Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Aankondiging

Samenvouwen
Nog geen aankondiging.

Hoe sluit je een SMA converter aan op een Delta Nokia XS-2426G-B router?

Samenvouwen
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Toon
Alles wissen
nieuwe berichten

  • Hoe sluit je een SMA converter aan op een Delta Nokia XS-2426G-B router?

    Met de provider Caiway was de status en opbrengst van mijn zonnepanelen de afgelopen 10 jaar zonder problemen te zien op de website Sunny Portal. De SMA SunnyBoy converter was via een Sitecom N300 router die aan de glasmodem hing aangesloten.

    Een maand geleden wisselde ik van provider: een monteur sloot mij aan op het Delta netwerk. De ethernet kabel werd via een switch aangesloten op LAN poort 1 van een gecombineerde glasmodem en router, de Nokia XS-2426G-B. Helaas ging de monteur weg zonder te controleren of deze verbinding wel goed werkte: de gebruikelijke email die ik dagelijks krijg gaf aan dat er geen communicatie met de converter was.

    Ik ben toen in de Nokia XS-2426G-B router gaan kijken wat er aan de hand was. De SMA converter stond niet in de lijst van aangesloten devices, omdat de converter een vast IP adres 192.168.0.xxx heeft en dat valt niet in de standard IP reeks 192.168.1.64 – 192.168.1.253 waarop het modem was afgesteld.

    Ik vroeg daarna via het WhatsApp kanaal aan de klantenservice of ik die range zonder problemen kon wijzigen. Op die vraag kwam nooit een antwoord. Uiteindelijk heb ik toch maar in 3 velden (IPv4 address, DHCP start IP address en DHCP end IP address ) de “.1.” string gewijzigd in “.0.” en het modem even van de spanning afgehaald.

    De router kon ik daarna openen op een nieuw adres 192.168.0.254 en daarna was de converter zichtbaar in de Devices list met het correcte vaste IP adres. Via het oude Sunny Explorer programma kon ik daarna de status en opbrengst van mijn panelen op mijn PC aflezen. Maar helaas kon mijn converter nog niet communiceren met het Sunny Explorer portal omdat een firewall dat kennelijk tegenhield.

    Om de firewall te passeren moest port forwarding ingesteld worden. Op dit forum had ik al gelezen dat dan eerst CGNAT (geen idee wat dat was!) uitgezet moest worden. Via mijn Delta account heb ik IP standaard uitgezet en Dynamisch IP aangezet, na 4 uur wachten stond in WAN IP mijn eigen IP adres i.p.v. 100...

    Daarna heb ik via Advanced settings / Port forwarding de volgende poorten toegevoegd:


    Application name Wan Connection WAN port LAN port Device name Internal client Protocol Status Configuration Source

    Customer Setting 1_INTERNET_R_VID_100 80~80 80~80 SMA_00-40-AD-88-76-2A 192.168.0.xxx UDP Active

    Customer Setting 1_INTERNET_R_VID_100 443~443 443~443 SMA_00-40-AD-88-76-2A 192.168.0.xxx UDP Active


    De informatie voor de poort nummers en types haalde ik uit https://aetec.be/wp-content/uploads/SMA-internet.pdf (UDP poorten) en https://manuals.sma.de/SPortal/en-US/967296779.html (port 80 en 443), maar of dit helemaal goed is weet ik eigenlijk niet.

    Ik dacht dat als deze poorten open staan, je in een browser op adres 92.168.0.xxx op de set-up pagina van de converter komt (maar ook dat weet ik niet meer zeker). Echter als ik die pagina open dan krijg ik de melding:

    Deze site is niet bereikbaar Het duurt te lang voordat 192.168.0.xxx reageert.

    Probeer dit eens:

    Controleer de verbinding

    Controleer de proxy en firewall


    Daarna ook onder Security DMZ aangezet, maar ook hierna kon pagina 192.168.0.xxx niet geopend worden in de browser en gaf ook de website https://canyouseeme.org/ aan dat er geen poort open stond.

    Met deze instellingen was ook een dag later nog geen verbinding met mijn Sunny Portal pagina.

    Via de Chat heb ik daarna hulp gevraagd bij de Delta klantenservice. De betreffende medewerker kon het ook niet verklaren, maar hij zou het probleem doorgeven aan de Technische dienst.

    Later werd ik gebeld door de Technische dienst en die vertelde mij dat port forwarding niet werkt in de Nokia XS-2426G-B routers die door Delta geleverd wordt!!!

    Mij vraag is dus:

    Heeft iemand een SMA converter aan de praat gekregen met de Delta provider en indien het wel werkt, hoe is dat gedaan?


    Laatst bewerkt door A_W; 2 weken geleden.

  • #2
    Zelf heb ik er totaal geen verstand van, maar dit kwam ik op Tweakers tegen: https://gathering.tweakers.net/forum...ssages/2210070
    ..
    moest de portforward een aantal keren aanmaken voor hij het fijn deed.
    De eerste keer bleef de poort van buitenaf onbereikbaar. Verwijderen van de regel ....
    Laatst bewerkt door anomaly; 2 weken geleden. Reden: Correctie

    Reageer


    • #3
      Bedankt voor de tip, ik heb de poort forwarding regel al een paar keer verwijderd en weer aangemaakt en bovendien heb ik DMZ aanstaan, maar het helpt niet.

      De technische dienst zou dit toch moeten weten als dat helpt?
      Zij zeggen echter dat het botweg niet kan!

      Reageer


      • #4
        Helaas moet ik je het antwoord schuldig blijven. Bij dit onderwerp kan ik alleen zoeken, kopiëren en plakken

        Reageer


        • #5
          Oorspronkelijk gepost door A_W Bekijk bericht
          Heeft iemand een SMA converter aan de praat gekregen met de Delta provider en indien het wel werkt, hoe is dat gedaan?
          Ik heb geen zonnepanelen (ja die zijn er ook nog, haha) maar als je het op netwerknivo bekijkt, dan zou je ipv de Nokia XS-2426G-B een ONT (of mediaconverter) van Delta kunnen laten installeren. Hoeft niet persé van Delta te zijn, maar in geval van problemen met de verbinding heb je dan in de basis altijd éérst support van Delta.
          Voordeel van een ONT is dat je er een UTP kabel op kunt aansluiten die je vervolgens op je eigen router aansluit (geen poortproblemen meer). Hadden hier ook wat tegenslag met connectiviteit en heb het ook zo opgelost.

          Delta Fiber support @ 088 015 99 99. Laat even weten of het je is gelukt.
          Laatst bewerkt door Webkabouter; 2 weken geleden.
          Met twee voeten aan de grond kom je geen stap verder...

          Reageer


          • #6
            Dit probleem klinkt heel bekend voor mij,
            Al mijn interne ip adressen zijn in de 192.168.0.xxx reeks.
            Je kan de IP range in de Nokia inderdaad veranderen maar de port forrwarding Werkt niet in je nieuwe range.
            Ik heb het geprobeerd.......
            Portforwarding kan wel maar alleen binnen de orriginele ip range.
            (ook al verander je die) De firmware is erg beperkt.
            Omdat er nog steeds geen bridge modem beschikbaar is heb ik het opgelost met een tweede router.
            Het hele netwerk zit daar nu achter en mijn eigen router is de DHCP server
            en de Nokia geeft maar 1 adres af aan mijn router
            2 routers achter elkaar dus niet ideaal maar alles is werkend te krijgen.
            Je zal wel 2 keer port forwarding moeten doen
            Je kan ook een aparte router gebruiken voor alleen je SMB
            Besteed er niet de veel tijd aan met de Nokia. Hij kan niet wat je wil.

            Reageer


            • #7
              Het zou mooi zijn als ik de oude router die ik nog heb voor de SMA converter kan gebruiken en de andere verbindingen, o.a, een 2 Gig verbinding met mijn PC op de Nokia aangesloten laten. Kan dat? Kan ik dan de 192.168.0.xxx reeks op de Nokia houden? Zou je wat meer details over de instellingen kunnen geven?

              Reageer


              • #8
                Uiteindelijk heb ik de oplossing gevonden:

                Ik logde in als installateur in het Sunny Explorer programma op mijn PC en via Instellingen / Installatiecommunicatie Speedwire
                heb ik de Automatische configuratie op ja gezet.
                In de router heb ik alle forwardings settingen verwijderd en DMZ uitgezet.

                Reageer


                • #9
                  Zelf gaat dat allemaal boven mijn pet, maar wel heel fijn dat je nog even terugkoppelt, zodat een ander daar weer mee geholpen is.
                  Vaak laat de topic starter de mensen die reageren na een tijdje gewoon bungelen, dus bedankt !

                  Reageer

                  Om te reageren, moet je eerst .

                  verwerken...
                  X