Na 5000 km moet de olie van de Rohloff-naaf ververst worden. Omdat de opening hiervoor achter de motor zit, is het beter dat ik dit niet zelf probeer te doen. Dit kan beter bij FlevoBike gebeuren. Afgelopen donderdag zijn we met de auto met fiets op de fietsendrager naar Dronten gegaan. 250 km heen en 250 km terug. Omdat we deze weg al een paar keer hebben gereden, lijkt het minder ver te zijn. Puur psychologisch!
In Dronten hebben we een afspraak met André Vrielink. Wij worden, zoals altijd, hartelijk ontvangen. Eerst koffie drinken en daarna laat André ons zien waar hij momenteel mee bezig is: de accu van zijn Orca krijgt een display voor het weergeven van de acculading. De volgende stap is om de display van de accu te koppelen aan de andere display om daarop de informatie over de lading te krijgen. Als het zover is, kan de berijder in een oogopslag lezen hoe het zit met de acculading.
Dan wordt mijn fiets onder handen genomen. De motorblok gaat eraf. Alles ziet er van binnen nog perfect uit. Olie eruit, spoelen en verse olie erin. Dit is een operatie die toch zowat een uur in beslag neemt. De schroeven van de bidonhouders, die een beetje los zaten, worden met een speciaal gereedschap vaster op het frame gezet. Verder krijgen we uitleg over het stellen van de remmen en worden deze meteen wat aangedraaid.
De leendisplay is een modernere versie dan de oorspronkelijke display van mijn GreenMachine. Hiermee is beter te schakelen, in twee richtingen, en geeft de schaalverdeling van de acculading een iets betere weergave van de situatie. Daarom wil ik een eigen nieuwe display kopen. Die wordt meteen op mijn fiets gemonteerd.
André heeft ook mijn accu getest. Volgens de meting was één van de cellen minder goed ingesteld dan de andere. Dat zou kunnen verklaren dat de autonomie iets minder is dan zou moeten. Met het wijzigen van een paar parameters (ja, ook voor de accu moeten parameters ingesteld worden!) moet het verschil worden overbrugd en zou de accu na een paar ladingen beter moeten presteren. Dit betekent weer nieuwe metingen van de actieradius.
Tegen vier uur is de fiets klaar. Eerst een testrit in de straten voor het bedrijf en we kunnen de fiets weer meenemen.
Ook dit bezoek heeft bevestigd dat FlevoBike een fantastisch bedrijf is, inovatief, klantvriendelijk en met producten van uitzonderlijk hoge kwaliteit.