Er moet een helmplicht voor fatbike rijders komen
Eens
Oneens
Reacties (30)
Cham
11 maanden geleden
Gelijk doorpakken en helmplicht voor alle fietsers doorvoeren.
Er gebeuren al veel te veel ernstige ongelukken op de fiets
fiat124sport
11 maanden geleden
Nee verplichten is dwang het is eigen keuze en ik zou het wel doen. Tot slot stop klimaat en stikstofonzin, koop geen batterijwagen, koop geen warmtepomp, betalen voor zonnepanelen is weg zonnepanelen. Voor 130. Stop verduurzaming. Wind en zon zijn schoon maar niet de zooi en landschapverkrachting die het omzet is niks klimaat vriendelijk aan.
Peritum ?
11 maanden geleden
Snorscooter, 25 km. per uur, helm , rijbewijs en verzekering verplicht. Fatbike die met 50 km. per uur voorbij racet geen helmplicht en geen rijbewijs laat staan verzekering? Ondanks de vele waarschuwingen uit de medische wereld en aanbevelingen uit het verzekeringswezen en tal van andere organisaties doet de regering ( zoals altijd ) het tegenovergestelde zich beroepende dat de wetgeving hierop aangepast moet worden en de criteria hiervoor niet duidelijk zijn. Als aanpassingen in de wet te veel problemen geven voor politici, dienen deze per direct ontslag te nemen. Immers zij in er om voorstellen tot verandering in de wetgeving in te dienen met reden als veiligheid, gezondheid etc. Fatbikes en electrische steps racen als ongeremde projectielen, bestuurd door kinderen door het verkeer, met geen enkele kennis van verkeersregels en toegestane snelheden. Dat dit verkeerd afloopt moge duidelijk zijn, en dat er onnodig verkeersslachtoffers zullen vallen is een feit. En de schuld van dit alles is de halsstarrige houding van de politiek die niet in staat blijkt de wetgeving aan te passen!
De imker
11 maanden geleden
Ik vind het een normale zaak dat er een helmplicht komt voor iedereen , dus niemand uitgezonderd. We hebben al een gordelplicht dus een helmplicht past hierbij en helpt de veiligheid van iedereen die verkeersdeelnemer is.
erikweug
11 maanden geleden
Lekker makkelijk weer, iedereen die zich gewoon aan de wet houd iets verplichten omdat anderen hun illegale fatbike of e-bike opvoeren, als je door de stad rijdt zie je er genoeg rijden op illegale fietsen, zelfs in gebieden met fietsverbod, haal deze van de weg ipv mensen met allerlij verplichtingen opzadelen.
volijke
11 maanden geleden
Het is toch van de gekke dat er zoveel jeugd op een fatbike rijdt? Haha ze zitten er als een zoutzak op, rijden veel te hard en zijn bezig met hun mobiel. De patatgeneratie 2.0 !! Ik snap de politiek wel, het begint gewoon bij de ouders van die gastjes. Als deze niet verzekerde bestuurders boven de 16 jaar een ongeluk veroorzaken, draaien ze simpelweg voor alle kosten op, voor kinderen onder de 16 jaar zijn de ouders financieel verantwoordelijk!!
Ron625
11 maanden geleden
Een fatbike is (wettelijk) niets anders dan een elektrische fiets, alleen heeft deze bredere banden.
Dus allemaal een helm, of geen enkele een helm verplichting.
Wat beter is, iedere fatbike die niet aan de wettelijke eisen voldoet meteen in beslag nemen, en een flinke boete uitdelen.
Farmer1
11 maanden geleden
Een helmplicht voor fatbikers zal niet direct leiden tot een ander gedrag van de bestuurder, want daar zit voor een deel het probleem. Veel gevallen gaat het om een jonge leeftijd gecombineerd met een bepaald macho gedrag en diversiteit (vooral in de grote steden) en niet gekweten van enige kennis omtrent verkeersregels waarbij soms enige provocatie de race vreugde alleen maar lijkt te vergroten. . Strenge controles op het opvoeren van de fatbike lijkt mij een betere maatregel.
Farmer1
11 maanden geleden
@Vrolijk, Ouders van kinderen tot en met 13 jaar zijn te allen tijde aansprakelijk voor schade die wordt veroorzaakt door hun kinderen. Bij kinderen van 14 en 15 jaar zijn de ouders mede aansprakelijk indien de ouders deels schuld dragen aan de schade door b.v. onvoldoende toezicht. Kinderen van 16 jaar zijn zelf aansprakelijk voor de schade die zij aanrichten, vaak kan een aansprakelijkheidsverzekering van de ouders soelaas bieden indien een dergelijke verzekering is afgesloten en de voorwaarden de mogelijkheid daarvoor bieden.
GeelHesje
11 maanden geleden
Elke electrische fiets is een fiets met hulpmotor. En voor een fiets met hulpmotor gelden regels zoals een minimale leeftijd van 16 jaar een rijbewijs een kenteken een verzekering én een helmplicht!
Mieppio
11 maanden geleden
Een helmplicht voor fat-bikers, wat denk je ervan om helemaal geen fat-bikers op straat of stoep te laten rijden Er zitten snotneuzen op van 13/14 jaar en die rijden maar raak. Als je op de stoep loopt moet je uitkijken want ze rijden je zo ondersteboven. Zo ook die jong op elektrische fietsen 12 / 13 jaar , ze gaan naar de hogere school en ze moeten zo nodig een elektrische fiets want hun vrienden hebben er ook één. Nou ik zeg je kunt trappen naar school en je krijgt geen elektrische fiets. Het lijkt wel of de jeugd geen benen meer heeft, alles moet elektrisch. En de ouders die hier in mee gaan om zo'n fat-bike te kopen moeten zelf maar voor de kosten opdraaien. en geen verzekering meer kunnen afsluiten.
Howy Cues
11 maanden geleden
Er heerst nogal verwarring omtrent de rechten, plichten en regels omtrent de e-bike en in 't bijzonder de fatbike. Daarom verwijs ik u graag naar https://www.achmearechtsbijstand.nl/verkeer/wetten-en-regels/elektrische-fiets-rechten en https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/fiets/vraag-en-antwoord/welke-regels-gelden-voor-mijn-elektrische-fiets-e-bike. Aan de hand van deze sites krijgt u meer inzicht in alle problemen en moeilijkheden rondom het thema fatbike. Over de invoering van helmplicht voor fatbikers gesproken, is het doel van de 'helmplicht' om het aantal verkeersdoden en -gewonden onder de bestuurders en passagiers van een fatbike te verminderen. Uiteraard ben ik het hiermee eens, omdat de extra maatregel 'helmplicht', naast de handhaving op de maximale voertuigsnelheid en het verbod op het opvoeren van fatbikes, de de kans op ernstig hoofdletsel afneemt. Bovendien zou een verplichte WA-verzekering fatbikes niet verkeerd zijn.
Howy Cues
11 maanden geleden
"Laat geen kinderen onder de 16 jaar op een elektrische fiets zoals een fatbike rijden. Dit zijn relatief zware fietsen die niet goed zijn aan te passen op lichaamsgrootte. Jonge kinderen zien vaak nog niet het gevaar van de snelheid van hun elektrische fiets en kunnen nog niet goed anticiperen op het overige verkeer," adviseert De Vereende (schade- en verzekeringswerken). Bron: https://vereende.nl/actueel/ouders--geen-fatbike-voor-uw-kinderen! Een gewaarschuwd ouder telt voor twee.
scheermes
11 maanden geleden
Goed bezig, je kind van 12/14 jaar op een opgevoerde fatbike met 40km per uur zonder helm en mobieltje in de hand . Ik zie er ieder morgen twee naar school gaan. het zal niet lang meer duren of ik zie er een of allebij voor een tijdje niet meer. Ze zullen maar onder jouw auto terecht komen . Of toch maar een leeftijdsgrens instellen inc helmplicht.
mystiek56
11 maanden geleden
Alles wat teveel is is niet goed. Ook niet teveel zeuren van mijn kant om degenen die gelijk daarmee aankomen de mond te snoeren.
Er zijn gewoon momenteel teveel fietsen, Op wat voor fiets dan ook. Ze nemen dadelijk de gehele openbare ruimte in beslag. Ze lopen overal met hun fiets in hun hand op markten in centra etc. Hebben ze die fiets niet in hun hand staan ze op plekken waar ze veel hinder opbrengen. Dus er zijn er gewoon teveel.
Zoals we dat in Nederland altijd doen moeten we die fietsen maar belasten.
Dus fietsbelasting invoeren. Dus keuring van de parate kennis van de verkeersregels jaarlijks bij fietsers testen en daarmee beginnen bij kids van 8 jaar. Na 70 jaar een fietsverbod want de kosten van bij ongelukken etc drukken veel te veel op de maatschappij. Het risico van fietsen is bijna net zo groot qua postenpost als roken. Dus dat dan ook maar opnemen.
Ben zelf altijd tegen al deze verplichtingen. een mens moet zelf kunnen beslissen. Maar als ons land steeds voller wordt is het helaas noodzakelijk steeds meer regels in te voeren en strenger op te treden.
In een vol land is het risico van ongelukken nu éénmaal groter. En we kunnen nu éénmaal niet alles hebben.
Alle vluchtelingen en wat voor immigrant dan ook opvangen en dan al onze geneugten ook blijven uitvoeren. Dat zit er éénmaal niet in We moeten keuzes maken en de consequenties inzien van ons beleid waar velen van ons achter staan. Maar alle gekheid op een stokje ik ga even een wandeling maken op de markt zolang het nog kan want ik hoop niet dat al die fietsen in de weg staan.
Mr. Bean
11 maanden geleden
mystiek56, we leven niet in 40/45, wat een suggesties doet u hier, dus ouderen mogen na 70jaar niet meer fietsen, van welke planeet komt u ?
Baken 16
11 maanden geleden
Verplicht helmdracht en rijbewijs ,ze gaan even snel als een brommer dus pas vanaf 16 en zware boetes erop minimum 500 euro is het zo klaar met die bedorven rotjongeren.
B Tender
11 maanden geleden
In 2022 waren er maar 7 ongelukken met fatbikes waarvoor mensen naar de spoedeisende hulp moesten. Vorig jaar waren dat er al 59. En in de eerste vier maanden van dit jaar waren er al 33 incidenten. Vooral jongeren tussen de 10 en 14 jaar raken vaak gewond.26 jul 2024....... maar???? hoeveel fatbikes zijn er in ons land....
21 aug 2024 — Hoeveel fatbikes er in Nederland zijn is zeker meer dan 100.000 stuks, maar concrete data ontbreekt omdat we geen verkoopcijfers kunnen inzien.... Als men het aantal ongelukken vergelijkt met het aantal aanwezige fatbikes, dan kun je je afvragen of een dwangmatige regelgeving over helmplicht terecht is..... NB. het verplicht dragen van een helm, neemt het aantal ongelukken niet weg, maar beperkt alleen maar het bedrag van de lichamelijke en materiele schade...... Er zijn ergere gevallen, die dergelijke schades opleveren volgens mij en ook nog door ergere oorzaken..... Helmplicht...? Nee dus..... het lijkt momenteel alleen maar weer de zoveelste hetze, waaraan de publieke opinie aan wordt blootgesteld en men wordt gehersenspoeld....... Neemt niet weg, dat een ieder die er een wilt vrij is om dit te doen.....
jgth
11 maanden geleden
Ik zou eerst maar eens afvragen waar die snotapen het geld vandaan hebben of halen ,op een of andere manier moet er ook geld zijn voor een helm ,
Waar zijn de ouders in dit verhaal hebben hen geen zorgplicht meer ,blijkbaar vinden die het heel normaal als ze maar thuis weg zijn. En dan zegt het spreekwoord je mag de kinderen wel zien maar niet horen dus dan krijgen ze van de ouders één fatbike plus 50 euro om de drank van te kopen ,en dan zijn de rapen gaar als er wat gebeurt en de burger mag weer voor de kosten opdraaien
Karel33
11 maanden geleden
snotneuzen van 10--12 en 14 jaar hebben geen inzicht in het verkeer--kennen geen regels. tuurlijk in zo'n fatbike aantrekkelijjk voor ze, maar ik vraag me wel af waar het verstand van hun ouders zit. jeugd beneden 16 jaar en liefst 18 horen niet op een fatbike te rijden ( racen ).
moetnietgekkerworden
11 maanden geleden
Er moet gewoon een verbod op Fatbikes voor jongeren komen, rijden pas vanaf 16 met brommer certificaat aangezien ze net zo hard of harder gaan
velder
11 maanden geleden
@mystiek. Vanaf 70 niet meer fietsen? Ben je mag ofzo? Ik stel alles waar mystiek in de naam zit censureren en opsluiten vanwege totaal geen nut hebben in een samenleving.
Fatbikes..... Tja lastig. Verplichte wa verzekering. Ik weet het niet. Ik ziet er hier iedere morgen twee. Ouders die kinderen naar school brengen. Rijden niet harder dan doorsnee elektrische fiets. Het ziet er niet uit maar ja dat is smaak. Die zouden dan de dupe worden. Ik denk eerder beter handhaven en bij opvoeren direct verbeurd verklaren. Ook bij brommertjes en scooters die opgevoerd zijn.
Ehietahoarn
11 maanden geleden
@ Geel Hesje. Je slaat de plank mis. Een elektrische fiets valt niet onder dezelfde wet als bijv. een bromfiets of een speedpedelec. Een electrische fiets, en dus ook een fatbike, is begrensd op 27km/uur. Een bromfiets, scooter, brommobiel en speedpedelec mogen maximaal 45km/uur. Voor deze groep is een helm verplicht (m.u.v. de brommobiel). Dat er altijd figuren zijn die de boel opvoeren is van aller tijden. Heb het zelf nooit gedaan ...ahum. Je kunt dit ook niet tegenhouden. Maar het is wel één van de redenen dat er veel ongelukken mee gebeuren. Vooral in de groep jeugd onder de 16 is dit een probleem. Geen beetje besef hoe ze zo'n opgevoerde fatbike onder controle moeten houden. Laat staan dat ze zich uberhaupt aan verkeersregel houden. De enige manier om dit te verminderen, stoppen gaat nooit lukken, is controleren en het opgevoerde tuig in de schredder mikken.
mystiek56
11 maanden geleden
Wellicht weet Howy Cues het wel, want die weet veel of hij zoekt het wel uit of op. . Hoe Hoog de kosten zijn die ontstaan door ongelukken op de fiets door bejaarden. De meesten zijn doodsgevaarlijk en het drukt op de gemeen schappelijke kosten. Dadelijk gaan de maandelijkse lasten van de premie ziekte kosten verzekering nog meer omhoog. Waar is het einde. We kunnen niet blijven betalen en de kosten moeten omlaag. Dus ja , ook die groep moet inleveren. Het wordt gewoon te druk. Op rijwielpaden is het nu al
file fietsen.
Het is nu éénmaal te druk in ons land en het wordt steeds voller. Iedereen wil fietsen, Lekker goedkoop. Accu s opladen voor fietsen gaat blijkbaar niet ten koste van het milieu want dat valt niet in het straatje van de milieu activisten. . Op rijwiel paden zie je overigens steeds meer die grote bakfietsen , fietsen met huisdieren etc. Het mag allemaal van mij hoor maar we moeten wel eens inzien dat niet alles meer kan in ons kikker landje. Het wordt gewoon te vol. Niet alleen in de grote steden maar je ziet het op Walcheren ook steeds meer gebeuren mede door de toestroom van toeristen. . Fietsen die op auto parkeer plaatsen staan en fietsers die denken dat de weg alleen van hun is. Omdat wij een fiets provincie zijn. Dus ja we moeten wat gaan inleveren. Logisch toch.
Donald D
11 maanden geleden
Ouders jullie zouden beter moeten weten als het om de veiligheid van jullie kinds gaat fatbike rijders onder de 16jaar vaak zie je ze met zijn 3e op 1 bike en maar scheuren met die dingen dat is gewoon vragen om ongelukken .
GeelHesje
11 maanden geleden
@Ehietahoarn: Je slaat zelf je eigen plank mis want alle electrische fietsen zijn fietsen met hulpmotor. Net als een Spartamet en een Solex enz. En niet alle "brom" fietsen mogen 45km/h want er zijn ook snorfietsen die maximaal 25km/h mogen en die mag je ook pas rijden als je 16 bent een rijbewijs hebt een kenteken en een verzekering hebt én een helm draagt! En of je nou een benzine diesel of electrische motor op je fiets hebt zitten: Het is en blijft een fiets met hulpmotor en ondanks dat helaas nog niet het geval is dienen ook alle electrische fietsen gewoon onder de "fiets met hulpmotor" wet te vallen! Dan is dat fatbike probleem meteen definitief opgelost en gaan meteen alle andere electrische fietsen daar ook onder vallen wat de verkeersveiligheid zeer ten goede gaat komen en kunnen mensen onder de 16 jaar geen enkele "fiets met hulpmotor" rijden zoals dat ook feitelijk de bedoeling is van de Wet.
Ehietahoarn
11 maanden geleden
@ Geel Hesje. Je spreekt jezelf tegen. Je geeft toe dat een elektrische fiets en een bromfiets onder de bromfietswet zouden moeten vallen. Een elektrische fiets is een fiets met trapondersteuning welke wettelijk begrensd is op 27km/u. Iedreeen mag er op rijden en een helm en verzekering zijn niet nodig. Elektrische fiets dient ten allertijden op het fietspad te rijden (mits aanwezig) Kortom...het is een fiets en blijft een fiets. Een bromfiets is een fiets met hulpmotor en mag 45km/u, 16 jaar of ouder, verzekering en helm verplicht. Een bromfiets moet binnen de bebouwde kom op de rijbaan rijden. Vanwege de hulpmotor/verbrandingsmotor kunnen snorfietsen ook onder de bromfietswet vallen. Net als een speedpedelec ook onder de bromfietswet val vanwegen zijn maximale snelheid van 45km/uur. Dus...zolang de elektrische fiets niet onde de bromfietswet valt, wat jij dus wel zou willen, sla je de plank nog steeds mis