Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

538. De Loden Leeuw

4 reacties

Als een boer(in) met kiespijn. Zo wordt Antoinette Hertsenberg van Radar jaarlijks ontvangen door de slachtoffers die in de prijzen zijn gevallen bij de verkiezing van de Loden Leeuw, voorheen de Loden Loekie. Tja, echt blij kun je hier niet van worden. Ten eerste is er kritiek op de bewuste reclamespot en ten tweede komt Antoinette aanzetten met een meer dan afzichtelijk beeldje. Behalve de prijs voor de meest irritante reclamespot is er ook zo'n beeldje gereserveerd voor de meest irritante BN-er die acteert in zo'n spotje.

 

Wie herinnert zich niet die afschuwelijke performance van René Froger die in 2018 producten moest aanprijzen van Eyelove. Ik hoor nu nog steeds dat irritante zinnetje: "Ik kom voor een multifocáááááále bril"(zie afbeelding bovenaan). Zo nadrukkelijk, zo luidruchtig, het was een soort multivocáááááále uitbarsting, om in gelijkvormige termen te blijven.

Precies één jaar later was Marijke Helwegen de klos toen ze op een overdreven manier reclame maakte voor de anti-inbraakstrip.

 

Binnenkort mogen we weer digitaal gaan stemmen welke reclameboodschappen in 2020 de klos zijn.

Nou, mijn keuze is al gemaakt. Er is een spotje waar ik hard voor wegloop, waar ik de TV acuut voor omschakel naar een ander kanaal, waarvoor ik mijn handen voor mijn oren hou.

Het gaat over een meneer die als medewerker in een dierentuin niet zonder zijn oordopjes kan, omdat hij anders de giraffes niet kan verstaan. Het betreft "het eerlijke verhaal" van BeterHoren.

De spreker is een hele saaie man met een nog veel saaiere stem. Nee, hij is geen BN-er, hoewel, na zoveel reclameboodschappen zou je het bijna worden. Wat mij betreft, hier valt absoluut niet naar te luisteren.

Een grappig voorval dat zich deze week afspeelde: het bewuste spotje kwam voor de zoveelste keer op NPO1. Dus als de wiedeweer omgeschakeld naar TV Zeeland. Ook daar viel ik midden in de reclameboodschappen en u mag precies één keer raden welk spotje er toen op dat moment aan de beurt was... Zoiets geloof je niet.

 

Een andere irritante reclameboodschap is die van SNS. Vaste acteur Bart de TN-er (staat voor Typische Nederlander) komt erachter dat SNS verschillende hypotheekvormen hanteert en ook reclame maakt voor andere aanbieders.

Met luide stem roept hij het zinnetje: "Ze hebben niet alleen hypotheken van SNS !!!"

Heel zijn omgeving wordt "wakker", vanuit alle hoeken en gaten klinken de reacties:

"Hè?"

"Wàt?"

"Néé"

"Ècht?"

En nog een aantal van zulke éénlettergreepwoorden.

Heel irritant, maar de TV ervoor omzetten? Nee, dat nog nèt niet.

 

We gaan het zien wie dit jaar het beeldje van Antoinette in ontvangst mag nemen. Stemt u ook mee?

 

Ik heb vandaag nog ruimte voor een ander onderwerp. Afgelopen week voetbalde Ajax tegen Liverpool in de Arena.

Bijna 54 jaar geleden was diezelfde wedstrijd in het Olympisch Stadion en ik was erbij!!! Veel heb ik niet gezien. Het was de beroemde "mistwedstrijd" die eigenlijk afgelast had moeten worden.

Een kameraad uit militaire dienst had me uitgenodigd. Eerst bij hem thuis in stadsdeel de Pijp. Ja, ik was voor het allereerst in onze hoofdstad. Later zaten we in een Amsterdamse kroeg om een "bodempje" te leggen en 's avonds op naar het stadion. Het werd ongelooflijk mistig en we maakten ons zorgen over het volgen van de wedstrijd. Toen betrad ik voor het eerst een stadion voor een internationale wedstrijd. We zaten in één van de bochten. Het dichtstbijzijnde doel konden we nèt ontwaren. Het was zeer mistig, het zat potdicht.

 

 

 

Toen de wedstrijd begon stond daar een mannetje in het doel met een geel shirtje. Het bleek Ajax-doelman Gert Bals te zijn. Heel vaag was hij te zien. Die eerste helft hebben we eigenlijk niets gezien. Ajax was heer en meester en scoorde 4x. Het gejuich van het publiek ging als een soort "wave" door het stadion. We waren jaloers dat we niet in die andere bocht stonden.

In de rust zijn we, net als vele anderen, verhuisd naar de lange kant ter hoogte van de middellijn. Alle stoeltjes waren uiteraard bezet, dus we streken neer op het gangpad. Toen hebben we, met veel moeite, nog twee doelpunten gezien, voor elke club één: eindstand 5-1.

 

Afgelopen week was de situatie compleet anders. Er was slechts één overeenkomst: Liverpool scoorde één doelpunt...

4 reacties

Ik vind de TV reclame spot waar 6 volwassen mensen in een kantoor zitten om met de meest irriterende stemmen een KINDER snoepje aan te prijzen: dat bedrijf had verleden jaar ook al zo'n irritante reclamespot. Ik druk altijd snel mijn oren dicht: te stom om aan te horen!

De meest LEUKE reclame spot vind ik fie van het stel wat in de keuken elkaar omarmen en een klein jongetje en meisje binnenkomen en het jongetje aan haan zegt Ze zijn weer aan het koken. 

johncmaas1

24 October 2020 om 10:55

Han, ik sluit me volledig bij de vorige spreker aan. En de reclame boodschappen, wat vonden we het leuk toen die voor het eerst te zien warenfrown. Maar , ik ben bang dat we niet meer zonder kunnen.  Gelukkig blijven er nog steeds creatieve geesten die ons verblijden met leuke plaatjes. en creatieve bloggers die ons vermaken met mooie verhalen !!!

 

Jopie Meerman

26 October 2020 om 11:35

Soms zijn er wel leuke reclames, maar die moet je zoeken met een lantaarntje. Bij de meeste heb ik het gevoel dat ik word aangezien voor een of andere imbeciel die je kunt verleiden tot een nog veel imbecielere actie.

Toos van Holstein

28 October 2020 om 13:06

Leuk trouwens dat je zo enthousiast bent over die documentaire waarover ik vorige week schreef.

Toos van Holstein

28 October 2020 om 13:12

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.