Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Geen fatbike én e-bike meer onder de 16 jaar

3.627 stemmen | Geplaatst op 31 oktober 2024 | Website

Eens
90.7%
Oneens
9.3%

Reacties (35)

Yng 7 maanden geleden
Hopeloos originele stelling.
GeelHesje 7 maanden geleden
Groot gelijk. Elke electrische fiets is een fiets met hulpmotor en dient dus bij wet onder gebracht te worden bij alle andere "fietsen met hulpmotor" En voor het mogen rijden op een fiets met hulpmotor moet je minimaal 16 jaar zijn. En er een rijbewijs voor hebben en een kentekenplaat en een verzekering en een helmplicht.
Walacra 1967 7 maanden geleden
De fatbike is een soort statussymbool voor bepaalde groepen in onze maatschappij. Begrijpelijk dat deze mensen dan graag op hun fatbike zitten en daarmee ook pronken. Maar het is gewoon een gevaarlijk ding. En juist ook jonge kinderen zien dat niet. Het had al veel eerder verboden moeten worden want er zijn nu al te veel slachtoffers gevallen. Die dingen rijden gewoon te hard. En als het dadelijk misschien gaat vriezen nog ijzelen dan wordt het helemaal erg.
volijke 7 maanden geleden
Ik zie ze dagelijks zónder mee te trappen en tegelijkertijd te appen op hun mobiel! Dus dan maar inderdaad een strenge regelgeving.
velder 7 maanden geleden
Helmplicht op die dingen. Veel VO scholieren gebruiken een e-bike om vanuit de dorpen op school te komen. Verbiedt je de e-bime voor hen zijn ze weer afhankelijk van het openbaar vervoer wat zeer sterk disfunctioneert in Zeeland. Tuurlijk kunnen ze ook op een gewone maar hee met storm en regen? Kom op.
C.C.M 7 maanden geleden
Ik heb het een beetje gehad met al die verboden, al die verstikkende regeltjes maakt het leven steeds onaangenamer. Er zou eens een verbod op oorlog voeren moeten komen, helaas lees en hoor ik daar in de reguliere media weinig tot niets over.
Farmer1 7 maanden geleden
@Geelhesje, Het probleem is dat een e-bike tot 25 km geen fiets is met hulpmotor maar een fiets met trapondersteuning. Er is geen geen helmplicht, geen kenteken, geen minimale leeftijd en geen verzekeringsplicht. Soms kan de weggebruiker met e-bike een beroep doen op zijn wa verzekering als men die heeft. Niet elk gezin of individu heeft een dergelijke verzekering.
Rianne07 7 maanden geleden
Wij moesten vroeger toch ook ettelijke kilometers fietsen. Dat er zo veel ongelukken gebeuren is puur te wijten aan het gedrag van de personen op de fiets. Zelfs met een helm verander je daar niks aan. Dan wanen ze zichzelf helemaal onschendbaar.
blue sea 7 maanden geleden
gewoon helemaal weg die rotzooi. ik begrijp niet dat een fabrikant die troep nog maakt. en dan snotneuzen er op van soms nog geen 10 jaar.
Jati 7 maanden geleden
Echt weer typisch om enkel een STUKJE informatie erbij te pakken dat in je straatje past....iets met stemmingmakerij of als meer negatief woord propaganda? Uitslag van het gehele onderzoek was toch: van alle gevallen met een fiets ongeval in die ene week die gemeten is (met of zonder hulpmotor) Fatbikes 7.4%. Overige e-bikes om en nabij 35% van alle gevallen, de rest is voor gewone fietsen geweest, de bulk dan toch? Dus op het grote totaal is net een 3.7% van alle gevallen een Fatbike bestuurder/passagier onder de 16 jaar geweest. Onderzoek is dus duidelijk erg nuttig geweest, voornamelijk om vooroordelen weg te halen (ahahaha, helaas....mislukt! kom niet aan mijn vooroordelen!)
GeelHesje 7 maanden geleden
@Farmer1: Een fiets met "trapondersteuning" heeft om dat te kunnen een? Electrische (hulp) motor. En een electrische fiets met (hulp) motor is een? Fiets met (hulp) motor. Een solex of een spartamet (mooie voorbeelden van fietsen (hulp) motoren) mag ook maar 25km. Maar ook daarbij moet je minimaal 16 zijn een rijbewijs hebben een kenteken hebben en een helm dragen. En wetmatig gezien is het wel zo handig als voor alle "fietsen met hulpmotor" dezelfde regels gelden he.
GeelHesje 7 maanden geleden
En als we dan toch bezig zijn met wetgeving: Er mag van mij een flinke boete komen te staan op fietsen met sterkte verlichting die veel te hoog staat zodat ze andere fietsers net zo verblinden als een auto met permanent grootlicht aan.
Karel33 7 maanden geleden
dat de jeugd van die ondingen houd begrijp ik. maar dat ouders / toezichthouders accoord kunnen gaan als ze zo'n onding aanschaffen, dat begrijp ik niet. die moeten maar eens bijscholing krijgen over verkeersveiligheid. zo snel mogelijk het verbod invoeren en streng handhaven. geen waarschuwingen--meteen de schredder is.
Howy Cues 7 maanden geleden
Geen fatbike én e-bike meer onder de 16 jaar is het onrechtmatig onderscheid maken tussen een dikke e-bike en standaard e-bike. En daar steekt de wet een vinger voor. Een e-bike is een e-bike. Klaar uit. Dus de stelling had moeten luiden: geen e-bikes meer onder de 16 jaar. Ook dit argument rammelt aan alle kanten, omdat 't aantal e-bike ongelukken van bestuurders boven de 16 jaar hoger ligt dan onder de 16 jaar. Pubergedrag is niet te onderdrukken met een of ander verbod. Daarom moet uit oogpunt van veiligheid beperkende maatregelen worden ingevoerd, zoals helmplicht en verzekeringsplicht. Overigens is de rol van overheid niet het ouderschap van uw kroost, want daarvoor heeft u als ouder zelf voor gekozen. Dus als u geen 'zoete lieve Gerritje' wilt zijn van onverzekerde verwikkelingen achteraf zult u zich moeten bedenken dat een ongeluk in klein hoekje kan zitten. Daarom is risicobeperking (helm en verzekering) een pedaaltrap in de goede richting. Over ongelukken gesproken: uw kind blijft voor straf-rechterlijke vervolging ontvankelijk, m.a.w. niet onschendbaar!
Howy Cues 7 maanden geleden
@johangpx, jouw verwijt dat de "beheerder met dubbele maten meet", is uit de lucht gegrepen. Op dit discussieforum "kun je niet alles zeggen wat je wil". Zie gebruiksvoorwaarden en privacyverklaring. Als jij opzettelijk de "beheerder" uitdaagt of tergt om een reactie op te roepen, werkt jouw verongelijkt gedrag averechts. Stap over je schaduw heen en besef dat er geen causaal verband tussen 130 en 16 is. Overigens moet je niet alles geloven wat je zegt, want als jij wel verandert, hoeft 't klimaat 't niet te doen.
P+l 7 maanden geleden
Als je een brommer of snorbrommer koopt moet je toch ook een rijbewijs voor halen en helmplicht en verzekering horen daar toch ook bij . gewoon onder de 16 jaar geen fatbike meer verkopen , eerst rijbewijs halen en verzekeren die rare fatbikes
WJ 7 maanden geleden
Onder de 16 op een fiets met trapondersteuning is natuurlijk niks mis mee. Mensen die daar over klagen zijn nooit jong geweest zeker. Alsof de 70+ zo behendig is met een elektrische fiets. De overheid heeft weer zitten slapen met de goedkeuring van de fatbike door deze gelijk te stellen aan de e-bike. Net als bij de stint, weer achteraf een hoop discussie als ze al massaal zijn verkocht. Waarom niet vooraf zoals bij de elektrische step, die wel verboden is in Nederland.
Positivo 7 maanden geleden
Gelukkig heeft onze betweter @Howy Cues zijn mening weer geuit. Gelukkig ook weer tegendraads, anders viel er geen reacties meer te plaatsen. Tegen, omdat ene fatbike ook zonder trappen gewoon voortbeweegt en bij een e-bike moet altijd nog worden bewogen om vooruit te komen.
C.C.M 7 maanden geleden
@GeelHesje: Een fiets met hulpmotor (bromfiets) is in staat zelfstandig te rijden door aan een gashendel te draaien, een elektrische fiets rijdt alleen als je meetrapt, dus daar zit het verschil in.
GeelHesje 7 maanden geleden
@C.C.M: Ja? Dus? Een electrische fiets blijft daarmee een fiets met hulpmotor. Of je die hulpmotor moet bedienen met je hand of je voet doet naar mijn mening niet terzake.
WB 7 maanden geleden
De e-bike is eigenlijk de Solex uit het verleden met in plaats van een benzine motortje op de voorvork heden een batterij die de elektrische hulpmotor aandrijft waardoor de Solex werd gepromoveerd tot gemotoriseerde verkeersdeelnemer en vreemd genoeg de hedendaagse e-bike niet ? De fat bike is eigenlijk niets meer dan een uit de kluiten gewassen fiets met een sterke elektrische hulpmotor zoals de e-bike. Om daarmee om te gaan vrees ik dat de regels uit het verleden inmiddels tot troebelen verhuld te zijn geworden, de Solex werd, zover ik weet, bereden vanaf een bepaalde leeftijd dus is het niet vreemd dat men paal en perk wil stellen aan het gebruik van zowel de e-bike als de fat-bike; beide zijn ronduit gemotoriseerd verkeer !
Howy Cues 7 maanden geleden
Positivo, in een land waar iedereen het altijd beter weet, is tegendraads met de stroom meezwemmen. Daarentegen is in ganzenpas lopen, zoals jouw nieuwe avatar verraadt, kwekken zonder verstand van zaken. Maar, ere wie ere toekomt, een eigenwijze watervogel als alter ego doet jou goed. Trouwens, we waren het allebei oneens met de stelling, dus het oneens zijn met het oneens zijn, weerspreekt jouw gebruikersnaam, nietwaar?!
Farmer1 7 maanden geleden
Bij verkeersschades veroorzaakt door kinderen van 13 jaar en jonger zijn de ouders te allen tijde aansprakelijk. Bij kinderen van 14 en 15 jaar is het kind aansprakelijk tenzij de ouders ook het e.e.a. kan worden verweten. Bij verkeersschades door 16 jarigen en ouder is het kind zelf aansprakelijk. Soms kan een aansprakelijkheidsverzekering van de ouders soelaas bieden.
B Tender 7 maanden geleden
Wat mij uit dat "onderzoek" van VVN opvalt, is dat er bij het aantal gevallen niet blijkt, in hoeverre de schuld bij de bikers ligt en in hoeverre bij de andere betrokken verkeersdeelnemers..... Toch wel opvallend te noemen en die aldus zeker een bijdrage levert aan een vooringenomen standpunt...... Wat ik ook mis, is het aantal opgevoerde bikes, die het misschien verpesten voor anderen..... Net zoiets als "er rijden er een paar met hun auto te hard, dus hupla, overal drempels".... En dat, vind ik dan weer zo jammer.
Ehietahoarn 7 maanden geleden
@ Velder. Waarom worden schoieren afhankelijk van het openbaar vervoer ?? Kunnen ze niet meer fietsen...of willen ze niet meer fietsen. Hoe deden wij dit vroeger dan? Ik moest ook gewoon bij regen en wind 15 km naar school fietsen. En ook weer terug en dat dagelijks. Zelden dat ik met de bus ging. Tenzij het echt beestenweer was en ik met de bus MOEST van mijn moeder. De jeugd is gewoon veel te veel verwend tegenwoordig.
Ehietahoarn 7 maanden geleden
@ Geel Hesje. Je kunt nog veel zeuren over je huplmotor maar dat veranderd niets aan de wetgeving. Trapondersteuning is nu eenmaal niet hetzelfde als een hulpmotor. Met de Solex van vroeger moest je eerst trappen, om daarna de motor het voorwiel te laten aandrijven. Door te blijven trappen ging je echt geen steek harder dan dat de motor kon. Oftewel, de fiets werd voorbewogen door de HULPmotor. Op de brommer knon je zelfs niet mee trappen. Je had wel brommers waarvan je de trappers kon koppelen aan de aandrijving van het achterwiel maar dat kon alleen als de motor niet draaide. Had overigens ook helemaal geen nut want met de kleine overbrenging trapte je een ongeluk.Ook de bromfiets wordt uitsluitend aangedreven door een hulpmotor. De elektrische fiets daaren tegen heeft TRAPondersteunung. Dat wil zeggen dat je ten aller tijden zal moeten trappen om vooruit te komen. Hierdoor valt de elektrische fiets dus niet onder de wetgeving voor bromfietsen. Voor de Solex, snorfietsen elektrische scooters gelden de verplichtingen, gelijk aan de bromfietsen, pas sinds 1 januari 2023.
Farmer1 7 maanden geleden
@Ehietahoarn. Helemaal correct!
velder 7 maanden geleden
@ehiethoarn. Ik zat er al op te wachten dat er vroeger alleen bikkels bestonden. Hoe was het met je kaptein mobilletje gesteld Ehiethoarn? Tis me wat. Ik reed met 10 jaar ook op zo,n ding.door de b-wegen Een grote broer hebben heeft zijn voordelen. Gewoon handhaven. Opgevoerd, gashendel eraan dan direct verbeurd verklaren. Handelaren in die setjes fors aanpakken. Dan een helm op voor alle leeftijden op een e-bike. Opgelost dunkt me. Waterdicht krijg je het niet. Onze brommers gingen ook over de 65. We reden er mee op het achterwiel. Trokken vriendje op de fiets voort en vielen wel eens om in de berm. Wat is er nu helemaal veranderd? Waren we zoveel Roomser toen? Ff wat anders is die pseudo Fiat johangpx inmiddels ook geblokkeerd? Volgens mij is zijn bijdrage verwijderd.
Tramper Kees 7 maanden geleden
Dat ten eerste. Ten 2e laten keuren op snelheid en veiligheid. Kan hij 45 km per uur dan gelijk trekken met regelgeving voor snelle E-Bike, dus helm plicht en bromfiets rijbewijs. kan hij tussen de 45 en 80 km per uur dan gelijk trekken met de E-rocket die onder de lichte motoren valt maar verbieden op de snelweg zoals de E-rocket dat wel mag. Persoonlijk hoort die niet op de snelweg. Een E-rocket is een soort E-bike die 80 kan
wouter6 7 maanden geleden
@Ehietahoarn, misschien omdat we niet meer in de jaren '50 leven? Uw opa zou gezegd hebben 'op fiets naar school?? Wat een onzin! Wij moesten altijd blootsvoets door de sneeuw naar school!' Waarom mogen jongeren geen gebruik maken van de gemakken van deze tegenwoordige tijd? Dat deed u in uw tijd ook.
jgth 7 maanden geleden
Gewoon uit de handel halen ,import ook stoppen en iedere fatbike die nu op de weg rijdt ook in de pers en als een vierkant pakje thuis afleveren met de rekening van het persen .
Uisge 7 maanden geleden
Wij hadden met zestien zwaar opgevoerde brommers, reden zonder helm en rijbewijs, rookten en dronken legaal bier. We vielen ook regelmatig op ons muil, deuken, krassen, schaafwonden en tot verdriet van onze moeders gaten in onze nieuwe wijd uitlopende broeken. Wat een rubbertegel wereld is Nederland geworden, blij dat ik nu niet jong ben.
TCB 7 maanden geleden
Beter gewoon fietsen en lopen ja. Zoveel te dikke kinderen.
Percaz 7 maanden geleden
Beste Howy, let u zelf ook een beetje op uw woorden. Bij één stelling zegt u: Op dit discussieforum "kun je niet alles zeggen wat je wil". Precies! En u mag dat blijkbaar wel. U kleinere en beledigd mensen met een andere mening dan u zelf. U maakt mensen uit voor dom. Is dat wel geoorloofd of heeft u soms aandelen in zeelandnet, of maakt u de stellingen misschien zelf zodat u vooraf al heeft kunnen broeden op een reactie.
Percaz 7 maanden geleden
Kleineert excuus
U moet eerst inloggen voordat u kunt reageren.