dagboek van een fotograaf

Welkom op het weblog van Fotografie Leen Koper

Elfje 2

4 reacties
Elfje 2

Nou moet U niet gaan denken, met zo'n titel, dat ik in sprookjes ben gaan geloven. Dat laat ik liever aan de bewonderaars van "In de ban van de ring" en dergelijke over die regelmatig bij elkaar komen om de tovenaar of magier uit te hangen.

Nee, het is de tweede foto van het meisje dat in het weekend op mijn weblog verscheen. Ik vind zelf deze variant beter, alleen de kleur, daar ben ik nog niet over uit. Maar ja, ik heb het RAW-bestand nog, dus ik kan altijd nog allerlei wijzigingen aanbrengen door het opnieuw te converteren en opnieuw verder te bewerken.

4 reacties

Die eerste foto is mooi, omdat je elfje daar een wit jukje draagt, wat heel licht overkomt en dat maakt het zo sprookjesachtig. .

Op je tweede foto is het meisje geen elfje meer, maar gewoon een meisje wat op een stukje hout zit.

Ik weet wel, beide foto's zijn hetzelfde meisje in het zelfde jurkje en beide foto's zijn heel mooi. Maar, kijk, als ik een elfje op de foto mocht kiezen, dan koos ik foto nummer 1 uit.

Hartelijke groeten, Cathy.

katoog

15 July 2008 om 20:03

Misschien heb je wel gelijk, Cathy. Zelf ben je de slechtste criticus van je eigen werk. Alleen, de kreet "elfje" zet je misschien op het verkeerde been. Zelf vind ik -denk ik- de tweede foto beter, elfje of niet.

Het zal nog even moeten bezinken, denk ik.

Leen Koper

15 July 2008 om 22:44

Dag Leen,

wat mij opvalt bij foto 1, daar ligt het accent op het meisje in het wit. Zeg maar het onderwerp.

En wat mij opvalt bij foto 2, daar ligt het accent op de lichttunnel recht op je foto. Het meisje is daar op foto twee duidelijk niet het onderwerp.

Tenminste zoals ik ernaar kijk. Ja, hoe mpet je anders kijken. Ik zie wat ik zie. Ik zie twee goede, mooie foto's. Dus dan ga ik kijken naar de verschillen, in die zin, wat valt mij op. Ja, en ik hou van kleur, en natuur en levende have, dus vandaar dat ik schreef nummer 1.

Leen, als je nu foto 2 beter  vindt, waar let jij dan zelf op. Welke criteria leg jij voor jezelf aan, om je eigen werk te beoordelen.

Ik ben geen fotograaf, dus ik ben wel benieuwd eigenlijk langs welke meetlat de fotograaf het eigen werk legt en het beoordeeld.

Groeten, Cathy.

katoog

16 July 2008 om 14:34

Waar ik op let? Dat is moeilijk uit te leggen. Er zijn wel criteria die de juryleden hanteren, maar dat voert te ver. Het belangrijkste is het moeilijkst te omschrijven: de impact die de foto heeft, de WOW!-factor. Daar komen zaken als compositie, kleurgebruik in relatie tot het onderwerp, correcte pose, belichting en dergelijke bij en nog veel meer.

Elke foto wordt apart beoordeeld, nooit in relatie tot andere foto's. Er wordt een doek door de ruimte waarin de zeven juryleden zitten. daarin zit een uitsparing waardoor de foto getoond wordt, in een rustige omgeving dus en met een gestandardiseerde lichtsterkte verlicht. Cijfers worden gegeven tot 100; mocht een van de juryleden 10 punten of meer afwijken, dan wordt hem gevraagd dat toe te lichten en dan wordt er weer gestemd. Daarna volgen eventueel nog meer stemrondes. Zo heb ik meegemaakt, dat een foto zeven keer teruggehaald is omdat de jury het niet eens kon worden. Voeg daar bij dat een jurylid maar een beperkte tijd mag zitten, dat er een voorzitter -met invloed- aanwezig is, dat een tweede jury ook nog gevraagd kan worden om te oordelen en dat alle randgevallen alsnog een keer beoordeeld worden.

In Nederland doe ik daarom niet meer aan wedstrijden mee. Ik ben een keer met 5 foto's bij de laatste 25 geweest maar geen enkele foto van mij kwam door bij de eerste 10. Ra ra hoe kan dat? Heel eenvoudig. Mijn foto's vertoonden subtiele kleuren en kleurschakeringen en die gaan nou eenmaal altijd ten onder in het geweld van felle kleuren en hoge contrasten. Alle 10 winnaars hadden dat......

Leen Koper

17 July 2008 om 00:45

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.