Dieselbusjes moeten buiten de binnensteden blijven
Eens
Oneens
Reacties (30)
mystiek56
6 maanden geleden
Oneens. We leven in een democratie en een steeds kleiner groep bepaalt steeds meer hoe de ander moet leven en handelen. Dit zonder rekening te houden met de consequenties van hun daden en wetgeving.
25% is PVDA/GL. en daarnaast D66 personen die in dit land het beleid grotendeels bepalen en aan de macht zijn gekomen door de baantjes carrousel . Het is ondemocratisch dat een kleinere groep maatregelen neemt cq treft , en of het gelijk nu wel of niet aan hun kant staat, staat niet ter discussie.
Velen van onze bevolking zijn helemaal niet zo milieu bezig en die moeten Amen en Ja zeggen tegen die groep. Alleen daarom is het niet gerechtvaardigd alles door te drukken zonder rekening te houden met gevolgen en de consequenties van het beleid.
Ehietahoarn
6 maanden geleden
Voor de meeste ondernemers is de aanschaf van een elektrische bus veel te duur. Dan moet het uurloon behoorlijk omhoog om de aanschaf terug te verdienen. Dan gaan de klanten weer mekkeren dat alles zo duur is. Probleem lost zich waarschijnlijk vanzelf op. Gewoon niet in de stad gaan werken. In de meeste takken van sport is er werk zat dus een beetje ondernemer hoeft niet perse werk aan te nemen in de stad.
volijke
6 maanden geleden
Tsja en de vervuilende scheepvaart met de containerschepen, de zware industrie etc gaan gewoon lekker door. En wat te denken van die smerige cruiseschepen! Even een citaat van Nu.nl ;
Dit artikel is in 2022 voor het eerst op NU.nl verschenen. Vanwege de vele lezersvragen over de impact van cruiseschepen op het milieu hebben we het artikel geüpdatet en opnieuw op onze voorpagina gepubliceerd.
De grootste cruiseschepen kunnen bijna tienduizend passagiers en bemanningsleden vervoeren. Het formaat van de schepen is indrukwekkend, net als het vermaak aan boord. Achtbanen, skydivesimulators, planetaria, kartbanen: je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het tegenwoordig aan boord van een cruiseschip. Voor liefhebbers van groen zijn er zelfs parken met tropische planten en bomen.
Maar erg groen zijn de schepen zelf niet. Het kost ontzettend veel energie om al die mensen en al dat vermaak over de oceanen te slepen. Een passagier die een zeecruise van twee weken maakt, veroorzaakt bijna evenveel CO2-uitstoot als iemand die naar Thailand vliegt en dan terugvliegt, blijkt uit cijfers van Milieu Centraal. Door zo'n vakantie voor twee personen komt er meer CO2 in de lucht dan door het gemiddelde jaarlijkse gas- en elektriciteitsverbruik van een Nederlands huishouden.
"Cruiseschepen varen op heel vervuilende stookolie", zegt Mariken Stolk van Milieu Centraal. "Daarmee dragen ze bij aan klimaatverandering, maar ook aan veel lucht- en watervervuiling. Het is misschien nog wel belastender voor het klimaat dan vliegen."
Tegen het einde van dit jaar zullen naar verwachting 360 cruiseschepen in totaal 30 miljoen passagiers hebben vervoerd. Dat is een stijging van 9,2 procent vergeleken met 201
volijke
6 maanden geleden
Nog ééntje voor Rotterdam en Amsterdam etc ; Cruiseschepen veroorzaken veel luchtvervuiling in havensteden. Zo stoten alle cruiseschepen in de Europese Unie evenveel zwaveloxiden uit als een miljard auto’s, schrijft het internationale persbureau IPS. Daarnaast zijn de schepen verantwoordelijk voor de emissie van stikstofoxiden, hetgeen leidt tot astma bij kinderen. Dat mag wel maar dieselbusjes met emissie klasse 6 niet??
ErwinMin
6 maanden geleden
Eens, maar niet voor het milieu hoor. Zou fijn zijn als ik mijn auto eens voor mijn eigen huis kan zetten i p v dat er weer een busje van een bouwbedrijf, tuinbedrijven, glaszetter, elektronica gigant of noem maar op voor mijn deur staat van een aso die 2 straten verderop woont maar zelf niet tegen die bus aan wil kijken of ruzie met z'n buren krijgt omdat hij z'n werkbus voor zijn eigen deur zet. Alle bedrijfsauto's, dus ook personenauto's na 17.00 buiten de bebouwde kom.
Toon Poppe
6 maanden geleden
Ik heb een dieselbusje , met toevoeging van ecovloeistof . Vorige week heb ik mijn bus laten APK keuren waar ook de uitstoot wordt gemeten. Nu blijkt die uitstoot nog een betere luchtkwaliteit te hebben dan de lucht die je inademt , 0 uitstoot , wat moet ik dan nu nog meer doen ????
Baken 16
6 maanden geleden
Ze zoeken het maar uit in die steden ,te idioot voor woorden .Ik zou de prijs voor mijn werkzaamheden gewoon verdubbelen ... te duur? Dan maar niet!
Positivo
6 maanden geleden
Nu allemaal nog even wachten op de intellectueel @Howy Cues. Ben benieuwd wat zijn mening en wijsheid is. Zal wel weer een hoop lucht zijn zoals we gewend zijn.
J.Vet
6 maanden geleden
Als je het hier meer eens bent en echt geeft om zuivere lucht heb je blijkbaar geen verstand waar je overpraat. de Diesels van tegenwoordig zijn zo schoon dat de lucht die uit de uitlaat komt schoner is dan de buiten lucht. er is dus 0,0 reden om deze te weren van waar dan ook ! Dit is al zo vaak bewezen door instellingen over de hele wereld dit zou niet eens meer een punt moeten zijn op welke agenda dan ook. ( behalve de agenda die geld verdiend aan EV's en de Diesels graag ziet verdwijnen om er zelf rijker van te worden ! )
Ron625
6 maanden geleden
En dan die zaken lui en politici, die met een brandstof verslindende auto meer vervuilen dan een gewone auto.
Gewoon personen auto's met meer dan 4 cylinders verbieden binnen de bebouwde kom :-)
heul
6 maanden geleden
Dat we zorgvuldig met onze leefomgeving moeten omgaan speekt voor zich.
Maar heel die transitie en allerlei onzin maatregelen, stop er mee en zet het in een lagere versnelling.
Dieselbusjes en schone verbrandingsmotoren weren uit steden , voorlopig een illusie en als je het toch doorzet , blijven de mensen weg en sterft de middenstand met lege winkelpanden tot gevolg.
Doordrammen van elektrisch vervoer is dom, kan heel de infrastructuur niet aan.
En heel die stikstof en co2 discussie , puur onzin, dit zijn grondstoffen en geen afvalstoffen.
Circulair denken, bomen aanplanten en niet een beetje in Nederland maar grootschalig.
En waarom hoor ik niemand over de enorme vervuiling en vernietiging van grondstoffen als gevolg van oorlogen Oekraïne , Gaza enz enz
Nee, we pesten hier in Nederland liever burgertje met emissiezones of ontnemen hem zo mogelijk zijn openhaard voor s avonds met een glaasje wijn. Dit wordt gedaan door mensen die jaloers zijn en heel dat milieu gedoe tot hun verdienmodel hebben gemaakt. De meeste zijn ook niet meer dan papagaaien , die andere napraten, zelf geen verstand van zaken , laat staan in staat eens nuchter naar zaken te kijken.
We zijn zo klein landje, maar we denken dat wij ineens het verschil kunnen maken.
Echt niet, een schonere wereld en beter milieu is niet de knop omzetten maar een proces van geleidelijk en samen. En waar we heel alert op moeten zijn is dat veel zogenaamde milieumaatregelen gewoon verdienmodellen zijn. En maar al te vaak zit er het grote geld achter, bio plastic nu in het nieuws bestaat al een eeuwigheid maar tegengehouden door olie industrie. Maar we zijn soms net mensen.
Howy Cues
6 maanden geleden
Schone lucht is noodzakelijk om de menselijke motor, het hart, in gezonde conditie te houden. Waarom is schone lucht zo belangrijk? Gezonde lucht is van levensbelang. Luchtvervuiling is voor iedereen ongezond. Het veroorzaakt longziekten als astma en COPD of longkanker. Met name 'dieseluitlaatgas' is een stille moordenaar. Blootstelling aan dieseluitlaatgassen kan het risico op hart- en vaatziekten, ischemische hartziekten, hartaanvallen en vroegtijdige sterfte vergroten. Helaas "zijn velen van onze bevolking niet zo met het milieu bezig (citaat mystiek56)" én daarom heeft de 'gemeentelijke overheid' de pretentie milieuvervuilende dieselbusjes stapsgewijs uit de (binnen-)stad te weren. De invoering van zero-emissiezones is een gemeentelijke bevoegdheid. Helaas wil een Kamermeerderheid dit voornemen overtroeven, waardoor de wens van alle initiatiefnemers niet wordt gerespecteerd. Het gemeentelijk beleid wordt letterlijk de grond ingeboord. Ook de inwoners hebben wederom 't gevoel dat de Haagse politiek onbetrouwbaar is. Omwille van een groep niet-geëngageerde ondernemers laat 't Kabinet zich weer van haar slechtste kant zien. "De wil van 't volk," ammehoela. Henk en Ingrid zijn wederom ondergeschikt gemaakt aan willekeur en tirannie uit Den Haag.
Howy Cues
6 maanden geleden
@Volijke, duim omhoog voor 't gooien van de knuppel in het hoenderhok. A'dam was reeds wakker geschud: "https://npo.nl/npo3/3opreis/amsterdam-cruiseschepen-protest-restricties-europ."
Howy Cues
6 maanden geleden
@Toon Poppe, 0-uitstoot, d.w.z. dat de DME-meting binnen de wettelijke grenswaarde ligt. Bij verbranding van diesel in de motor van je auto komt altijd CO2 vrij. Zo ook NO, NO2, SO2, HCHO, C6H6, C6H5O3 en elementair koolstof (roet). Jouw dieselauto is geen beademingsmachine maar sluipmoordenaar.
Howy Cues
6 maanden geleden
@Heul, er zit een wereld van verschil tussen een frisse neus halen in de binnenstad of aan 't Noordzeestrand. Trouwens ik heb meer vertrouwen in een papegaai die lekker in haar veren zit dan een spotvogel die 't forum voor de gek houdt. Misinformatie nummer 1: Stikstof en koolstofdioxide zijn gassen en geen grondstoffen. Misinformatie nummer 2: De binnenstad loopt niet leeg, maar bloeit weer op. De bevoorrading geschiedt met elektrische vrachtwagens. Blikopener: https://www.ecomobiel.nl/nl/nieuws-item/De-stad-bevoorraden-doe-je-met-een-elektrische-vrachtwagen/. Misinformatie nummer 3: Zogenaamde milieumaatregelen zijn verdienmodellen. Nee, Heul, als je als bedrijf 't hoofd boven water wil houden, investeer je in de toekomst. Bij geëngageerd ondernemerschap draait het om mensen en milieu, waarbij winstgevendheid een middel is om 't bedrijf gezond te houden. Tot slot, geloof niet alles wat je denkt, want domweg alles voor zoete koek slikken, is gedachteloos ja-knikken.
Mieppio
6 maanden geleden
Die gele zuurpruim van een citroen heeft ook weer van zich late horen. Zijn pen is nog steeds niet leeg, jammer hoor
mystiek56
6 maanden geleden
Howy Cues,
Zo werkt het nu éénmaal. en zo moet het ook werken, Democratie is gebaseerd op de keuzen van velen t.o.v. minderen. Niet op initiatieven van van een groep bestuurders die gerespecteerd moet worden op hun daden welke niet de goedkeuring en de wens heeft van velen. Maar ja de Linkse kant laat steeds meer merken dat het geen democraten zijn. Democratie werkt in hun positie alleen als het overeenkomt met hun standpunten. Henk en Ingrid zijn al zolang in een hoek geduwd dat ze gewend zijn altijd de zwakke schakel te zijn in de samenleving.
Niet voor niets kiezen Henk en Ingrid NU voor een partij die niet alleen kiest voor
een sociaal beleid t.o.v. de instroom van Buitenlanders .De afgelopen jaren heeft PVDA GL mede met VVD D66 en CU
de groep waar Henk en Ingrid blijkbaar toebehoren vergeten. Nu doet dit kabinet alles fout en wordt volledig door NPO praat-programma,s gedemoraliseerd. Evenals Howy Cues hier.
Opvallend want de de mensen die zo tegen dit kabinet zijn leven volledig buiten de problematiek. Maar als zij er mee geconfronteerd worden verandert hun mening. Zie al die GL/PVDA figuren die hun mening plots veranderen als er een opvangcentrum voor vluchtelingen of een windmolen vlakbij hun huis wordt gezet.
Hoe hypocriet kan je zijn. Het vertrouwen in de politiek is volledig gedaald. Hoe komt dit toch, door de grote mond van Geert Wilders of door het afgelopen beleid van de afgelopen 12 jaar. Het land wordt gewoon te vol waardoor het milieu in Nederland onder druk komt te staan. De bevolking groei is hier de grootste oorzaak van en niet alleen een bestelbusje.
Rianne07
6 maanden geleden
Iemand een idee wat voor een auto Howy heeft. Of komt hij zijn zolderkamer nooit af deze toetsenbordridder.
B Tender
6 maanden geleden
Het zal mij in principe een biet zijn en zal er ook niet wakker van liggen, dat dieselbusjes niet meer in de grote stad mogen komen en per 1 jan 2025 alleen voorbehouden is aan elektrisch aangedreven busjes.... Zelf kom ik al helemaal niet in "de grote stad" en ik heb ook geen busje. Dus, waar zou ik me druk over maken en op de stelling reageren..... Ook al in ogenschouw nemende, dat er heel wat controle voor nodig zal zijn en adv kentekenplaat gecontroleerd gaat worden.... Of ze daar het personeel voor hebben en of dat lonend zal zijn is nog maar de vraag en hoe doen ze dat dan met het kenteken van buitenlandse auto's? Voorts zou ik als bezorgdienst van bv internet bestellingen tegen de bewoners zeggen..... je komt je bestelling maar halen bij een afhaalpunt en over bevoorrading van winkels idem dito in die trent..... Nooit en ook nooit, zou ik me als ondernemer me op dergelijke manier laten chanteren en liever zeggen ....nou dan toch niet.... Maar nogmaals, ze bekijken het maar, het raakt m'n koude kleren niet (nou ok een beetje dan)......... stelletje CO2 idioten !!!!
B Tender
6 maanden geleden
O,ja da's waar ook.... men kan ontheffing aanvragen..... Nog meer controlewerk dus en als men dat dan massaal doet, wat blijft er dan nog van de maatregel over??.... Zielig en totaal nutteloze geldverspilling dus..... En maar 7 miljoen aan het rijk vragen om meer voorlichting te kunnen geven over de te lage inentingsgraad...... LINKS op z'n best !!!!
Positivo
6 maanden geleden
@Howy Cues, kijk nu eens naar je neerwaartse duimpjes. Blablabla van een linkse schreeuwer annex brulboei. Lekker de papagaai blijven uithangen.
C.J. de Loof
6 maanden geleden
Op een handje vol linkse idioten na zal ieder weldenkend mens toch begrijpen dat Co2 en klimaat één grote hoax is, dit gaat om niks anders dan ordinair geld verdienen en milieu is een fantastisch verdienmodel. Dus ja daar hoort deze onzin ook bij. Natuurlijk is er geen klimaatcrisis maar stel dat die er wel zou zijn denk je dan echt dat wij met ons kleine landje ook maar iets gaan veranderen? in China worden weer nieuwe kolencentrales gebouwd want de prijs van steenkool is zo laag :-) dream on!!!