Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

479. De omgevallen bier-auto

0 reacties

Het was opvallend nieuws. Op woensdag 28 augustus in de vroege ochtend (06.00 uur) kantelde er een bier-auto op het midden van de Goese Markt. Hoe dat kwam? Onduidelijk. De chauffeur en enkele ooggetuigen spreken elkaar tegen op dit punt.

Maar het gebeuren en vooral de pogingen om het gevaarte weer op z'n pootjes te zetten leidde tot een extra drukke toeristische dag in ons provinciestadje.

 

Een nieuwe attractie, die heel veel extra bezoekers trok. Van heinde en verre kwamen ze.

En toevallig ook nog op een woensdag, en dat is precies de goede dag. Dinsdag is het Marktdag, dan staat de Markt al vol. Maandag worden de kramen voor de dinsdag al opgesteld. Zaterdag staat de Markt ook al vol met kramen en vrijdag worden deze kramen neergezet.

Dus die woensdag was precies de ideale dag.

Ook de plek was perfect gekozen. Precies midden op de Markt, goed in het zicht van de vele terrassen. Intussen werd er driftig reclame gemaakt: er stond met grote letters HEINEKEN op de bier-auto.

 

Het nieuws van de gekantelde bier-auto had zich, dankzij het vroege tijdstip, razendsnel verspreid door de provincie en ver daarbuiten. Het gevolg is dat Goes volstroomde met (ramp)toeristen, allemaal op zoek naar een verzetje.

 

Die middag hebben mijn buurman en ik onder het genot van een tapbiertje de verrichtingen gadegeslagen van de pogingen van enkele takelauto's en een megakraan om de bierauto weer op z'n wielen te krijgen. Maar helaas, tevergeefs, het lukte steeds net niet. Ik verdenk de hulptroepen van opzet, alleen maar om het evenement wat langer te laten duren. Na ons eerste biertje volgde een tweede en na nog meer vergeefse pogingen op het midden van het marktplein besloten we zelfs om ook nog een derde consumptie aan te laten rukken.

De café's bleken nog voldoende tapbier in voorraad te hebben om de vele dorstige kelen te smeren. Het was de laatste dag van de hittegolf. Pas in de loop van de avond moesten sommige horecazaken nee verkopen en gingen ze over op flessenbier. Ja, wat wil je, ze waren die dag door omstandigheden niet bevoorraad.

 

Na het overpompen van een flink deel van de inhoud van de bierauto lukte het om 21.00 uur om de auto terug in de normale positie te tillen. Het evenement heeft dus alles bij elkaar 15 uren geduurd.

 

We gaan even naar de lijst met evenementen die wèl van tevoren in de folder "Goes, altijd iets te beleven" staan, zoals:

Vriendinnendag (vrienden mogen ook komen, kortom, alle gendertypes zijn welkom)

Goes Modestad (een heuse modeshow met catwalk)

Festival de Veste (kleedjesverkoop en food-trucks langs bolwerken en singels)

Kleurrijk Goes (artikelen, gerechten en muziek uit exotische landen)

Culifair en Culifiësta (hier valt wat te eten)

Dancetour (waar we in 2017 per ongeluk naar toe zijn gegaan, zie het oorgetuigeverslag in column-373)

Goes Kinderstad (dit spreekt voor zich)
De Veste Verlicht (een avondgebeuren met lichteffecten, zang en muziek)

 

Het evenement met de omgevallen biertruck was voor de binnenstad zo'n doorslaand succes dat het een vaste plaats verdient op de evenementenkalender van de volgende jaren:

Ik zie de tekst al voor me in de folder van 2020:

Laatste woensdag van augustus: De omgevallen bier-auto.

 

Voorwaarde is dat de chauffeur de auto precies op het juiste moment kan laten kantelen. De chauffeur van dienst van vorige week heeft dat perfect in de vingers. Misschien kunnen we hem vragen of hij dit kunstje volgend jaar wil herhalen?

 

Een paar aanpassingen. Het zou voor het publiek wel leuk zijn dat het moment van kantelen (het zogenaamde "kantelmoment") iets naar achteren geschoven wordt. Zes uur 's morgens is voor een aantal kijkers wel heel erg vroeg. Een uur of tien past beter voor alle belangstellenden. Dat op dat tijdstip, onder het gejuich van honderden kijkers, de bier-auto plat gaat.

 

Een ander idee komt voort uit het oogpunt van concurrentie. In 2019 was HEINEKEN aan de beurt. In alle eerlijkheid moeten AMSTEL, BRAND, GROLSCH en BAVARIA ook een kans krijgen. En wat zou het verrassend zijn als op de laatste woensdag van augustus 2024 plotseling een bier-auto met Belgisch nummerbord de Markt komt oprijden, met het opschrift JUPILER. Vele Belgische supporters zijn mee afgereisd naar Goes om het spektakel van nabij mee te maken.

 

Een ander idee is om de omgevallen auto reeds kort na de "crash" alvast wat lichter te maken door alle omstanders, die een leeg glas in de hand hebben, te voorzien van een tapbiertje, rechtstreeks getapt uit het kraantje van de bier-auto. Dit mag zich hooguit beperken tot één tapje, omdat anders de terrassen rondom hun inkomsten mislopen. En dat mag geenszins de bedoeling zijn.

 

Achteraf kan ik me levendig voorstellen dat sommige lezers zich hebben geërgerd aan dit verhaal. Het was inderdaad een beetje goedkope humor om een dramatisch incident op deze manier op te blazen en een jaarlijks vervolg te geven. Nou ja, u moet maar denken: het is gewoon satire. En sorry..... ik kon het weer niet laten.

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.