Met de provider Caiway was de status en opbrengst van mijn zonnepanelen de afgelopen 10 jaar zonder problemen te zien op de website Sunny Portal. De SMA SunnyBoy converter was via een Sitecom N300 router die aan de glasmodem hing aangesloten.
Een maand geleden wisselde ik van provider: een monteur sloot mij aan op het Delta netwerk. De ethernet kabel werd via een switch aangesloten op LAN poort 1 van een gecombineerde glasmodem en router, de Nokia XS-2426G-B. Helaas ging de monteur weg zonder te controleren of deze verbinding wel goed werkte: de gebruikelijke email die ik dagelijks krijg gaf aan dat er geen communicatie met de converter was.
Ik ben toen in de Nokia XS-2426G-B router gaan kijken wat er aan de hand was. De SMA converter stond niet in de lijst van aangesloten devices, omdat de converter een vast IP adres 192.168.0.xxx heeft en dat valt niet in de standard IP reeks 192.168.1.64 – 192.168.1.253 waarop het modem was afgesteld.
Ik vroeg daarna via het WhatsApp kanaal aan de klantenservice of ik die range zonder problemen kon wijzigen. Op die vraag kwam nooit een antwoord. Uiteindelijk heb ik toch maar in 3 velden (IPv4 address, DHCP start IP address en DHCP end IP address ) de “.1.” string gewijzigd in “.0.” en het modem even van de spanning afgehaald.
De router kon ik daarna openen op een nieuw adres 192.168.0.254 en daarna was de converter zichtbaar in de Devices list met het correcte vaste IP adres. Via het oude Sunny Explorer programma kon ik daarna de status en opbrengst van mijn panelen op mijn PC aflezen. Maar helaas kon mijn converter nog niet communiceren met het Sunny Explorer portal omdat een firewall dat kennelijk tegenhield.
Om de firewall te passeren moest port forwarding ingesteld worden. Op dit forum had ik al gelezen dat dan eerst CGNAT (geen idee wat dat was!) uitgezet moest worden. Via mijn Delta account heb ik IP standaard uitgezet en Dynamisch IP aangezet, na 4 uur wachten stond in WAN IP mijn eigen IP adres i.p.v. 100...
Daarna heb ik via Advanced settings / Port forwarding de volgende poorten toegevoegd:
Application name Wan Connection WAN port LAN port Device name Internal client Protocol Status Configuration Source
Customer Setting 1_INTERNET_R_VID_100 80~80 80~80 SMA_00-40-AD-88-76-2A 192.168.0.xxx UDP Active
Customer Setting 1_INTERNET_R_VID_100 443~443 443~443 SMA_00-40-AD-88-76-2A 192.168.0.xxx UDP Active
De informatie voor de poort nummers en types haalde ik uit https://aetec.be/wp-content/uploads/SMA-internet.pdf (UDP poorten) en https://manuals.sma.de/SPortal/en-US/967296779.html (port 80 en 443), maar of dit helemaal goed is weet ik eigenlijk niet.
Ik dacht dat als deze poorten open staan, je in een browser op adres 92.168.0.xxx op de set-up pagina van de converter komt (maar ook dat weet ik niet meer zeker). Echter als ik die pagina open dan krijg ik de melding:
Deze site is niet bereikbaar Het duurt te lang voordat 192.168.0.xxx reageert.
Probeer dit eens:
Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
Daarna ook onder Security DMZ aangezet, maar ook hierna kon pagina 192.168.0.xxx niet geopend worden in de browser en gaf ook de website https://canyouseeme.org/ aan dat er geen poort open stond.
Met deze instellingen was ook een dag later nog geen verbinding met mijn Sunny Portal pagina.
Via de Chat heb ik daarna hulp gevraagd bij de Delta klantenservice. De betreffende medewerker kon het ook niet verklaren, maar hij zou het probleem doorgeven aan de Technische dienst.
Later werd ik gebeld door de Technische dienst en die vertelde mij dat port forwarding niet werkt in de Nokia XS-2426G-B routers die door Delta geleverd wordt!!!
Mij vraag is dus:
Heeft iemand een SMA converter aan de praat gekregen met de Delta provider en indien het wel werkt, hoe is dat gedaan?
Een maand geleden wisselde ik van provider: een monteur sloot mij aan op het Delta netwerk. De ethernet kabel werd via een switch aangesloten op LAN poort 1 van een gecombineerde glasmodem en router, de Nokia XS-2426G-B. Helaas ging de monteur weg zonder te controleren of deze verbinding wel goed werkte: de gebruikelijke email die ik dagelijks krijg gaf aan dat er geen communicatie met de converter was.
Ik ben toen in de Nokia XS-2426G-B router gaan kijken wat er aan de hand was. De SMA converter stond niet in de lijst van aangesloten devices, omdat de converter een vast IP adres 192.168.0.xxx heeft en dat valt niet in de standard IP reeks 192.168.1.64 – 192.168.1.253 waarop het modem was afgesteld.
Ik vroeg daarna via het WhatsApp kanaal aan de klantenservice of ik die range zonder problemen kon wijzigen. Op die vraag kwam nooit een antwoord. Uiteindelijk heb ik toch maar in 3 velden (IPv4 address, DHCP start IP address en DHCP end IP address ) de “.1.” string gewijzigd in “.0.” en het modem even van de spanning afgehaald.
De router kon ik daarna openen op een nieuw adres 192.168.0.254 en daarna was de converter zichtbaar in de Devices list met het correcte vaste IP adres. Via het oude Sunny Explorer programma kon ik daarna de status en opbrengst van mijn panelen op mijn PC aflezen. Maar helaas kon mijn converter nog niet communiceren met het Sunny Explorer portal omdat een firewall dat kennelijk tegenhield.
Om de firewall te passeren moest port forwarding ingesteld worden. Op dit forum had ik al gelezen dat dan eerst CGNAT (geen idee wat dat was!) uitgezet moest worden. Via mijn Delta account heb ik IP standaard uitgezet en Dynamisch IP aangezet, na 4 uur wachten stond in WAN IP mijn eigen IP adres i.p.v. 100...
Daarna heb ik via Advanced settings / Port forwarding de volgende poorten toegevoegd:
Application name Wan Connection WAN port LAN port Device name Internal client Protocol Status Configuration Source
Customer Setting 1_INTERNET_R_VID_100 80~80 80~80 SMA_00-40-AD-88-76-2A 192.168.0.xxx UDP Active
Customer Setting 1_INTERNET_R_VID_100 443~443 443~443 SMA_00-40-AD-88-76-2A 192.168.0.xxx UDP Active
De informatie voor de poort nummers en types haalde ik uit https://aetec.be/wp-content/uploads/SMA-internet.pdf (UDP poorten) en https://manuals.sma.de/SPortal/en-US/967296779.html (port 80 en 443), maar of dit helemaal goed is weet ik eigenlijk niet.
Ik dacht dat als deze poorten open staan, je in een browser op adres 92.168.0.xxx op de set-up pagina van de converter komt (maar ook dat weet ik niet meer zeker). Echter als ik die pagina open dan krijg ik de melding:
Deze site is niet bereikbaar Het duurt te lang voordat 192.168.0.xxx reageert.
Probeer dit eens:
Controleer de verbinding
Controleer de proxy en firewall
Daarna ook onder Security DMZ aangezet, maar ook hierna kon pagina 192.168.0.xxx niet geopend worden in de browser en gaf ook de website https://canyouseeme.org/ aan dat er geen poort open stond.
Met deze instellingen was ook een dag later nog geen verbinding met mijn Sunny Portal pagina.
Via de Chat heb ik daarna hulp gevraagd bij de Delta klantenservice. De betreffende medewerker kon het ook niet verklaren, maar hij zou het probleem doorgeven aan de Technische dienst.
Later werd ik gebeld door de Technische dienst en die vertelde mij dat port forwarding niet werkt in de Nokia XS-2426G-B routers die door Delta geleverd wordt!!!
Mij vraag is dus:
Heeft iemand een SMA converter aan de praat gekregen met de Delta provider en indien het wel werkt, hoe is dat gedaan?
Reageer