Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

518. Fiets een rondje met een pontje

1 reactie

Fiets een rondje met een pontje, dat was de slogan van de in 1982 opgerichte pontjesvereniging Vereniging Vrienden van de Voetveren (VVvdV). Toen de vaardienst van het fietspontje van het driehoekje Kinderdijk, Krimpen aan de Lek, Slikkerveer dreigde te worden opgeheven kwam mevrouw Meta de Visser uit het nabijgelegen Ridderkerk in het geweer. Zij richtte bovenstaande vereniging op en ikzelf was één van de eerste enthousiaste leden.

Ik ben lidnummer 5 en er zijn inmiddels meer dan 2000 leden.

Elk jaar als de acceptgiro op de deurmat valt dan constateer ik met trots: lidnummer 5.

 

De slogan "Fiets een rondje met een pontje" is jaren later letterlijk overgenomen door de Zeeuwse VVV, die op dezelfde manier de pontjes in Zeeland trachtte te promoten. Eigenlijk heet zoiets ordinaire "plagiaat" en juridisch zou dit ongedaan gemaakt kunnen worden. Maar.... we strijden voor hetzelfde doel, dus de Vereniging Vrienden van de Voetveren heeft dit "misdrijf" oogluikend toegestaan.

 

Eén keer per jaar hield de VVvdV haar jaarvergadering op een bijzondere plek. Altijd in de buurt van een voetveer. Ik kan me de vergaderingen nog herinneren in Kinderdijk, in Ameide (aan de Lek) en in Wamel (in het veerhuis van het veer over de Waal naar Tiel).

De bedoeling was om de fietsen achter op de auto mee te nemen, want 's middags was er altijd een fietstocht, met verschillende fietspontjes op de route, die deze dag voor ons gratis waren.

 

Over de fiets/voetpontjes zelf. Sommigen varen op gezette tijden, maar meestal vaart de schipper als er klanten zijn. Als het pontje toevallig aan de overkant ligt dan hangt er een grote bel om de aandacht van de pontbaas te trekken. Bij Spijk aan de Linge, vlakbij Gorkum, is er een rubber bal. Als je daarin knijpt klinkt er een heel scherp geluid, dat ze aan de overkant absoluut niet kunnen missen. Zelf schrik je je ook te barsten. Wat een geluid!!! Even later komt het pontje je ophalen om je naar de Arkelse kant te brengen.

 

Niet altijd is er een schipper. Er zijn ook zogenaamde "doe-het-zelf-pontjes". Het zware werk moet je dan helemaal zelf doen. Mijn eerste doe-het-zelf-pont heette Kobus, die je iets ten zuiden van Sluis over de Damse vaart bracht. Geen pontbaas te zien, alles moet je zelf doen. Als het vaartuig aan de overkant ligt heb je pech, dan moet je eerst zorgen dat het bootje aan jouw kant komt te liggen. Eén voordeel: doe-het-zelf-pontjes zijn altijd gratis.

Inmiddels zijn er heel veel doe-het-zelf-pontjes bijgekomen.

Ook in Zeeland is dit een veel voorkomend verschijnsel. Veere, Westkapelle, Poppendamme, Mariekerke, Colijnsplaat, 's Heer-Abtskerke (zie foto) zijn zomaar een paar voorbeelden.

Er zijn ook situaties waarbij je zelf de scheepvaart in de gaten moet houden voordat je de oversteek waagt. Zoals de Overijsselse Vecht bij Hardenberg en de Knollendammervaart bij Oost-Knollendam.

 

De Vereniging Vrienden van de Voetveren kent ook een informatief boekje waar alle pontjes in Nederland worden genoemd, inclusief foto. Iedere nieuwe druk komen er weer een aantal bij. Tijdens één van de vergaderingen werd het idee geopperd om ook België en de Duitse grensstreek toe te voegen. In mijn enthousiasme heb ik me toen opgegeven om deze buitenlandse pontjes in kaart te brengen. Dan kon ik daar mijn monsterfietstochten op aanpassen.

 

In België zijn alle pontjes gratis. Ook de autoponten. Ze horen bij het wegennet en onze zuiderburen betalen daar jaarlijks belasting voor. In Nederland zijn er slechts drie tolvrije autoponten. Maar dat heeft een andere reden. Toen de Bergsche Maas gegraven is werden families plotseling op afstand van elkaar gezet. Als goedmakertje zijn in 1904 drie ponten bij Koninklijk Besluit voor de eeuwigheid gratis verklaard. Koningin Wilhelmina heeft dit besluit destijds genomen. Het zijn de veerdiensten Waalwijk-Drongelen, Herpt-Bern (nee, we zijn niet in Zwitserland) en Sprang Capelle-Dussen.

 

Om de buitenlandse pontjes in kaart te kunnen brengen heb ik per fiets rivieren gevolgd. De Schelde vanaf de bron tot in Zeeland, de Leie, de Dender, de Durme, de Rupel, de IJzer, de Maas, de Sambre, de Lesse, de Ourthe, de Amblève, de Semois en in Duitsland een stuk van de Rijn, de Eems en de Rur.

 

Bij alle pontveren maakte ik een praatje met de pontbaas om wat gegevens vast te leggen en maakte ik er ook foto's. Een grappig voorval bij de pont van Schellebelle aan de Schelde ten Oosten van Gent. De pontbaas was mij enthousiast aan het vertellen over zijn pontje. Hij maakte alle tijd voor mij vrij. Toen kwam er plotseling een fietstoerist met wielerhelm in de stuurhut, die in sappig Vlaams vroeg: "Allé, gaan we nog varen vandaag?".

 

Een verrassend mooie ervaring had ik aan de Duitse Rijn, vlakbij de Nederlandse grens. Als iemand toevallig nog denkt dat de Rijn bij Lobith ons land binnenkomt dan moet ik dit rechtzetten. Nee, nee, nee!!! Tussen Lobith en de Duitse grens ligt nog een dorpje en dat heet Spijk. Dus in alle aardrijkskundeboekjes moet dit gewijzigd worden. Aan de andere oever ligt het Duitse dorp Spyck. Dit ligt op het schiereiland Salmorth met daarop ook het vestingdorpje Schenkenschanz. Nog nooit zoiets moois gezien. Vlakbij het Nederlandse dorp Millingen ligt dit juweeltje. En om alles nog leuker te maken, van Schenkenschanz naar Griethausen is er een pontje over een zijarm van de Rhein. Mocht u ooit in de buurt van Nijmegen komen, neem dan de moeite om Schenkenschanz te bezoeken. Een aanrader !!!

 

Een poosje later, bij de nieuwe herdruk, was het Nederlandse pontjesboekje uitgebreid met de pontjes van België en de Duitse grensstreek, compleet met foto's. Èn voorin stond ook mijn naam vermeld. Dan word je toch wel een beetje trots...

 

Ik weet het, sommige mensen krijgen "het heen en weer" van al dat pontjesgedoe (ingegeven door het lied van drs P.), maar ik ben en blijf een pontjesgek !!! Dit is een ongeneeslijke ziekte.

1 reactie

Blijf jij in dit opzicht maar lekker ongeneeslijk ziek! Want daardoor beleven heel veel fietsers weer plezier aan jouw pontjesbijdragen in Zeeland en ver daarbuiten.

Toos van Holstein

10 June 2020 om 13:15

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.