mijn model hoogaars THOLEN-64

Welkom op mijn modelbouw weblog van de hoogaars.

het eerste onderboord

0 reacties
het eerste onderboord

eindelijk weer een berichtje. De afgelopen tijd niet zo veel aan mijn model gewerkt, mooi weeer en ander bezigheden, toch heb ik zaterdag het eerste onderboord kunnen plaatsen. hoe gaat dat in zijn werk???

bodem met kiel, voor en achtersteven gaan op de kop op de mal, zo op bijgaande foto te zien is( voor groot beeld de foto aanklikken, deze opend dan in een appart scherm). van de bouw tekening wordt de hoogte van het onderboord op elk hulpspant overgenomen en af getekend. nu wordt er van fotokarton een mal gemaakt en over de hulpspanten strak gelgt van voor naar achtersteven tot in de uitkeping aan de stevens waar de plank in komt te liggen. als de mal van de plank exaxt strookt, kan deze overgezet worden op de eiken plank van 3 mm en worden uitgezaagd. daarna neem ik de waterkoker en begin met de voorkant van het boord eerst enkele minuten in het kokend water, waarna er door buigen en in de juiste vorm houden, met de schilders fohn gedroogd wordt zodat de gebogen bocht in de plank blijft staan. dit is best tijdrovend, soms zit de het gebogen stuknet te vroeg, of te ver door, of juist nog niet, maar dit wordt steeds beter, naargelang  hoe vaker men het doet. als de voorzijde in de uitsparing in de steven valt, en de juiste vorm van de mal volgt, komt men vanzelf bij de achterzijde, waar dit herhaalt wordt.

Moet er worden gebogen in het midden van een plank, dan krijg  je de plank niet ondr in het water, en moet er worden gestoomd. dit neemt wel wat meer tijd in beslag.

Het is verder een must, dat de plank exact de vorm van de mal volgt, want er moet spanning vrij worden gemonteerd. Er wordt nl maar een kant tegelijk opgelijmd, en zou er spanning in zitten, dan trekt het schip scheef. als het andere onderboord er ook op zit kan de onderzijde afgeschaaft worden, zodat dit exact de iets bolle bodem volgt en hiermee strookt, dit gebeurt echter pas als het tweede boord er ook aan zit, dan heeft het schip wat meer stevigheid, want de voor en achtersteven zijn nu nog erg kwetsbaar, doordat ze maar met een verbinding vast staan aan de kiel.

meer hierover en fotos in het volgende stukje. Mocht je een en ander leuk of intersant vonden, of een menig delen, schrijf dan een stukje in het gastboek als reactie.  gr henk

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.