Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

548. Vakantiebestemmingen

2 reacties

Volgend jaar wordt alles beter. Laten we vooral positief blijven denken. Heel voorzichtig mogen we al gaan denken aan een aanstaande vakantie, iets dat we dit jaar met z'n allen gemist hebben.

Krijgt u uw inspiratie van de talrijke reisprogramma's op TV? Van oude beelden van "Floortje naar het einde van de wereld", of "Erica op reis", of "3 op reis", of de Belgische variant "Reizen Waes".

Om u nog een beetje meer in vakantiestemming te brengen doe ik live verslag van enkele bijzondere vakanties van ons uit het verleden.

Ergens in de jaren '90 kozen we voor het westen van Frankrijk, met name Normandië en Bretagne. Er was één object dat we zeker wilden bezoeken: Mont Saint Michel (zie foto).

Op de bonnefooi reden we naar het zuiden. Mijn standpunt is nog altijd: het geeft een extra vakantiegevoel als je 's morgens niet weet waar je 's avonds slaapt.

Zo reden we langs het Belgische Veurne naar het Franse vestingstadje Bergues bij Duinkerke. Opvallend: ze spreken daar nog steeds Nederlands...

Verder langs de kust naar Cap Griz Nez (even de Engelse krijtrotsen zien) en daarna naar de baai van de Somme (overnachting) en de vissershavens van Dieppe, Fécamp en Yport.

In Étretat steken de beroemde "falaises" (rotsen) in de zee (zie foto). Op één van die rotsen hebben we ons stokbrood genuttigd, tezamen met een zeemeeuw, die toevallig ook stokbrood lustte. Via het prachtige plaatsje Honfleur vonden we uiteindelijk onderdak in het minidorpje Beauvoir op slechts enkele kilometers verwijderd van de Mont Saint Michel.

Fietsen afgeladen en naar de Mont gepeddeld. De parkeerplaats stond vol met auto's en touringcars. We besloten om eerst nog maar een ommetje te fietsen. Nadat de laatste bus was vertrokken zijn we de imposante abdij binnengelopen. We waren praktisch alleen !!! Het was de moeite van het wachten waard.

In het verloop van deze vakantie hebben we vanuit het stadje Trévières o.a. de invasiestranden uit 1944 bezocht. De stad Bayeux en het wereldberoemde tapijt (tapisserie) hebben we niet overgeslagen.

Daarna een stuk van Bretagne ontdekt vanuit een hotelletje aan de rivier de Rance als uitgangspunt met een superuitzicht vanaf ons Frans balkonnetje. De moeite waard om hier wat langer te vertoeven. Plaatsen als Dinan (zonder t), Dinard en Saint-Malo lagen op fietsafstand.

Tijdens een volgende stop in Suisse Normande hebben we voor de eerste keer iemand een bungeejump zien maken vanaf een spoorviaduct hoog boven de rivier de Orne.

Op de terugweg nog een overnachting aan de Somme met herinneringen aan de eerste wereldoorlog. De laatste overnachting was in het Belgische Henegouwen vlakbij één van de "wereldwonderen" van België: de vier scheepsliftjes in het Canal du Centre, die eruit zien als meccanodozen (zie foto).

Een heel ander verhaal: in de jaren '80 vertrokken we met onze twee tienerdochtertjes per fiets (!!!) naar Engeland. Eerst de boot in Vlissingen en 's middags een wat groter exemplaar van Zeebrugge naar Dover. In Dover moesten we wisselen van rijbaan, want die gekke Engelsen bleken links te rijden. Het vinden van onderdak (voor vier personen) viel niet tegen. Òf er stond een bord in de tuin òf we werden verder geholpen door de Information Office. De graafschappen Kent en East-Sussex hebben we doorkruist. Twee opmerkelijke zaken: het landschap is erg heuvelachtig en de kleine weggetjes waren omzoomd met meidoornhagen. Ik heb in één week nog nooit zoveel banden geplakt!!!

In Kent zijn de oasthouses (hopdrogerijen) een bekend verschijnsel (zie foto). Eén van die oasthouses was omgevormd tot groeps-B&B. We sliepen daar met z'n vieren op een slaapzaal met wel 20 slaapplaatsen.

De overnachtingsplaatsen waren achtereenvolgens: Alkham, Ashford, groeps-B&B op het platteland, Sevenoaks, Tenterden en opnieuw Alkham. Toen we na de terugvaart Dover-Zeebrugge in België weer op onze fietsen stapten maakten we een begrijpelijke blooper: we reden spontaan aan de linkse kant van de weg...

In 2006 werd ik getipt door een collega: De rivier de Elbe loopt ten oosten van Dresden door een prachtig landschap: de Saksische Schweiz. Deze tip hebben we ter harte genomen. Dit keer waren we weer met z'n tweetjes. Opnieuw op de bonnefooi. Eerst naar het Harzgebergte. Het oostelijk deel daarvan lag vroeger in Oost-Duitsland. In Treseburg aan het riviertje de Bode vonden we onderdak. 's Avonds hebben we in een restaurant de grootste schnitzel ooit op ons bord gekregen. Een vegetariër zou hier ter plaatse niet goed van worden. We stoten elkaar nog wel eens aan: "Weet je nog? Die schnitzel uit Treseburg?"

Van de Harz naar de Elbe is niet zo ver meer. Ons plaatsje aan deze rivier heette Stadt Wehlen, meer een dorp dan een stad. Onze kamer keek uit over de rivier. Dit was voor de komende week ons adres.

Vlakbij dit dorp ligt een prachtig natuurgebied: de Bastei met de beroemde Bastei-brücke (zie foto). Opvallend is dat sommige bergen afgeplat zijn, het lijkt Arizona wel!!!

Per fiets zijn we o.a. stroomafwaarts naar Dresden gereden, het Florence van het noorden. Heel indrukwekkend om deze stad per fiets te benaderen. Een prachtige stad, ondanks de ravage die de tweede wereldoorlog teweegbracht.

Vanuit Stadt Wehlen hebben we ook stroomopwaarts gefietst, bijna tot aan de Duits-Tsjechische grens. Alles bij elkaar een zeer geslaagde vakantie in een verrassend stukje Duitsland.

Ik heb u toch niet jaloers gemaakt hoop ik? Het was slechts de bedoeling om mijn lezers in een vakantiestemming te krijgen...

Een voorspoedig 2021 !!!

2 reacties

Jaloers ben ik niet gelukkig. Je hebt het weer leuk geschreven en ik krijg er wel zin in om dat gebied ook eens in te trekken met de camera cool

GinaHeynze

05 January 2021 om 12:52

Echt zo'n stuk om lekkere reistrek te krijgen. Een aantal van jullie bestemmingen ken ik maar vele ook niet. Nu maar afwachten wanneer we kunnen vertrekken, maar dat zal nog wel even duren! Ik wens jou en je vrouw een goed en gezond 2021 toe waarin je je reislust kunt uitbuiten.

Toos van Holstein

06 January 2021 om 12:54

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.