Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

488. Brandweerblunders

0 reacties

Het eerste nieuwe gevechtsvliegtuig, de F35, landde op vliegbasis Leeuwarden. Twee brandweerauto's stonden 'm op te wachten, ééntje links en ééntje rechts. De linkse spoot verneveld water over het gloednieuwe vliegtuig. De rechtse auto zou eigenlijk hetzelfde moeten doen, maar helaas, per ongeluk werd de verkeerde knop ingeduwd door een onoplettende Friese brandweerman. Waarschijnlijk had hij die middag teveel glaasjes Berenburg genuttigd?

Er zijn in zo'n brandweerauto vlak naast elkaar twee knoppen met de duidelijke teksten: WATER en SCHUIM.

Die arme piloot van het gelande vliegtuig keek een beetje verbouwereerd tussen de schuimvlokken door. Je zag 'm denken: "Wat heb ik nu aan m'n fiets hangen?" of liever: "Wat zie ik nu van m'n F35 druipen?". Toevallig vierde de brandweerman, die de fout gemaakt had, enige dagen later zijn verjaardag. Het cadeau van zijn werkgever? Een schuimgebakje...

 

Mijn voorstel is om een derde knop te plaatsen met de tekst: CHAMPAGNE. Wat is er mooier om een nieuw vliegtuig te verwelkomen met champagne? Stel dat er met een brandspuit 500 liter champagne wordt uitgestort over dat nieuwe speeltje van defensie.

Even googelen: de Dom Pérignon Vintage 2008 kost zo'n € 150 per 75 centiliter. Stel dat je 500 liter over de F35 wilt sproeien dan kost dit ongeveer € 100.000 en mogelijk krijg je nog wel kwantumkorting.

Dit bedrag is berekend op de binnenkomst van één F35 vliegtuig. Alle volgende straaljagers verdienen uiteraard net zo'n ontvangst. Waarom zou je onderscheid maken? Volgens het ministerie komen er binnenkort nog acht nieuwe straaljagers van hetzelfde type aan op vliegbasis Leeuwarden. Alles bij elkaar blijft de champagne-nota voor defensie dus ruim onder de één miljoen euro.

Een speciale waarschuwing voor de brandweerman die overdag wel eens een paar glaasjes Berenburg lust: let wel, bij een woningbrand mag de CHAMPAGNE-knop níet gebruikt worden!!!

 

De prijs van de champagne om nieuwe F35's te verwelkomen gaat wel ten koste van de Nederlandse bijdrage aan de NAVO. Formeel zouden we minimaal 2% van het bbp (bruto binnenlands product) moeten bijdragen, maar we komen nog niet tot 1,3% en daarmee zitten we ver in de achterhoede van alle NAVO-landen. Iets wat Donald Trump een doorn in het oog is. Dat was één van de hoofdredenen dat hij zijn troepen terugtrok uit Syrië. Dat deed hij uiteraard via een Twitter-bericht.

 

Zijn er nog andere brandweerblunders te melden? Jazeker, ik herinner me er één toen ikzelf een jongetje van 8 jaar was. De allereerste aflevering van het weekblad Donald Duck kwam uit op 25 oktober 1952. Donald was in dat allereerste verhaal een brandweerman. Alles liep mis. Bij een brandalarm werd Donald gewaarschuwd. Snel zette hij zijn helm op en deed een greep naar zijn brandblusser. Aan de kapstok hingen twee objecten: een brandblusser èn een petroleumspuit. U raadt het al, hij greep verkeerd. Het blussen met de petroleumspuit verliep dramatisch. Het aanvankelijk kleine binnenbrandje breidde zich razendsnel uit. Ze zeggen wel eens dat elke brandweerman in zijn hart een pyromaan is. In dit geval was dit heel letterlijk zo.

 

Een ander bijzonder verhaal speelt zich af in één van de stukjes van schrijver Godfried Bomans. In zijn kort verhaal "De brandmeester" beschrijft hij een brandweercommandant die zich nauwelijks met de brand zelf bemoeit, maar die alleen geïnteresseerd is in de zogenaamde "belendende percelen", ook wel "de huizen ernaast" genoemd. Als deze gevels instorten onder het geweld van de krachtige waterstralen dan is zijn dag geslaagd. De brand zelf is bijzaak.

 

Een andere waargebeurde blooper speelde zich dit jaar af in het dorp Breezand in de kop van Noord-Holland. Twee nieuw aangeschafte brandweerwagens pasten helaas niet in de brandweergarage. 't Scheelde maar een paar centimeter. Zowel in de hoogte als in de breedte. Een flinke extra kostenpost voor de gemeente. Het gehele gebouw moest gerenoveerd worden om de nieuwe auto's te kunnen herbergen. Foutje, bedankt.

 

We begonnen deze column met een blooper van een brandweerman die een gevechtsvliegtuig met schuim overdekte. U heeft vandaag in de krant kunnen lezen dat ook piloten wel eens een foutje maken.

Die Spaanse piloot wilde aan een stagiair uitleggen wat je moet doen als je vliegtuig gekaapt wordt. Helaas was de uitleg zo levensecht dat de "kapingscode" daadwerkelijk werd ingetoetst en dat de luchthaven Schiphol daardoor vele uren buiten bedrijf was vanwege de ontstane paniekreacties.

 

Tot slot, hoe is het nu met dat nieuwe vliegtuig dat volledig onder de schuim zat? Volgens de laatste berichten is er alles aan gedaan om de zaak weer keurig schoon te maken. Dat had alles te maken met het bezoek van koning Willem Alexander aan Leeuwarden. Geen vlekje schuim meer te zien...

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.