Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

495. De kletskassa

1 reactie

Wat een toeval !!! Schrijf je de vorige column over alle nieuwe woorden die in 2019 het levenslicht aanschouwden en dan komt er plotseling nòg een nieuw woord bij.

Bedacht door de directie van supermarkt Jumbo. Maar AH, en anderen, zullen ongetwijfeld spoedig volgen. Het nieuwe woord luidt: KLETSKASSA.

Dit is een kassa waarbij de caissière een praatje aanknoopt met de klant. Dus niet alleen de standaardzinnetjes:

"Wilt u koopzegels?"

"Heeft u een parkeerbonnetje?"

"Wilt u de kassabon?"

 

Nee, aan de kletskassa wordt het veel persoonlijker. De geïnteresseerde medewerk(st)er vraagt de klant het hemd van het lijf.

"Hoe gaat het met u?"

"Vindt u het leuk in onze nieuwe winkel?"

"Heeft u alles goed kunnen vinden?"

"Gaat u nog iets leuks doen dit weekend?"

Na die openingsvragen is het de bedoeling dat er een geanimeerd gesprek plaatsvindt waarbij klant èn supermarktmedewerk(st)er elkaar beter leren kennen. Er worden intimiteiten uitgewisseld, zodanig dat een volgend gesprek op een later tijdstip nòg geanimeerder kan zijn en dat er dan nòg persoonlijker zaken uitgewisseld kunnen worden.

"Hoe gaat het met uw nieuwe levenspartner?"

"Gaat het vandaag wat beter met uw gezondheid?"

"Is uw jonge hondje al gecastreerd? Sorry, geholpen bedoel ik..."

"Waar gaat u heen op vakantie?"

 

Zijn er alleen maar voordelen aan de kletskassa? Nou, nee, dat nou ook weer niet. De klanten die achter het gesprek aansluiten hebben wat meer geduld nodig en het is maar zeer de vraag of ze dat ook daadwerkelijk op kunnen brengen. Het is dan ook raadzaam dat de betreffende supermarkt met een groot bord aangeeft dat het hier een kletskassa betreft. En dat dus de wachttijden behoorlijk op kunnen lopen.

En bij Jumbo zal het motto: "Vierde in de rij, boodschappen vrij" niet gelden voor de kletskassa, anders gaan ze binnen de kortste keren verlies lijden.

 

En het is ook de vraag of de caissières zelf wel zo blij zijn met al die "smalltalk". Worden hier speciale mensen voor aangewezen of gaat het bij toerbeurt? Het volgende gesprekje zou zomaar kunnen plaatsvinden aan het begin van een werkdag:

Bedrijfsleider: "Jolanda, wil jij vandaag de kletskassa voor je rekening nemen?"

Jolanda: "Nou, liever niet, ik ben deze week al drie keer de klos geweest. Vraag het maar aan Sonja"

Sonja: "Ik sta ook niet te springen. Misschien wil Bastiaan een keer achter de kletskassa, die heeft dat nog nooit gedaan"

 

Heel toevallig hebben wij sinds kort een nieuwe vestiging van Albert Hein op loopafstand (200 meter) van ons huis. Even door het nieuwe tunneltje onder de Rondweg door en dan ben je er al. Het is in die nieuwe winkel nog een beetje zoeken naar de producten, maar dat zal op den duur wel wennen. De medewerkers, met name de vakkenvullers, worden helemaal gek van alle vragen die op hen afgevuurd worden. Waar staat dit en waar kan ik dat vinden?

De mogelijkheden van betalen zijn drieledig:

- Via een bemande (of bevrouwde) kassa, waarvan er één een pinkassa is

- Via een mobiel scanapparaat waarmee je zelf door de winkel loopt en aan het eind een speciale kassa kiest om je handscanner uit te lezen

- Via vaste scanapparatuur, waarbij je aan het eind zelf je boodschappen scant en waarbij je dus zelf voor caissière speelt (ideaal als je weinig boodschappen hebt)

 

Binnenkort wordt dus één van de vaste kassa's aangewezen als kletskassa, waarbij je je hart kunt luchten bij degene die daar zit.

 

De KLETSKASSA is precies het tegenovergestelde van de STILTESTOEL die ik in column-318 beschreven heb. Dit gaat over een kapsalon. Je kunt regelen dat de kapster gedurende het knipproces haar mond houdt en zich slechts beperkt tot het knipproces. Precies drie zinnetjes mag ze maximaal uitspreken:

"Wilt u koffie?"

"Hoe wilt u geknipt worden?"

En aan het eind: "Is het goed zo?"

Nee, ik kies nooit voor de stiltestoel. Mijn kapsalon heeft, voor zover ik weet, niet zo'n stoel. En bovendien vind ik het niet vervelend om van gedachten te wisselen met een jongedame die mij weer een fatsoenlijk kapsel bezorgt.

 

Tot slot nog even over het verschijnsel KLETSKASSA. Na mijn kritische commentaar op dit fenomeen moet ik heel eerlijk vertellen dat het idee van Jumbo is ontsproten aan de eenzaamheid die vaak heerst onder het winkelend publiek. Jumbo heeft gedacht dat een beetje meer empathie van hun personeel kan helpen om iets aan die eenzaamheid te kunnen doen. En dat heeft direct te maken met de manier van benadering.

 

Dit moest ik tot slot toch nog even kwijt...

 

1 reactie

Op zich natuurlijk een teken van deze hectische tijd, die kletskassa. Snel, snel, snel! Maar wel een leuke publiciteitsstunt. Ik ben benieuwd of dit fenomeen over een jaar nog bestaat.

Toos van Holstein

02 January 2020 om 11:51

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.