Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

De bijstand moet anders

3.076 stemmen | Geplaatst op 11 maart 2019 | Website

Ja, veranderen
81.3%
Nee, prima zo
18.7%

Reacties (27)

Xessy 11 March 2019
Ja dat moet zeker veranderen. Er zitten echt veel te veel mensen in de bijstand die prima kunnen werken. Er is maar een heel klein percentage wat voor een overbruggingsperiode in aanmerking komt. Veel zijn te laks om aan de slag te gaan of zich in te zetten om te re-integreren. Het zal vanuit vele opzichten anders moeten. En door simpel te zeggen nou kort ze dan maar, zo werkt het niet. Je moet wel zorgen dat mensen gestimuleerd worden en gemotiveerd om langdurig uit de bijstand te blijven. Dus ook niet steeds van die doelloze projecten van we hebben niemand dan gebruiken we de bijstandsgerechtigde maar. Duurzaamheid op het gebied van participatie, in plaats van dat gezeur om het klimaat waar wij 0,000001% deel van uit maken.
madreis 11 March 2019
Er moet zeker iets gaan gebeuren. Ik heb in een buurt gewoond waar heel veel mensen in de bijstand zaten. Jonge gezonde mannen die je de hele dag voorbij ziet sloffen op hun badslippers met witte sokken en afgezakte broek. Er een beetje bij dealen, en een ander tot last zijn met hun geroep en geschreeuw midden in de nacht. En dan al die jonge meisjes/ moedertjes die dan kindjes krijgen van die type's en die er alleen voor komen te staan, ook weer een uitkering. Lopen te roken achter de wandelwagen, staan aan school hun jointje te roken, en maar klagen. Er is een koppel die zeker al 30 jaar samen wonen, en die jaren allebei een uitkering hadden. Hij huurde een kamer bij haar. En ja er was een kamer apart ingericht met scheergerief en een kleerkast met zijn kleding in. Ze hadden een werkster, (ook een bijstandsmoeder,) en allemaal gingen ze naar de voedselbank. Dan liepen er ook nog wat van die hippie's, in de jaren 70 een uitkering aangevraagd, en gekregen, en anno 2000 hebben ze die nog. Gewoon tot aan hun 'pensioensgerechtigde leeftijd' en dan gaan ze verder met trekken. Of een moeder die elke vier jaar een kind kreeg omdat ze sollicitatieplicht had als de kinderen naar school gingen. Nu moet je maar zo willen leven. Maar weet je wat het is, geen baas zit op deze type's te wachten, want deze mensen kunnen helemaal niet meer werken. Die moeten helemaal integreren. Dat thuis zitten is niet goed, dat zouden mensen in moeten zien, niet voor je lichaam, en zeker niet voor je geest. Dus ik vind dat je mensen in ieder geval bezig moet houden, zodat ze na een tijdje gewoon deel kunnen nemen aan het arbeidsproces. Niet alleen omdat het allemaal veel geld kost, maar ook voor mensen zelf. Want echt van altijd thuis zitten en je hand op houden verlies je je waardigheid. Ik weet dat ik heel veel felle reactie's ga krijgen nu, van mensen in de bijstand, maar de uitzonderingen daar gelaten natuurlijk. Ik weet echt wel dat niet iedereen zwart bij loopt te werken, en te dealen.
Mister Blue 11 March 2019
Die moet zeker veranderen ja ik zelf heb geen uitkering maar het is niet meer van deze tijd Dit is pure armoede als je kijk hoe een moeder met kinderen van 80 euro per week moet rondkomen Dus er moet zoveel veranderen kijk naar het wachtgeld voor die clowns in den haag Kijk naar de Absurd hoge uitkering van de koninklijke familie en zo kan ik nog uren doorgaan Maar nee altijd weer dat Gezeik over bijstand alsof je een Misdadiger ben Conclusie alles moet op de schop en dat vind ik
wispelhuis 11 March 2019
Geen commentaar op deze verkiezings-retoriek van Buma. Na de 20e hoor je hem er niet meer over.
K. Nuks 11 March 2019
Wat een BAGGER dat dat CDA heeft verzonnen. De 'basisbaan'?!?! Wie verzint die b*llsh*t? Bllijkbaar een aan verkiezingskoorts lijdende, ijlende, bazelend politicus. Volgens CDA-er Sybrand B. MOETEN mensen een, en ik citeer, ondersteunende functie gaan krijgen in de zorg of het onderwijs of bij de gemeentelijke plantsoenendienst. Wat ik lees is dat dat gewoon banen zijn. Banen die er blijkbaar nu niet zijn maar wel nodig zijn want er blijkt plots een behoefte te zijn aan ondersteuning. Dat kan twee dingen betekenen. 1 - die behoefte was er altijd al maar die banen zijn een paar jaar geleden wegbezuinigd door de overheid of verdwenen door het uitknijpen van de zorg en moest het zittend personeel maar zien hoe ze het oplosten. 2. - de 'behoefte' aan de banen valt als manna uit de CDA-hemel opdat Sybrand B. zijn ‘volledig vernieuwd bijstandplan’ kan rechtvaardigen. Als we praten over de eerder weggesaneerde banen, gaat Sybrand B. het werk nu laten doen door mensen die in de bijstand zitten. Maar als het voorheen gewoon een baan was omdat het werk nuttig en zinvol was, is het nu ook gewoon een baan. Een baan waar alles op en aan hoort te zitten net als bij gewone werknemers. Daar zet je dus geen onderbetaalde krachten voor in onder de noemer 'saneren van de bijstand'. Het is een vorm van moderne slavernij waarbij onderbetaalde mensen uit de bijstand werk doen dat een tijdje geleden nog als een gewone, normale baan werd beschouwd. De ironie is dat een deel van de mensen die nu in de bijstand zitten door het wegsaneren van hun baan, nu mogen terugkomen in hun oude baan maar als onderbetaalde bijstandskracht. De hypocrisie van politici kent waarlijk geen grenzen. Ik wens u veel wijsheid straks in het stemhokje.
famclaes 11 March 2019
Laat maar zo als het is, misschien is het niet ideaal maar alles wat onze overheid aanraakt mislukt, werkt niet, wordt duurder en ga zo maar door.
madreis 11 March 2019
Beste K.Nuks. Je hebt gelijk hoor. Maar ik denk wel dat je bezig moet blijven. Hoe dat ingevuld moet worden laat ik aan de experts over. Maar bezig blijven brengt stabiliteit met zich mee. En dat heeft een mens nodig. Je raakt afgestompt en somber als je alleen maar thuis armoe zit te lijden. Als je werkt heb je in ieder geval het gevoel dat je iets aan je problemen doet. Je hebt afleiding en mensen om je heen. Wat ik hierboven geschreven heb is echt gebeurt. Mensen zien het als rechts gelul, maar dat is niet mijn bedoeling ik wil mensen niet beledigen. Je hebt gelijk over dat wegsaneren en in de bijstand terecht komen, dat is ook heel erg. Maar er is ook een keerzijde, en dat is het verhaal van hierboven. Mijn man doet niet anders dan overuren draaien, omdat zijn werkgever niet aan personeel kan komen. Ze krijgen de gaten gewoon niet opgevuld, het is geen leuk werk, maar wel goed betaald, en een goede baas. Altijd op tijd je salaris, en overuren maar toch is het een komen en gaan van personeel. Nu werken er Polen, op zich niets mis mee, het zijn harde werkers. Maar laat het werk doen door mensen die thuis zitten, en kunnen werken. Maar waarschijnlijk redeneer ik te simpel.
Geel Hesje 11 March 2019
Ach gut heeft Buma de reeds bewezen niet werkende en daarom afgeschafte Melkertbanen uit de oude doos geplukt en in een ander jasje gegoten om de "mensen in de bijstand-hatende VVD kiezer" bij de VVD weg te halen ? Wat een laag bij de grondse zielige actie van hem om aan stemmen te komen voor de komende verkiezingen !
Zeeuwsvlaming 11 March 2019
Soms kom je ongewild in de bijstand. In mijn geval zal ik er helaas ook wel in komen. Nu 2 jaar ziek thuis door lichamelijke beperkingen die langzaam erger worden en per dag onvoorspelbaar zijn. Nu ook mijn baan verloren en in afwachting van een lagere WIA-uitkering. Door de huidige strenge en kromme regels (35%-regel) is het nog maar de vraag of ik met mijn oorspronkelijk lage loon wel WIA zal krijgen. Maar welke werkgever wilt mij aannemen met een dagelijks onvoorspelbare ziekte? Dus het zal wel WW worden voor een paar jaar met aansluitend een nog lagere bijstandsuitkering. Hoe pakt deze voorgestelde regeling dan uit voor mij? Van de regen in de drup?
madreis 11 March 2019
En aan Mister Blue. Die 80.- Euro per week ligt niet aan je Bijstandsuitkering. Ik heb in het verleden als werkende alleenstaande moeder met minder moeten doen, want als je fulltime werkster bent verdien je niet veel meer dan het bijstandsniveau. Ik had weken dat ik niet aan 80.- Euro kwam hoor. Ik moest ook altijd schuiven, passen en meten met mijn geld. Maar ik hoefde geen verantwoording aan de bijstand af te leggen omdat ik een goeie fiets had gekocht van mijn vakantiegeld. Terwijl mijn vriendin in de bijstand geregeld op het matje werd geroepen, onder andere omdat ze een nieuwe fiets had gekregen van haar vader. Ze werd daarom wel gekort op haar uitkering.
D2017 11 March 2019
Dat veranderen en actief blijven zou kunnen beginnen om een bijstandsgerechtigde alvast de mogelijkheid te bieden om in die situatie vrijwilligerswerk te gaan verrichten met mogelijk een kleine vergoeding voor de te maken kosten en met eventueel zicht op een contractuele overstap. Ik heb enkele jaren geleden van nabij een bijstandsgerechtigde gekend die graag actief wilde blijven om naast sollicitaties in een poging terug aan de slag te kunnen gaan, vrijwilligerswerk verrichte in een instituut voor verstandelijk gehandicapten maar dat mocht niet van de Gemeente waarvan hij bijstand kreeg want dit was werken zonder loon en daar ging men dus niet mee akkoord; men dreigde de uren die hij als vrijwilliger actief was te korten op zijn uitkering ! Hij is er dan ook mee gestopt en heeft, gezien zijn leeftijd, de 6 jaren tenenkrommend in de bijstand uitgezeten tot zijn pensionering en is daarna alsnog als vrijwilliger bij diverse stichtingen aan de slag gegaan, dus zo zie je maar met welke gezichten een overheid te werk kan gaan ………………………...
K. Nuks 11 March 2019
@ madreis - Ik kijk ook om me heen en zie en hoor wat u eerder heeft beschreven. Het is goed wanneer mensen een zinnig doel in het leven hebben en hun tijd zinvol besteden. Politici zijn er erg van overtuigd dat de wereld om ons heen in hoge mate maakbaar is. En wel door hun persoonlijke ingrijpen in die wereld. De wereld die u schetst in zowel uw eerste als tweede reactie, is dan het product van eerdere politieke keuzes van partijen die het probleem ontstaan door hun eerdere keuzes, nu willen 'oplossen'. De last van de oplossing wordt echter afgewenteld op de groep die door eerdere politieke keuze in de bijstand is beland. Of door eerdere politieke keuze nog steeds in de bijstand zit. Of door de keuze van de politiek om de ontstane misstanden klevend aan de bijstand te negeren. De bijstandproblematiek is niet eenvoudig oplosbaar. Daarvoor zijn de redenen waarom mensen moeilijk uit de bijstand kunnen komen te complex. Nooit gewerkt, te oud in de ogen van werkgevers, geen passende opleiding, wonen te ver van het werk en ga zo maar door. Bottom line is en blijft, is het een baan die waard is om te worden gedaan dan is het een baan. En geen onderbetaalde 'oplossing' voor de bijstandsproblematiek waar een zwalkende politicus zo hoognodig mee wil scoren.
madreis 11 March 2019
Helemaal mee eens K.Nuks.
Peritum ? 11 March 2019
CDA, Bakellende, Buma en volgers, volksverlakkers omwille van het pluche en macht, want daar geilen ze op!
robbiecas 11 March 2019
Er zullen best linkse types wezen die het allemaal heel zielig en erg vinden voor de bijstanders. Ik persoonlijk geef er niks om. Vindt je het allemaal heel erg en voel je de plicht om deze mensen te helpen? Prima, zoek medestanders en trek de poeplap. Mij, en mijn portemonnee met rust laten. En dat geldt voor heel veel andere linkse plannetjes en idealen. Bijstanders gewoon iedere dag oproepen om een volle werkdag uit te zitten in een lokaaltje of verplicht betho werk laten doen om wat discipline en werkethos bij te brengen. Weg met dat gratis geld en flauwekul verhaaltjes aanhoren. Dan kan je de bijstand voor mensen die het echt nodig hebben verhogen.
Maajesteit 11 March 2019
Waar vroeger buschauffeurs op de AMZ bussen reden die gewoon betaald werden door de werkgever worden nu als gevolg van de zo geroemde marktwerking de Bel-Bus en Streek-Bus bestuurd door vrijwilligers. Omdat de lijnen niet meer rendabel zijn voor bedrijven die ingeschreven hebben voor belachelijk lage bedragen hebben ze nu Chauffeurs die niets kosten. Straks de plantsoenen en de zorg Later de reguliere banen in het bedrijfsleven. De enigen die nog betaald werk hebben zijn onze bestuurders en
Jan met de korte achternaam 11 March 2019
Het idee klinkt leuk om mensen maximaal 20 uur te laten werken voor 75% van het minimumloon, maar pakt in de praktijk beroerd uit. Ten eerste zit niemand er op te wachten op een uitkeringsgerechtigde die verplicht les moet geven op school. Daar word het onderwijs niet beter van. En buiten dat als er 2 voor de klas komen die totaal geen les kunnen geven of orde bewaken dan kan er weer een leerkracht naar de WW. Lekker makkelijk. In de zorg dan? Ja zonder papieren in de zorg werken met ouderen of zieke mensen. Daar moet je een flinke opleiding voor gehad hebben. En in de plantsoenendienst is ook geen optie want dan verdring je daar het vaste personeel weer en zonder papieren kom je niet op de maaier. Uit oogpunt van verdringing van werkenden is het een zeer slecht idee. Dit kost juist banen. Melkert banen heeft namelijk ook voor verdringing gezorgd. Werknemers hadden graag melkertbanen die waren goedkoper en eigen personeel werd ontslagen.
madreis 11 March 2019
Ja maar er zijn natuurlijk genoeg baantjes die ze wel kunnen doen. Eens laten wandelen met rolstoelers of ouderen, spelletjes laten doen met gehandicapten of ouderen. Een bezoekje brengen aan eenzame ouderen, of hulpbehoeftigen. En wat dacht je van het dierenasiel laat ze de honden uitlaten of poezen verzorgen. Er is natuurlijk genoeg werk wat echt vrijwilligerswerk is he. Het gaat erom dat ze actief blijven, en zo spoedig mogelijk weer aan het arbeidsproces kunnen deelnemen.
Geel Hesje 11 March 2019
De natte droom van elke rechtse werkgever : Personeel zonder enige rechten waarvan het "loon" door de maatschappij betaald wordt en waar je mee kunt doen wat je wil op straffe van 3 maanden niet eten en drinken en dus de dood. De katoen plukkers in Amerika 200 jaar geleden deden zeker ook alleen maar wat "werkervaring" op ?
wispelhuis 11 March 2019
Kan iemand die madreis eens vragen om haar mond te houden?
madreis 12 March 2019
Niet erg aardig he Wispelhuis.
wispelhuis 12 March 2019
Zelden zoveel onzin gelezen. Tenenkrommend! Leef je eerst in over het onderwerp voordat je oordeelt.
robbiecas 12 March 2019
#wispelhuis. Je bent zeker zo'n verlichte linkse naieveling die op commentaar maar 1 oplossing hebben; gewoon het andere geluid de mond snoeren. Een vrij normale reactie in het linkse fascisme; wij hebben gelijk en de rest is dom. Helaas hebben wij, werkende mensen, niet veel tijd om ons in te leven in het onderwerp. Wij moeten namelijk keihard werken om al die uitkeringen en subsidies bij elkaar te verdienen. Leef je eens in in wat de werkende Jan met pet allemaal moet betalen en afdragen! Dat is pas tenenkrommend!
madreis 12 March 2019
Ik begrijp niet dat je het leest Wispelhuis. Ik heb het idee dat het je erg frustreert. Welkom in de echte wereld, de wereld van de werkende mens.
madreis 12 March 2019
Trouwens Wispelhuis. Toch sta ik af en toe voedsel in te zamelen voor de voedselbank. Op zaterdagochtend, ook toen ik nog kon werken. Op mijn vrije zaterdag. En nu ik niet meer kan werken na 40 jaar. (Helemaal versleten, maar niet afgekeurd worden, terend op het inkomen van mijn echtgenoot).Geloof het of niet doe ik op mijn 'goede dagen' vrijwilligerswerk bij een heel goed doel. En waarom doe ik dit..... omdat ik geen inlevingsvermogen heb natuurlijk. En met het schaamrood op de wangen bekennend. Ook een beetje voor mezelf, om onder de mensen te zijn, omdat ik mezelf dwing niet helemaal in de put te zakken, en hopende misschien toch ooit nog een baantje te kunnen krijgen. dat ik nog wel kan.
wispelhuis 12 March 2019
Respect voor jou madreis, en ik meen het.
madreis 12 March 2019
Dankje Meneer/Mevr Wispelhuis.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.