Kanttekeningen

Oprispingen, zoals soms na het eten. Het is er, zomaar, heel plotseling en soms erg ongelegen.

wrakvissen

0 reacties

Op verzoek van een vriend ben ik gisteren mee gaan wrakvissen. Zijn vaste vismaat heeft wat kwalen en ik werd gepolst. Zelf ben ik geen visser, maar het leek me spannend. Daarnaast is een dergelijk verzoek voor mij in het kader van vriendschap ook wat waard. Daarnaast is een nieuwe ervaring niet verkeerd. Vrijdagavond werd ik gebeld dat het door ging (windvooruitzichten ed) en zaterdagmorgen om 4.30 uur stond "mijn" vismaat voor mijn deur. Op naar het vertrekpunt, een forse boot ( oud viskotter) aan de Oosterschelde. Snel aan boord omdat hij voorkeur heeft voor een bepaalde plek en je hengel in de betreffende "gleuf" aan de reling. Veel volk, alleen maar mannen en vele nationaliteiten. Polen, Belgen, Nederlanders, Roemenen.

6.00 uur vertrekken. ca 4 uur lang varen de noordzee op met een snelheid gelijk aan ca 20 km per uur. (Later op de kaart zag ik dat we best ver de Noordzee op zijn). Mijn hemel, wat danst het schip! Mijn maag begint al tekenen van aanwezigheid te vertonen. Maar ik wil het niet laten gebeuren. Pilletje is ingenomen.Toch "dans" ik twee a drie keer naar de reling om een bruine sliert kots met de wind mee in de zee te spuwen. Omdat dit verhaal niet te lang mag worden beperk ik mij verder tot indrukken. Let wel. Het zijn mijn indrukken!

De bemanning is louter mannelijk en van het stoere, ruige soort. Flinke posturen, rokers, drinkers. Zo op het oog weinig tot geen sociale vaardigheden. Flessen drank en blikjes bier zijn dominant aanwezig. Tijdens het daadwerkelijke vissen zie ik gedrevenheid en fanatisme. Veel vissen worden door ons teruggegooid ( bollekens?). Anderen gooien elke vis in de viskratten. Het is te doen om kabeljauw en wij vangen er 3, waarvan 2 flinke jongens. Iets te veel eer voor mijzelf want ik kan amper ontspannen tegen de reling hangen door het forse deinen, laat staan ontspannen met een hengel en de molen aan de gang. Ik heb in het begin ook niet de mogelijkheid om mij goed te verplaaten zonder te vallen door de grote schommelingen en de gladheid van de vloer).  Mijn viend helpt me de vis uit het water te halen. Als ik de grote vis zie liggen die ik ving ben ik verbaasd dat zo'n dier aan een haakje uit de zee is gekomen.

Mijn vriend heeft de gewoonte de vis met een knuppeltje dood te slaan hetgeen ik minder schokkend vind dan de vis in je kratje "deponeren" en aan hun lot overlaten. Ik vind het allemaal wat wreed. Ook het schoonmaken cq schoon spoelen is indrukwekkend. Vis is echt alleen een onderwep om te eten, niet om van te houden. In tegenstelling tot een goudvis. Ik moet ook denken aan het eten van vlees en hoe dat wordt geslacht.

Blijvende herinnering die dag is ook de door mij gevangen kabeljauw die ik voor een foto tegen mij aan druk in plaats van onder de kieuwen vast te houden, zoals te doen gebruikelijk. De vissenpoep voorziet mijn kleding van een stinkende saus. 's middags voel ik me iets beter en zag ik ook de mooie luchten, de vele prachtige vogels waaronder de Jan van Gent. De rust, de verlatenheid, het vele, vele levendige water zonder kustlijn. Prachtig!

Na 3 a 4 x verkassen naar een ander wrakje gingen we huiswaarts. Weer lang varen, nat en steeds kouder. Binnen gaan zitten is geen optie. Benauwd, rokerig en ik zie geen horizon waardoor de misselijkheid weer terugkomt. Vanuit het binnenste in het schip haalde mijn maat een eenvoudig frikandelletje en verrekende de hele dag voor ons beiden ( hoopte ik, maar helaas, mijn bereidheid om mee te gaan bleek niet voldoende) Om 18.00 uur was ik thuis om meteen een warme douche te pakken en om te schakelen naar een bezoek aan een byzondere versie van de Mathheus Passion. Het bleek niet zo'n ingewikkelde aanpasssing, van de prachtige zee in harmonie met zichzelf en de natuur naar het sterven en lijden  van Jezus. Ik heb vannacht heerlijk geslapen........

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.