Kanttekeningen

Oprispingen, zoals soms na het eten. Het is er, zomaar, heel plotseling en soms erg ongelegen.  

Nare ervaring.

0 reacties

Gossie wat was ik gisteren boos, fel en gedreven! Misschien wat overdreven ( realiseer ik me nu) Maar toch..........

Korte samenvatting:

In november 2015 bel ik met mijn zorgverzekeraar om toestemming te vragen voor een second opinion. Dit doe ik na goed nagedacht te hebben. Mijn zorgverzekeraar geeft toestemming en geeft tevens de naam van een bekend (universitair) ziekenhuis dat gespecialiseerd is in het betreffende onderwerp.

In een brief aan het betreffende ziekenhuis licht ik uitvoerig, maar zakelijk mijn ziektegeschiedenis toe en wacht af. 

Enkele weken later ontvang ik een indrukwekkende stapel papier met allerlei regels en vereisten en een bewegwijzering naar het ziekenhuis. Natuurlijk ook een formulier waarin ik persoonlijke gegevens mag opgeven. Natuurlijk blijkt uit niets dat men mijn brief heeft gelezen maar dat "begrijp" ik. Maar goed, de afspraak is gemaakt. 

14 dagen voor de betreffende afspraak verandert er iets heftigs in mijn gezondheidssituatie en zeg ik per e mail de afspraak af waarin ik aangeeft dat ik, als de omstandigheden dat weer toelaten graag alsnog kom voor de afspraak. Naief als ik soms ben vraag ik zelfs een dossier aan te leggen zodat er iets van mij bekend is. ( idioot die ik ben)

Ik hoor niets en vraag nog 2 maal om een reactie maar niets! Niente. Noppes.

Gisteren komt er een mail die mij dan razend maakt. De essentie van de mail: Ik ben niet op de afspraak op komen dagen, men verzoekt mij een nieuwe afspraak te maken en als klap op de vuurpijl de zinsnede dat zij niet gespecialiseerd zijn in het betreffende thema. 

In mijn onmacht en opperste verbazing pak ik de telefoon en na mijn geboortedatum te hebben genoemd volgt er niet veel. Tis vervelend maar ik moet het maar in de mail zetten. De systemen en de organisatie en "ik kan er ook niets aan doen" zijn weer de bekende nietszeggende kreten.Vanzelfsprekend heb ik gemaild waarin ik niet vriendelijk was en hoor tot op heden niets. Zal te ingewikkeld zijn. Is niet standaard en vereist een andere,  niet zijnde standaard aanpak.

Samenvatting:

Men maakt een afspraak met een patient met een probleem waarvan men niet weet dat men, zoals later blijkt , er niet in gespecialiseerd is.

Men reageert op geen enkele wijze richting patient m.u.v. een standaard uitnodigingsbrief. 

Men beschuldigd een patient van "no show" ook als hij 2 a 3 x heeft afgezegd.

Relatie ziekenhuis en zorgverzekeraar en kennis lijkt niet in orde

Inmiddels ben ik weer rustig en relativerend maar zal t.z.t. wel een ander ziekenhuis bezoeken. Wellicht wel jammer, de artsen en verpleegkundgen zijn waarschijnlijk top! Ik zal mijn geboortedatum onthouden voor een volgend gesprek en stel mijn verwachtingen bij.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.