Langs de Zijlijn!

Welkom op mijn weblog! Langs de Zijlijn! biedt u altijd korte stukjes over actualiteit, maar ook gewoon verhaaltjes over het leven van alle dag. Vaak is de bedoeling om u na te laten denken over hoe u zelf met bepaalde dingen omgaat. Voel u vrij om dingen die u aanspreken met anderen te delen, of inhoudelijk commentaar te geven als ik een plaatje neerzet waar u het niet mee eens bent. Maar... houdt het wel netjes svp.  Scheldpartijen en beledigingen worden zonder verder commentaar door mij verwijderd. Hoe meer zielen hoe meer vreugd. Veel leesplezier!   Willem.  

Over - Digitalisering.

0 reacties

Langs de Zijlijn.

Over – Digitalisering.

Soms heeft het voordelen om al wat ouder te zijn. Uiteindelijk heb je dan de ontwikkelingen van stukken nieuwe techniek meegemaakt, en kun je na verloop van meerdere decennia terugkijken of verwachtingen zijn uitgekomen.

Ik was nog jong toen de bank waar ik toen werkte het zogenoemde G76 project begon. Het kantoor waar ik werkte werd uitgekozen als proefkonijn en mijn persoontje als degene die dat hele verhaal aan collega’s en klanten moest gaan verkopen.

Dat project betrof de introductie van de computer in de betalingsystemen, waardoor betalingen soepeler, sneller en met minder menselijke handen kon worden geefectueerd. Mijn collega’s waren overwegend negatief. Dit zou al op de korte termijn veel banen gaan kosten, zo was de algemene mening. Het tegendeel bleek waar. Er kwamen, naar mate de software zich ontwikkelde steeds meer data beschikbaar. Dat leidde tot nieuwe diensten, betere aansturing van klanten en een betere analyse van financiële bedrijfsprocessen. Daarnaast vergde de introductie van allerlei systemen aanvankelijk trainers, leraren en cursussen. Je moest namelijk mensen die jarenlang de bank administratie met de hand hadden geboekt en gestaffeld, leren om met die vermaledijde computer om te gaan.

Ook voor het bedrijfsleven waren de gevolgen groot. Als je als bank data digitaal wilt verwerken, dan is het fijn als ze ook digitaal aangeleverd worden. De stap naar steeds verder geautomatiseerde bedrijfsadministraties was daarna feitelijk klein. Het voordeel was bovendien dat bedrijven met een bankkrediet op den duur bijna in real time de resultaten van hun bedrijfsprocessen en verkopen konden gaan opleveren. Daarna kon je op de bank met een paar drukken op de knop alle belangrijke financiële ratio’s in een vloek en een zucht uitrekenen en beoordelen. Natuurlijk had het op den duur gevolgen voor het personeelsbestand. Alle typistes op de hollerit ( de betalingen verwerkings afdeling) werden op den duur vervangen door veel zwaarder geschoolde analisten. Pas rond het jaar 2000 begon het aantal personeelsleden bij banken af te nemen, en werd het betalingsverkeer merkbaar sneller (en ook fraude gevoeliger!).

Pas na het jaar 2000 begon het aantal personeelsleden van banken met grote stappen af te nemen. Dat had echter wel 25 jaar geduurd voor het zo ver kwam.

Dat automatisering, aanvankelijk bedoeld om allerlei processen zuiverder en sneller te laten verlopen, langzaam en lang niet altijd de beoogde doelen bereikt, laat vooral de overheid zien. De kostbare miskleunen bij de belastingdieenst en defensie bijvoorbeeld, staan iedereen wel op het netvlies. Het bewijst vooral tot hoe ver je kunt gaan als je grote hoeveelheden data denkt te kunnen beheersen in 1 systeem. Vaak wordt het er ook bepaald niet sneller van. En dat leidt dan weer tot allerlei onbedoelde andere problemen. Ik zal u een voorbeeld geven.:

Vroeger, als je verhuisde stuurde je de gemeente die je verliet een simpel verhuisbericht en vervoegde je jezelf in de gemeente waar je nieuwe woning stond en schreef je in in de gemeentelijke basisadministratie. Dat koste niet veel tijd en iedereen was direct op de hoogte. Baas, uitkeringsinstantie, ziekenfonds etc werden ook een verhuisbericht gestuurd. Ergens in de overheid vond daarna iemand dat het eenvoudiger moest kunnen door alle systemen aan elkaar te koppelen. Inmiddels is dat een heel eind op streek. Het duurt echter nu wel gemiddeld 55 dagen voordat een speciaal team jouw met moeite ingevoerde digitale melding verder oppakt en verwerkt. En al die tijd kun je geenhuursubsidie, zorgvergoeding, kinder opvang subsidie, invaliden parkeerpaal etc. aanvragen. Dat hele volksstammen daardoor in de problemen raken interesseert ze geen zier. Tot zo’n beetje een jaar na dato krijg je immers datgene dat je tegoed hebt met terugwerkende kracht betaald. Dat velen inmiddels betalings achterstanden hebben opgelopen waarvan deurwaarders schatrijk worden, maakt de overheid ook niet uit. En zo verdwijnt het laatste beetje geld voor jouw dagelijkse boodschappen in de zakken van aasgieren namens crediteuren. Dit dankzij digitalisering die inmiddels 50x of meer trager is dan de menselijke hand. En dat noemt iedereen dan “vooruitgang”. Ik dacht het niet!

Willem.

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.