Nieuws

Welkom op het Nieuws Weblog. 

Een kijkje achter het transport van importauto’s

0 reacties

Importauto’s zijn auto’s die vanuit het buitenland naar Nederland worden gehaald. Dit kun je zelf doen, maar het kan ook door een bedrijf gedaan worden. Wij vertellen je meer over het naar Nederland halen van auto’s voor privézaken. Importeren betekent in veel gevallen dat een auto getransporteerd moet worden. Het is natuurlijk ook een optie om zelf je auto in het buitenland op de halen nadat je hem gekocht hebt, hoewel het officieel niet is toegestaan met een buitenlands kenteken Nederland binnen te rijden als Nederlander.

 In bulk naar Nederland

Je hebt vast wel eens op de snelweg een grote vrachtwagen vol auto’s gezien. Dat is precies hoe importauto’s naar Nederland gebracht worden. Nieuwe auto’s gaan bij de locatie van oorsprong op de aanhanger en worden met zo’n vrachtwagen op verschillende plaatsen afgeleverd. Ook als het gaat om occasions wordt zo’n vrachtwagen met aanhanger ingeschakeld. Soms zie je dan auto’s van verschillende merken bij elkaar. Die worden af en toe ook op uiteenlopende locaties opgehaald.

 Bedrijven of individuen

Er zijn ook importbedrijven die je kunnen helpen met een auto importeren. Voor een bepaald bedrag zorgen zij dat jouw auto wordt opgehaald in bijvoorbeeld Duitsland en bij jou thuis wordt afgeleverd – of bij jouw garage. Per bedrijf verschillen de kosten en de opbouw hiervan. Het is ook een optie om een individu in te schakelen die graag op en neer rijdt om auto’s op te halen en af te leveren. Of dat per se goedkoper is, is lastig op voorhand te zeggen.

 containerWaar op letten bij auto importeren

Er komen hoe dan ook kosten kijken bij het importeren - al voordat je de auto in Nederland hebt. Je hebt dus naast de koopprijs nog meer kosten om op te letten. Denk daar dus goed over na om zeker te weten dat je goedkoper uit bent. Behalve de transport- en aankoopkosten heb je bijvoorbeeld nog keuringen en belastingen en moet je kentekenplaten kopen.

 

Een tweedehands auto kan een APK nodig hebben, tenzij de keuring uit het land van herkomst nog geldig is. Dan betaal je nog steeds voor een RDW-keuring. Je betaalt daarnaast BPM: belasting personenauto’s en motorrijtuigen. Die belastingkosten kun je vooraf berekenen. Je moet meteen belastingaangifte doen hiervoor en krijgt dan een aanslag die je moet betalen. Dit doe je na je keuring. Een week na de betaling krijg je een kenteken en kun je kentekenplaten kopen.

 Risico vooral bij keuring

De grootste risico’s zitten bij tweedehands auto’s die nog een keuring moeten ondergaan. Je weet niet altijd wat blijkt uit de keuring en welke kosten er nog bij blijken te komen. Voor een nieuwe importauto is dit een minder groot risico.

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Er kan niet gereageerd worden op de items in dit weblog.