is het niet juist daar waar het om gaat?
mikel66 19 July 2019
ff die boerka optillen en voelen dan weet jet het foortdr
wispelhuis 19 July 2019
Net wat U zegt : als.
wispelhuis 19 July 2019
Angst komt voort uit een gedachte die je gelooft. Nicolaas Beets zei het immers al: Een mens lijdt dikwijls ’t meest Door 't lijden dat hij vreest Doch dat nooit op komt dagen. Zo heeft hij meer te dragen Dan God te dragen geeft
Fatsoen 19 July 2019
Probeer in sommige landen maar eens rond te lopen als vrouw zónder hoofdoek of boerka of nikab! Over niet al te lange tijd zal Nederland een moslimmeerderheid hebben, en niet alleen Nederland. Het zal niet helpen maar men zou eens moeten beginnen met álle scholen openbaar te maken, ja álle! Geloven doe je maar thuis en in de kerk en kleedt je je daar maar zoals je wil.
2stroke4me 19 July 2019
Alsook het dragen van een bivakmuts, integraalhelm of masker.
V.v.C. 19 July 2019
Fatsoen: Angst is een slechte raadgever, een hele slechte.
hanshofman 19 July 2019
Als ik alle berichten zo lees, dan is de meerderheid nog nooit in bvb Noord Sumatra geweest. Waar een vrouw niet in een spijkerbroek mag lopen enz.. Dan word je door de religieuze politie afgevoerd. In het extreme Saoedi-Arabië waar vrouwen als in een gevangenis leven loopt men in zwarte boerka etc. kleding. Nog enkele jaren en de blinden die hier niet tegen zijn, zullen hier nog verlangen naar de tijd van nu en zeggen we hebben het niet geweten.. Dat een Halsema niet wil handhaven zegt iets over haar rebels linkse instelling. Het gaat haar om stemmen voor Gr.links en speelt daarom de jofele tante.. Nederland is een niet islamitisch land.. Onderzoek eens de oorsprong van bijna alle wetten in ons land.. dan zie wat onze culturele oorsprong is. Daar horen geen boerka's etc. in thuis. Als nieuwe bewoner /en/of gast behoor je je aan te passen aan het land waar je wil wonen.
FoortdR 19 July 2019
hanshofman, wat wilt u nu zeggen? Dat het in de islamitische landen wel goed is geregeld? En als je niet handhaaft je een linkse rebel bent? Ik geef Mevr. Halsema groot gelijk. Als je extra wetten maakt die gehandhaafd moeten worden, geef je als overheid óf meer mankracht om naleving te handhaven, óf je geeft aan welke wet er voortaan niet meer gehandhaafd hoeft te worden. Voor haar is het duidelijk geen prio. Of ik het maar haar eens ben doet niet ter zake in deze. Maar ik snap haar heel goed.
Jan met de korte achternaam 19 July 2019
Geel Hesje dit heeft niets met geloof te maken. Sterker nog in sommige islamitische landen is het zelfs verboden op straat vanwege de veiligheid. Men kan dan niet zien wat er onder loopt. In Turkije was het jarenlang verboden door Attaturk. nu de laatste jaren met Erdogeit mag het mondjesmaat weer wel. En ook in Marokko is een boerka ten strengste verboden. En terecht. Echter handhaving zal moeilijk zijn in Nederland. Bus en tram en trein personeel zullen hoogstens de vrouwen aanspreken en als ze dan zeggen ja ik weet dat het niet mag dan sta je met legen handen. Alleen een boa mag een boete geven een conductrice niet. Dus een boa op het perron mag een boete geven. Politie komt alleen als het uit de klauw loopt
flight666 20 July 2019
ben het volledig eens met het boerka verbod zelf ben ik motor rijder en ik vind het normaal dat ik mijn motorhelm af zet wanneer ik mijn benzine ga betalen want het gaat niet alleen om de boerka of nikab maar ook de integraal helm of bivakmuts (helmmuts), ik heb namelijk niets te verbergen. Reeds vaker is gebleken dat mensen met een integraal helm op betogingen niet echt komen om te betogen maar om amok te maken. Ik heb ook nog geen enkele motor rijder horen klagen over dit verbod enkel de boerkadragers klagen er over. Het heeft niets met racisme te maken want dan zou men ook de hoofddoeken verbieden, men wil gewoon weten met wie men te maken heeft. Je gaat toch ook niet naar de bank met een bivakmuts.
annemien123 20 July 2019
Nog even en wij worden opgepakt als we in onze eigen kleding lopen en dat gespuis de lakens uitdeelt. Dan moeten we er ook zo achterlijk bij lopen met een bedekt hoofd. Nou ik zeg weg met de boerka en niqaap en laat ze maar normale kleding dragen zoals we hier in Nederland gewend zijn. Je woont tenslotte in Nederland dus moet je je maar Nederlands gedragen. Ook geen kopdoeken. Als wij in verweggistan zouden komen moeten we ons ook aanpassen, dus doe maar normaal zonder al die poespas en rotzooi op je kop en voor je gezicht.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.