Ondernemen

De verschillende facetten van online ondernemen

1 reactie

De telefoongids en gouden gids zijn bijna nergens meer te vinden, kranten verliezen nog steeds lezers en de winkelstraten lijken wel leeg. Aankopen of informatie wordt meestal gezocht via zoekmachines zoals google. Het is dan ook vreemd dat er vanuit sommige bedrijven zo weinig aandacht lijkt te zijn voor het online ondernemen. En dat terwijl juist dit zo belangrijk is voor een bedrijf.

Als bedrijf wil je namelijk door je doelgroep gevonden worden. Potentiële klanten moet bij jou uitkomen, liefst nog voordat ze de concurrent zien. Vandaar ook dat vindbaarheid zo'n belangrijke rol speelt in het online ondernemen. Die vindbaarheid speelt zich tegenwoordig voor een heel groot deel online af. Vandaar ook dat dit een belangrijk onderdeel in de bedrijfsvoering moet zijn. Een onderdeel waar je als ondernemer veel aandacht aan moet besteden.

SEO campagne


Je online vindbaarheid vergroten doe je door een hele goede SEO campagne op te zetten. SEO oftewel zoekmachine optimalisatie zorgt er voor dat je hoger in de zoekresultaten komt op de voor jou belangrijke keywords. Deze keywords zijn de zoekwoorden die klanten intikken in de zoekmachine om jou product of dienst te vinden. Dit is dan ook iets waar je veel tijd in moet steken. Waar zoekt de klant op? Wat zijn de populairste zoekwoorden in mijn branche? En heb ik deze zoekwoorden ook op de juiste manier in de website verwerkt? Dat wil zeggen dat zowel de product beschrijvingen als de tags deze keywords moeten bevatten en dat dit product of pagina afhankelijk is. Hier gaat echt veel tijd inzitten, maar dit levert bijna altijd het gewenste resultaat op. De openingszin van een webpagina moet eigenlijk de belangrijkste informatie al bevatten. Denk hierbij ook aan belangrijke keywords zoals locatie of zelfs de prijs van je product of dienst. Maar ook een goede en duidelijke afbeelding zegt veel, google image search is iets waar veel mensen vaak als eerste bij uitkomen.

Social media


Je kunt nog zo'n mooie en duidelijke website hebben, nog zo'n mooi product verkopen of schitterende dienst aanbieden. Maar als het bij een website blijft zul je weinig klanten trekken. Klanten maken zelf ontzettend veel gebruik van social media en dus is dat iets wat jij als online ondernemer ook moet doen. Social media zorgt er voor dat je middels korte berichtjes en boodschappen je doelgroep heel snel bereikt. En als je ook nog eens geregeld de link naar je website over deze kanalen heen gooit verhoogt dit jou vindbaarheid in de zoekmachines. Inkomende links zijn voor een website namelijk heel belangrijk. Je kunt het ook nog eens inzetten als een soort helpdesk, je kunt er de interactie met je klanten aangaan. Snel inspelen op vragen of problemen waar je klant mee zit en zo de sympathie voor je bedrijf vergroten. Hier de juiste aandacht aan besteden levert meer en tevreden klanten op.

Adwords campagne

Zoals je wellicht wel eens gezien hebt worden de bovenste posities bij een google zoekmachine opdracht vaak ingevuld door betalende websites. Deze websites hebben een google adwords campagne opgezet voor hun product en als iemand dan op een bepaalde keyword zoekt staat hun website bovenaan de zoekresultaten. Veel potentiële klanten kijken niet verder dan de eerste pagina in google en als ze bovenaan kunnen vinden wat ze zoeken zijn ze verkocht. Het kan dus zinnig zijn om voor bepaalde keywords een google adwords campagne op te zetten. Zeker als je veel concurrentie hebt is het een goede manier van klanten verwerven. Een goede adwords campagne levert meer klanten op dan het kost, google levert je zelfs informatie hoe je dit op moet zetten middels online tutorials.

Het online ondernemerschap is best ingewikkeld en voor veel bedrijven een noodzaak waar ze of geen verstand van hebben of geen tijd voor hebben. En toch is het iets waar ze tijd voor vrij moeten maken. Het is de manier om nieuwe klanten te verwerven, om klanten te binden en klanten tevreden te houden. Het is dus ook van groot belang dat daar veel meer aandacht voor komt dan nu het geval is. Mocht het opzetten van goede SEO, een google adwords campagne of zelfs social media teveel stress veroorzaken, te veel tijd kosten bedank dan dat het zich altijd terug verdient. Je kunt als ondernemer er ook voor kiezen om hier een specialist voor in te huren zodat je jezelf kunt blijven focussen op je eigen bedrijfsvoering.

1 reactie

Inderdaad, dit besef is een waar wonder, ik dank u voor dit artikel toch.

voyance par mail gratuite

jordanilla

17 November 2016 om 16:44

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.