rond komen met weing

Consumentennieuwsbrief nov: Dit moet je weten over nazorg en serviceabonnementen

0 reacties

Maak goede afspraken over nazorg. Wil je als klant bijvoorbeeld dat jouw adviseur of verzekeraar eens in de zoveel tijd voor je checkt of lopende verzekeringsproducten goedkoper kunnen worden afgesloten? Maak hier dan expliciet afspraken over. Sinds het provisieverbod moet je voor deze werkzaamheden betalen, maar per saldo kan het misschien geld opleveren.

Jouw adviseur kan ervoor kiezen om nazorgdiensten via een serviceabonnement in rekening te brengen. Dit betekent dat jij periodiek, bijvoorbeeld maandelijks, een bedrag aan hem betaalt. Je krijgt daarvoor dienstverlening terug voor jouw afgesloten financiële producten. Kijk goed welke werkzaamheden onderdeel zijn van de service die wordt verleend en hoe vaak deze werkzaamheden worden verricht. Maakt een regelmatige check geen onderdeel uit van de afspraken? Kijk dan of je hier afspraken over kunt maken.

Een serviceabonnement is geen verplichting

De adviseur kan je niet verplichten om een serviceabonnement af te sluiten. Als je geen serviceabonnement afsluit, kan dat betekenen dat je geen gebruik kunt maken van de diensten die in het serviceabonnement worden aangeboden, of dat je apart moet betalen voor diensten die de adviseur na het afsluiten van het contract kan verlenen. Jouw adviseur kan ook besluiten om de relatie met je te beëindigen.

De prijs van het abonnement
Prijzen van abonnementen kunnen erg uiteenlopen, omdat de inhoud per abonnement verschilt. Kijk goed welke dienstverlening je krijgt en welke dienstverlening je nodig hebt. Maak een afweging of je de prijs redelijk vindt. De prijs die jouw adviseur vraagt mag in ieder geval niet ‘kennelijk onredelijk' zijn, volgens de wet.

Voorkom dubbel betalen
Als je al langere tijd een vaste adviseur hebt, kan het zijn dat jouw adviseur nog provisie ontvangt voor producten die hij in het verleden, in ieder geval vóór 2013, voor jou heeft afgesloten. Wees kritisch als jouw adviseur een serviceabonnement aanbiedt. Het risico bestaat dat de dienstverlening in het serviceabonnement al (deels) wordt betaald door provisie. De adviseur mag je niet dubbel laten betalen of te veel laten betalen voor zijn dienstverlening.

bron
https://www.afm.nl/nl-nl/consumenten/themas/advies/advieskosten/nazorg-serviceabonnementen

en 

https://schulden-vrij.info/index.php/topic,51100.msg96089/topicseen.html#new

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.