ZeelandNet is uit een test van de Consumentenbond als een van de twee beste providers van ons land naar voren gekomen. Gefeliciteerd! Waar een kleine provincie groot in kan zijn!
Nou zijn mijn ervaringen met de Consumentenbond niet zo positief. Als jarenlange consument én leverancier krijg ik een nare smaak in mijn mond van deze groep opkomers voor de rechten van de consument.
Het blijkt, dat deze organisatie zich regelmatig op een hellend vlak beweegt in de belangenbehartiging van haar leden. Gewoon dreigen met een proces is vaak voldoende om een kleine winkelier op de knieën te krijgen, want de proceskosten zijn meestal hoger dan de zaak waar het om gaat, ook al sta je nog zo duidelijk in je recht. Welke winkelier neemt er nou de moeite om voor € 150,- een zaak te beginnen? Bij mijn vorige werkgever was daar in ieder geval nooit sprake van en kreeg de klant gewoon -zij het tandenknarsend- gelijk.
Zelf heb ik het wel gedaan, gelijk gekregen van de rechter, maar achteraf met ben ik met zo'n € 400 proceskosten blijven zitten terwijl het om nog geen € 100 ging. En dan heb ik nog niet de tijd en de reiskosten gerekend! Later heb maar ik een keer de rechtskundige flink wat brieven laten schrijven alvorens toe te geven. Dan hebben ze in ieder geval flink wat kosten gemaakt voordat ze de zaak "wonnen".
Ook bij hun "testen" heb ik de nodige vraagtekens. Een test van wasmachines kan ik niet beoordelen, maar die van camera's wel.
Zo lieten ze indertijd camera's van 75 cm hoogte vallen en keken dan welke de meeste schade had opgelopen, Logisch, dat de zware, metalen, camera een deukje opliep en een licht plastic toestelletje niet. Terwijl de ervaringen uitwezen, dat met deze camera nooit, maar dan ook nooit, problemen waren en van de plastic camera meer dan de helft terugkeerde voor een reparatie. Toch kreeg deze plastic camera een goede waardering voor betrouwbaarheid, terwijl de aanzienlijk betere camera als twijfelachtig beoordeeld werd. Vaak ook werd de goedkoopste al snel als de beste beoordeeld, zonder te kijken naar de reparatieaantallen.
Ik heb mijn lidmaatschap jaren geleden opgezegd, vele malen teleurgesteld in deze organisatie. ZeelandNet, gefeliciteerd met het behaalde resultaat, maar hecht er maar weinig waarde aan. Volgende keer sta je misschien wel onderaan de lijst!