Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Is het terecht dat een autoverzekering duurder is voor ouderen?

5.151 stemmen | Geplaatst op 31 augustus 2017 | Website

Ja
11.4%
Nee
88.6%

Reacties (29)

Periot 31 August 2017
Absurt. Rijd al jaren met de max. no claim. (effe afklopppen) Altijd die oudjes weer. Plukken.
Apple Fan 31 August 2017
Jawel, althans voor diegene die amper nog aan dat stuur kunnen draaien.
Maja21 31 August 2017
Autoverzekeringen zijn voor jongeren ook duurder, omdat zij, net als ouderen, ook meer ongevallen hebben. In die zin vind ik het logisch. Als je ouderen als risicogroep geen hogere premie laat betalen, dan vind ik dat jongeren óók geen hogere premie hoeven te betalen. Of alle risicogroepen betalen een hogere premie, of niet één. Mijn voorkeur gaat uit naar dat laatste.
Bob Spangen 31 August 2017
Dat is terecht Verzekeraars laten ouderen meer betalen voor aan premies omdat ze een groter risico opleveren. Dat wordt ondersteund door de cijfers, want vijftigplussers komen vaker om door auto-ongelukken dan dertigers en veertigers. Overigens ben ik van mening dat mensen van 80 jaar of ouder sowieso geen auto meer zouden mogen rijden.
makado 31 August 2017
Bob Spangen, wat ben jij voor iemand? Jij spoort niet door te schrijven dat ouderen van boven de 80 niet meer mogen auto rijden. Maar daar gaat het nu niet over, het gaat over de autoverzekering. Jongeren moeten meer betalen. die hebben hun rijbewijs en rijden als idioten omdat ze denken dat ze kunnen rijden nu ze hun rijbewijs hebben. Niets is minder waar. Die premie moet naar boven en zeker tot ze 25 jaar zijn. Hoeveel jongeren veroorzaken er wel geen ongeval. En ze moeten van de verzekering ook eens kijken als jongeren een auto kopen, dat pa of ma de auto op hun naam schrijft om maar goedkoop uit te zijn met de verzekering. Dat zijn er zoveel die dat doen, ik kan ze met mijn neus aanwijzen. Als ze daar naar kijken rijden er minder jongeren, want dan is de premie te duur. Ikzelf heb de maximale no claim en nog nooit een ongeluk of aanrijding gehad.
Jati 31 August 2017
Hoe meer ongevallen/claims hoe hoger je verzekering lijkt mij. Er niet direct vanuit gaan dat iemand meer schade maakt door zijn of haar leeftijd. Er zijn genoeg ouderen en jongeren die geen schades maken ook. Zou wat zijn, als je 70 wordt dat je premie dan verdubbeld, stel dat je al 40 jaar schadeloos rondrijdt, dan ben je mooi gepakt. Die kosten die ze dan verwachten dat je gaat maken heb je dan al ruimschoots in de afgelopen 40 jaar betaald lijkt mij. Wel denk ik dat er regelmatiger een herexamen zou moeten komen, maar dat geldt voor alle bestuurders. Puur om te zien of het fysiek en mentaal nog veilig is dat iemand achter het stuur zit, en voor veel bestuurders is een regelmatige opfrisser eigenlijk wel nodig als ik zo oom mij heen kijk op de weg (en soms mijn eigen acties beoordeel).
nakkes 31 August 2017
Beste Bob Spangen. ik ben vijftig plus al een aantal jaar trouwens. de maximale no claim heb ik ook en ook dat al heel wat jaartjes. De enige schade die ik gehad heb gehad, is door een leuke waarschijnlijk geen 80 plusser aangebracht, die het nodig vond om mijn auto aan beide zijden te bekrassen. Jongeren rijden als idioten en als je het toch over cijfertjes wilt hebben, steeds vaker onder invloed van drugs. Laten ze ook maar eens kijken naar het gebruik van die leuke smartphone in de auto op de fiets of zelfs lopend, dat is een groter probleem in het verkeer.
Periot 31 August 2017
Bob Spangen Dan moeten die oudjes zeker ook aan de (liefst vrijwillege)eutenasie. Ze worden te duur voor de ziekte verzekeraars. Nederland op zijn smals.
Bob Spangen 31 August 2017
Met het stijgen van de leeftijd kan het fysieke en het psychische functioneren afnemen. Verwerven en verwerken van informatie en het uitvoeren van handelingen gaan moeilijker. Ouderen hebben daarom meer tijd nodig voor waarnemen, beslissen en handelen. Belangrijk probleem voor ouderen is dat verschillende functiebeperkingen zich gelijktijdig voordoen. Daardoor hebben ouderen niet met één functiebeperking te maken, maar met meerdere die gelijktijdig spelen. Bovendien treden beperkingen bij ouderen vaak zeer geleidelijk op. Problemen worden langzaam maar zeker groter, zonder dat de persoon zich realiseert dat zijn vermogens afnemen. In het verkeer kan dit ertoe leiden dat ouderen eerder in de problemen komen dan andere volwassenen. Dus dan is het niets anders dan logisch dat zij ook meer premie betalen.
Rijsdijk 31 August 2017
Er komen meer ouderen in Nederland dus het aantal ouderen dat betrokken is bij een ongeval wordt hoger. Dat is zo simpel als wat. De vraag die relevant is, is of zij per 100.000 km meer schade rijden dan andere leeftijdsgroepen. Bij verzekeraars gaat het over maar één enkel ding: de centen. En laat u niets wijsmaken dat verzekeraars het goede met u voor hebben.... Op basis van een analyse kijken verzekeraars of ze aan een bepaalde groep kunnen verdienen of niet. Wordt de marge te laag, hopla, premie omhoog want de aandeelhouders moeten tevreden gesteld wordt en de winst moet omhoog. Jammer is dat ze de premie verhogen op grond van één criterium; leeftijd. Dat is discriminerend en getuigt van een vooringenomenheid. Waarom niet gekeken naar de historie van de verzekeringsnemer; véél of weinig schades in het verleden en dat meenemen in de premie. Zo worden goede chauffeurs beloond en slechte betalen meer. Jammer dat de wetgever geen paal en perk stelt aan de winsten van verzekeraars. Dat zou het ongelimiteerd graaien van deze branche kunnen inperken.
Jabby 31 August 2017
Rijsdijk ik ben het helemaal met u eens. Maar er is volgens mij nog een factor die belangrijk is namelijk ervaring. En dat geldt voor iedere leeftijd. Als je bv niet in de zogenaamde risico groep zit en maar 5000 km/j rijdt en je komt in de randstad dan mis je echt ervaring om met verkeer mee te gaan. Zit je in de zogenaamde risico groep en je rijdt 25000 km/j dan heb je beslist meer ervaring op de weg. Het maakt volgens mij een groot verschil of je dagelijks rijdt of een keer per week naar de kerk rijdt
Roelie Joosse 31 August 2017
Mijn buurman is 86 en half blind aan 1 oog. Hij is volgens mij beginnend dement... en blijft auto rijden. Nu heeft hij vorige keer mijn auto aangereden. Hij had niet eens in de gaten gehad. Oudere mensen rijden echt wel een stuk onveiliger.
makado 31 August 2017
Volgens mij moeten we de schrijfsels van Bob Spangen maar niet meer lezen. Die schrijft van die onzin daar lusten de honden geen brood van. hij weet alles beter en doet alles beter als we dat moeten geloven. Pas maar op als je die tegen komt, die rijdt links ipv rechts en doet nog meer van die rare dingen. Hij moet maar niet meer op de weg komen met zijn koekjes blik. Die zijn rijbewijs moet de kast in en er niet meer uitkomen. Weer een gevaar minder op straat.
Bob Spangen 31 August 2017
Beetje jammer dat ik mijn mening over dit onderwerp niet mag geven. en al helemaal vreemd dat ik zelfs nu bedreigd wordt...
nakkes 31 August 2017
Bob Spangen, ik hoop dat je beseft dat je nu ook een oordeel hebt over de persoon die jij later ook hoopt te zijn.
Bob Spangen 31 August 2017
Beste nakkes... ik ben ook senior...en rij al jaren niet meer.. veel van mijn leeftijdsgenoten zouden dat ook moeten doen
makado 31 August 2017
Het is goed hoor dat jij je bedreigd voelt, en als ik je foto zo eens bekijk denk ik niet dat jij de 80 haalt. Jij doet aan leeftijdsdiscriminatie.
Fatsoen 31 August 2017
Een groot misverstand over verzekeringen is dat zij er voor ons zíjn ze zijn er vooral om winst te kunnen maken, niet omdat ze u zo graag helpen!
Maja21 31 August 2017
Makado, je bent behoorlijk op de man aan het spel. Bob Spangen gebruikt zijn gezond verstand en dat zouden er meer moeten doen! Ben het helemaal met hem eens.
Maja21 31 August 2017
Spel = spelen...
wijari 31 August 2017
Gewoon leeftijd discriminatie . Ik rij vanaf mijn 23 ste tot nu toe 75 ste, twee klein ongelukje gehad, zelf gedaan tegen een lantarenpaal achteruit ,één keer achter op een andere auto, deukje in de bumper. Rij ook met een caravan achter de auto naar het buitenland je moet zelf zo wijs zijn (mijn moeder) als het niet goed gaat stoppen.
wijari 31 August 2017
Aanvulling Bij onze verzekering maatschappij is het voor ouderen niet duurder.
nakuru 31 August 2017
Ze doen maar. Geld zat.
Habre 31 August 2017
Nou, dan ook maar gelijk de zorgverzekeringen voor ouderen verhogen. Als die niet meer rijden kunnen ze dat makkelijk ophoesten.
D2017 31 August 2017
Zonder uitzondering wordt geacht dat verkeersdeelnemers zich prompt houden aan de voor elke weggebruiker geldende verkeersregels en daar gaat het dan ook vaak finaal fout. Zowel jong als oud heeft daar vaak buitengewoon veel moeite mee en dat wreekt zich dan ook veel te vaak in incidenten die vermijdbaar zouden kunnen zijn wanneer men zich in acht weet te nemen. Weliswaar zijn er heus best wel ouderen die beter maar niet meer aan het verkeer deelnemen maar die vindt men helaas in grote getale eveneens onder jonge weggebruikers die massaal de verkeersregels aan hun laars lappen en dan hebben wij het over de potentiele toekomstige verkeersslachtoffers die telkenmale door eigen schuld de meest afgrijselijke verkeersongevallen op de voorpagina weten te krijgen en dat zou men moeten aanpakken om het verkeer in veilige banen proberen te leiden; het verhogen van verzekeringspremies brengt daar beslist geen verandering in.
Jan met de korte achternaam 31 August 2017
Dan moeten ze verzekeren voor vrouwen ook duurder maken. ANWB heeft trouwens een goede. Hoe veiliger je rijd hoe minder premie.
thsteendam 31 August 2017
Hulde Rijsdijk/Jabby! Aanvulling: Psychisch ontheemden en verkeersdeelnemers die menen "klaar' te zijn met het aardse zouden m.i. regelmatig gecheckt moeten worden op basisgeschiktheid voor verdere deelname aan het verkeer. Dit criterium staat m.i. los van leeftijd, maar heeft meer te maken met de persoonlijkheid van de bestuurder. De 'brokkenmakerstheorie' (accident proneness/accident law) lijkt erop te wijzen dat betrokkenheid bij fatale ongevallen bij bepaalde lieden beduidend groter is dan bij doorsnee bestuurders. Verhoging van de verzekeringspremie voor ouderen is daarom een volstrekt willekeurige ingreep die bij wet verboden zou moeten worden. Voorts zou het her en der plaatsen van betonblokken hiermee tot een minimum beperkt kunnen blijven!
makado 01 September 2017
Maja21 jij bent uit hetzelfde hout gesneden als die beruchte Bob Spangen oudere mensen laten betalen voor het jonge spul die de ongelukken veroorzaken.
Periot 01 September 2017
Zo maar twee berichten van vandaag 1-09 op Zeelandnet: MIDDELBURG - Een 24-jarige man uit 's Gravenpolder moet een taakstraf van veertig uur uitvoeren voor het veroorzaken van een verkeersongeval bij Kapelle. Dat vonnis werd vrijdag uitgesproken bij de rechtbank in Middelburg Het rijbewijs van een 28-jarige man uit de gemeente Vlissingen moest zijn rijbewijs inleveren nadat hij op de A58 bij Goes was betrapt op gevaarlijk rijgedrag. Dit gebeurde volgens de politie naar aanleiding van een melding van een oplettende burger.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.