Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Gemeente moet kosten dierenarts vergoeden voor mensen met laag inkomen

7.326 stemmen | Geplaatst op 26 november 2015 | Website

Eens
22.1%
Oneens
77.9%

Reacties (15)

EPHYRA 26 November 2015
Eigenlijk een goed idee. Ik en vele andere die een hond(en) bezitten, betalen honden belasting, dat geld word nu door gemeenten groten deels voor andere doeleinden gebruikt. Dus heb ik er geen moeite mee als het ook gebruikt zou worden voor mensen met dieren met een kleine beurs, die met een (ziek) huisdier naar de dierenarts willen gaan maar dat niet kunnen betalen.
brighteyes 26 November 2015
Wat een hoop agressie zit er in fagotte. Weet je wat rustgevend werkt ....juist een huisdier. Maar om even op de stelling terug te komen, als men al een huisdier heeft en om de 1 of andere reden krijg je het financieel moeilijk mag er van mij best bijgesprongen worden. Als je het financieel al niet makkelijk heb dan moet je er misschien niet aan beginnen. Zo kan je het ook brengen fagotte. Misschien even een pammetje halen bij de dokter?
pappajesse 26 November 2015
Fagotte je roept toch niet op wat strafbaars te gaan doen?"huisdieren eten"(is bij wet verboden in nederland) En als iedereen gewoon een basisinkomen heeft dan hebben niet weer een overheidslaag nodig en schrappen we er mischien wel tientalle. Minder ambtenaren en meer mensen met geld die zichzelf kunnen bedruipen.
PokoPoko 26 November 2015
Haha ja is dat verboden jesse ? Nooit van gehoord onzin.. Ik zie en hoor vaak genoeg mensen konijnen en kippen eten hoor dus geen onzin uitkramen.. Nee ik heb het helemaal mee eens opeten die overschot aan dieren en de rest katten of hondenvoer van maken ( wat toch al gebeurt hoor ) ... Kijk eens om je heen hoeveel mensen er in de sociale dienst zitten met 3 kinderen 3 honden 2 katten en en 10 konijnen ( beetje overdreven maar goed ) .. Die kinderen hebben geen fatsoenlijk fiets vaak en eten vaker ongezond ( was op nieuws ) dus besteed dan je inkomen op een wijze manier, en jesse fagotte heeft gelijk in bijna alle landen eet men huisdieren hoor
brighteyes 26 November 2015
Ja pokopoko je moet inderdaad goed eten. Maar een stukje opvoeding kan ook geen kwaad lijkt me. Wat voor signaal geef je af. En weet je de meest slechte mensen zijn begonnen met het vermoorden van dieren.
pappajesse 26 November 2015
Op grond van artikel 2.10, eerste lid, van de wet is het verboden om dieren behorend tot bij algemene maatregel van bestuur aangewezen diersoorten of diercategorieën te doden, behoudens in gevallen waarin een dier wordt gedood voor de bedrijfsmatige productie van dierlijke producten of in bij of krachtens algemene maatregel van bestuur aangewezen gevallen. In artikel 1.9 worden ganzen, honden en katten aangewezen. Dieren die tot deze categorieën behoren, mogen slechts worden gedood indien sprake is van een in artikel 1.10 genoemd geval. Het verbod om dieren te doden zoals dat is opgenomen in artikel 2.10, eerste lid van de wet, geldt uitsluitend voor gehouden dieren. Dit betekent dat het verbod om ganzen te doden niet ziet op in het wild levende ganzen. Staat er echt.......
Rianne07 26 November 2015
Als je het niet kunt betalen kun je beter niet aan een huisdier beginnen, zo denk ik er over.
Kaiser 26 November 2015
Idd, als je het niet kunt betalen moet je niet aan een huisdier beginnen. Is heel vervelend voor de mensen die het niet kunnen betalen en echt enorm van dieren houden, maar het is niet anders. Waar ga je de grens leggen? 1 hond, 1 kat en 1 konijn of mag iemand dan gewoon 5 honden hebben?? Ook dit wordt dan weer ene potje waar dezelfde graaiers op af stormen die overal op afstormen als er iets te halen valt. Pappajesse, Rianne heeft geen glazen bol nodig want ze kan 1 en 1 optellen namelijk. Als je een beetje verantwoordelijk bent weet je voor je aan huisdieren begint dat er iets mee kan gebeuren waardoor ze naar een dierenarts moeten en waardoor er dus logischerwijs kosten uit voortvloeien, dus, zet standaard €400-500 op een spaarrekening waar je verder niet aankomt anders dan voor de hond/kat/konijn/goudvis? om zulke kosten te kunnen dragen. Als je dus die 400-500 nu al niet bij elkaar kunt sprokkelen, dan kun je het ook zeker niet missen als je huisdier idd wat krijgt. Ik heb zelf begin dit jaar een zieke kat gehad die ik voor nog geen €100 had kunnen inslapen, maar ik heb er ook gewoon €400 voor betaald zodat hij beter werd en mijn inkomen is echt niet gigantisch hoor, maar mijn verantwoordelijkheid neem ik wel, ik had het wel op mijn rekening staan waar ik verder niet aankom als noodpotje :)! Fagotte, vandaag ben ik het eens met enkele dingen die je zegt, maar misschien kan het op een andere toon zodat je boodschap beter overkomt? Mensen zijn zich gister nogal het leplazarus geschrokken van je "tirade" denk ik :)!
tiscrea © 26 November 2015
Als je besluit een huisdier te "nemen" als je het kunt betalen is daar niets op tegen. Mensen die 5 honden of 10 katten hebben vind ik sowieso niet nodig en zijn vaak een ellende voor de buurt. Als je vervolgens je baan kwijtraakt of arbeidsongeschikt raakt is het wel erg zuur om dan ook nog je huisdier(en) af te moeten staan omdat je de extra kosten niet meer kunt betalen. Je huisdier kan ook een chronische kwaal krijgen, waar je er met één dierenartsbezoekje niet bent. Of de gemeenschap daar dan voor moet betalen? Ik vind het moeilijk om daar ja of nee op te antwoorden. Het belang van het dier moet in ieder geval heel zwaar wegen, maar er zijn grenzen aan welke kosten je kunt afwentelen op een ander. Niet alles wat je wilt is nu eenmaal mogelijk en je hebt zelf ook je verantwoordelijkheden. Als iemand met een al laag inkomen 1 (maar vaker 3 honden) aanschaft draaien ze wat mij betreft altijd zelf voor de kosten op en anders moeten ze de dieren een thuis gunnen waar hun welzijn niet in het gedrang komt. Je kunt makkelijk zeggen dat iemand die ineens door ontslag of ziekte met minder rond moet komen dan vroeger zijn auto dan maar weg moet doen, een goedkopere telefoon moet nemen en niet het laatste model of wat abonnementen op moet zeggen. Maar huisdieren zijn levende wezens en geen wegwerp- of inruilartikel en hechten zich aan een baasje. Een hond van 10 jaar die vanaf pup bij het baasje is ineens ergens anders plaatsen, omdat het baasje ziek wordt is wel is wel erg makkelijk gezegd. Ook hier is het allemaal niet zo zwart-wit... Als mensen met een minimum-inkomen die toch een huisdier aanschaffen een dierenarts-bezoek vergoed gaan krijgen, vind ik wel dat daar een limiet aan moet zitten. Wat die limiet dan moet zijn? Geen idee!
Fagotte P 26 November 2015
Heb ff lunch-pauze nu maar ja ik snap het Kaiser ja ik ben soms beetje snel emotioneel ontstemd over onrecht en elke x maar verschillen moeten aanhoren in de samenleving alsof alles maar verklaard en in de wet moeten worden vastgelegd.. Soms lijkt mij logisch denken en rationeel samen iets oplossen beter dan overal maar regels voor maken.. Feit blijft gewoon man en vrouw genetisch anders zijn en huisdieren blijft een luxe die je wel moet kunnen betalen.. Er zijn genoeg mensen die huisdieren nemen en als ze ziek worden brengen ze het naar asiel of laten de kat maar los op straat omdat dierenarts te duur is.... Dat is pas respectloos, alleen maar een huisdier houden als het gezond is !!!
Fatsoen 26 November 2015
Er zijn dierenartsen, helaas nog niet in Zeeland, die een ander tarief hanteren voor lagere inkomens, dat is beter dan dat mensen hun huisdier niet laten helpen vanwege de kosten. Elke maand een (klein) bedrag op je spaarrekening zetten voor onvoorziene kosten werkt ook.
Fatsoen 26 November 2015
Sommige reacties vind ik wel stuitend als het om huisdieren gaat! Je kan zomaar ineens minder gaan verdienen, werkloos worden, terwijl je al huisdieren had. Dieren beschermen is mensen beschaven is een waarheid als een koe!
tiscrea © 26 November 2015
Op Animal Planet zie ik wel eens dat er - in Amerika? - noodfondsen zijn waaruit soms operaties/behandelingen worden betaald als mensen die niet kunnen betalen. Of die fondsen aangevuld worden door dierenartsen, de Dierenbescherming of allebei weet ik eigenlijk niet. Ook niet of zoiets in Nederland bestaat. Vind ik best een goed initiatief :-)
J.E. Horsman 26 November 2015
Ik had voldoende geld voor mijn huisdieren, en toen arbeidsongeschikt verklaart en een uitkering gekregen. Ik leef nu onder bijstand niveau, moet ik dan mijn huisdieren maar naar een asiel brengen? Zonder huisdieren zou mijn mentale gezondheid juist harder achteruit gaan.. Dus ja, ik vind dat de gemeentes best voor mensen in de bijstand mogen bijspringen voor huisdieren, net als in A'dam voor kosten boven de €100. Kijk als je het al niet breed hebt, ja dan moet je geen dier nemen. Maar je dier weg doen, omdat het leven opeens anders liep dan verwacht.. tja..
Rianne07 26 November 2015
@pappajesse. Ik heb geen glazen bol, ik geef mijn mening. Ik zie hier mensen met 4 honden die een uitkering hebben en nog nooit van hun leven gewerkt hebben. Dan zou de gemeenschap daar dus voor op moeten draaien? Wanneer je door wat voor omstandigheden dan ook ineens veel minder geld te besteden hebt dan hoef je van mee heus je hondje de deur niet uit te doen hoor pappajesse. Maar zit je in de bijstand begin er dan niet aan want dieren kosten geld. Het gaat niet alleen om voer maar je kunt ook voor hoge dierenartskosten komen te staan. Beter dan eerst even goed nadenken voor je aan dieren begint.
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.