Level10 Challenge

Sportvoedingmmmmmm

0 reacties

Uit het oogpunt; weet waar je mee bezig bent en; als je iets doet, doe het dan goed, ben ik vanavond naar een sportvoedingsinfo geweest en heb een fanatiek sportende vriend meegenomen.

Mij is de kracht van voeding niet geheel onbekend ( lees mijn eerste bericht op dit blog), en voor sporten en voeding zijn er ook weer interessante dingen te ontdekken.

Zo is 1 van de belangrijkste punten dat wanneer je veel gaat sporten je lijf dus meer voeding nodig heeft. Ben je hier niet van op de hoogte dan bouw je in je lichaam allerlei tekorten op wat tot eventuele klachten kan leiden. 

Op een avond als deze hoor je wat een goede basisvoeding is. Deze omvat koolhydraten, eiwitten, onverzadigde vetten, vezels, vitaminen&mineralen en water. Al deze stoffen heb je dagelijks in bepaalde hoeveelheden nodig. Wanneer je sport verbruikt je lichaam meer en heb je dus ook meer voeding nodig. 

Het gegeven dat je minder calorieën moet eten dan je verbrand met sporten en dat je zo afvalt is in dit verhaal zeer achterhaald. Uiteraard wil je meer verbranden, maar je wilt geen tekorten opbouwen van: vitaminen&mineralen, eiwitten (verbranding en spieropbouw), koolhydraten (nodig voor goede doorbloeding en opname eiwitten), vezels ( essentieël voor de opname van eiwitten) en water ( wat je verbruikt moet aangevuld worden + draagt bij aan celstofwisseling, doorbloeding en afvoeren afvalstoffen). Crashen en sporten zorgt vaak wel voor bovenstaande, wat dus absoluut geen gezonde en ideale situatie is.

Daarnaast is hydrateren super belangrijk, omdat vochtverlies, prestatie verlies is. Water is (tijdens t sporten) niet voldoende omdat ook de tekorten aan mineralen aangevuld dienen te worden. Daarnaast (afhankelijk van de soort sportdrank) kan je gewenste effecten bereiken en ondersteunen. sportdrank zorgt in ieder geval voor een betere concentratie en coördinatie en uithoudingsvermogen. Water doet dit niet, waardoor je prestatievermogen achteruit gaat.

Waar ik echt enthousiast over ben zijn herstelprodcuten. Deze neem je na het sporten om je herstel te bevorderen. Bij duursporten eiwitten en koolhydraten en bij krachtsporten voornamelijk eiwitten. Deze producten versnellen het herstel en verminderen aanzienelijk de kans op blessures, daarnaast voed je je lichaam waardoor je niet het risico loopt tekorten op te bouwen én je kan korter erna weer presteren.

Ik ben super enthousiast! en ik ga het zelf ook in mijn challenge goed aanpakken. Ik houd jullie op de hoogte over mijn relatie tussen voeding, sporten en herstel....deze week staat een proefles in de sportschool op mijn verlanglijstje!

lots of love...

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.