Ondernemen

Starten met ondernemen: ben je bewust van vaste kosten

0 reacties

Wanneer je je eigen onderneming opricht brengt dat nogal wat vragen met zich mee. Hoe schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel, welke verzekeringen heb ik nodig en hoe doe ik aangifte bij de belasting? Het is daarom sowieso slim je online in te lezen in ondernemerstips of naar een informatieavond van bijvoorbeeld je bank te gaan. Wat echter zeker is, is dat veel ondernemers een aantal vaste kosten over het hoofd zien wanneer zij beginnen met hun bedrijf. Waar moet je dan aan denken? 

Verzekeringen

Wat voor bedrijf je ook opricht, je hebt altijd te maken met bepaalde risico’s. Die risico’s kun je deels afdekken met een verzekering, wat zeker als startende ondernemer slim is. Je weet immers nog niet precies wanneer je wat nodig gaat hebben. Je kunt daarom in het begin beter te goed verzekerd zijn dan achteraf spijt hebben. Heb je bepaalde verzekeringen toch niet nodig, dan kun je deze altijd nog afzeggen. 

Er zijn een aantal verzekeringen die voor vrijwel ieder bedrijf zin (kunnen) hebben. De zakelijke verzekeringen die het vaakst afgesloten worden zijn:

  • Arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV), deze wordt binnenkort ook verplicht;
  • Bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering;
  • Rechtsbijstandsverzekering;
  • Overlijdensrisicoverzekering.

Als ZZP’er of VOF ben je hoofdelijk aansprakelijk, waardoor ook je privé-inkomen gebruikt kan worden bij financiële problemen door bijvoorbeeld boetes door bepaalde schendingen. Het is aan te raden om als beginnende ondernemer je zeker eens in te lezen in bovenstaande verzekeringen. Is het voor jou zinvol om deze te nemen, omdat je bepaalde risico’s loopt? Ben je bijvoorbeeld de belangrijkste kostwinner voor je huishouden? Denk hier dan zeker eens goed over na. Het is tegelijkertijd belangrijk je te beseffen dat verzekeringen een vaste kostenpost zijn. Ieder jaar of iedere maand sta je hier een bepaald bedrag aan af.

Website en hosting

Ieder modern bedrijf heeft een goed werkende website nodig. Het is belangrijk je te beseffen dat een website geen eenmalige kostenpost is aan een websiteontwikkelaar, maar je ook vastzit aan kosten voor hosting en domeinregistratie. Hoewel dit doorgaans geen enorm hoge kosten zijn, moet je deze niet vergeten, zeker niet als je een e-commercebedrijf begint. 

De boekhouding

Veel jonge ondernemers vergeten een belangrijk onderdeel van het leiden van een onderneming: de boekhouding. Heb je hier geen verstand van of simpelweg geen zin in, dan is het absoluut verstandig een boekhouder in te huren. We raden dit overigens sowieso aan, want als dit niet je hobby is, dan is dit vaak een behoorlijke saaie bezigheid. Als startende ondernemer ben je liever bezig met het opbouwen van je bedrijf dan het bijhouden van de boekhouding.

Ga je de boekhouding echter toch zelf doen, dan heb je alsnog bepaalde kosten. Je hebt namelijk een boekhoudpakket nodig. Uiteraard is dit altijd goedkoper dan het inhuren van een boekhouder, maar je gaat hoe dan ook kosten maken voor je boekhouding, ook al zit je daar niet op te wachten. Je leest hier meer over software die je nodig hebt voor het starten van je onderneming, waaronder dus een boekhoudprogramma.

De bank

Last but not least, je bankrekening! Je moet het geld in je onderneming immers ergens bewaren. Het openen van een zakelijke rekening is echter nooit gratis, welke bank je ook kiest. Ben je er dus bewust van dat, hoewel je als starter vaak de eerste maanden gratis krijgt, je uiteindelijk maandelijks een bepaald bedrag kwijt bent aan de bank. Hoe hoog deze kosten zijn, is bovendien afhankelijk van het aantal transacties. Als webshop betaal je daarmee dus bijvoorbeeld doorgaans veel meer bankkosten dan pakweg een architect. 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.