Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

451. Reclameslogans

1 reactie

De inspiratie voor deze column kwam voort uit een opruimwoede in onze boekenkast. Tijdens deze actie kwam ik een boek tegen wat ik al jaren niet had ingezien: Woordenboek van populaire uitdrukkingen, clichés, kreten en slogans. Vooral de reclameslogans hadden mijn interesse.

We gaan er een aantal doornemen.

 

"Als het aan de kat lag kocht ze Whiskas"

Misschien een beetje flauw, maar bij deze slogan zie ik in mijn fantasierijke gedachten een poes achter een winkelwagentje door Albert Hein schuifelen, op zoek naar de rij met de diervoeding. Op de onderste schappen liggen alle heerlijkheden voor poezen uitgestald. Uiteraard op de onderste schappen, anders kan ze er niet bij. Met vanzelfsprekend de nodige vermeldingen, zoals: extra lekker, vandaag in de bonus, twee halen, één betalen, 0% sugar, vernieuwde formule, extra knapperig, met kabeljauwsmaak. Even later is het winkelwagentje afgeladen met Whiskas-producten en gaat poes op weg naar de kassa. En de pakken met Felix? Die blijven onaangeroerd.

Speciaal voor deze doelgroep moet er binnen AH een extra voorziening worden getroffen: naast de koffiecorner voor de klanten, de speelhoek voor de kids komt er nu ook een mega-katte(n)bak.

 

Bij mijn weten bestaat de volgende reclameslogan (nog) niet:

"Als het aan de hond lag kocht ie Bonzo" En dat is misschien maar goed ook. Dat zou

een luidruchtige chaos worden bij AH, in de rij van de diervoeding. Katten en honden zijn doorgaans geen vriendjes. De ultieme oplossing: verschillende openingstijden voor katten en honden instellen.

 

Nog een paar willekeurige slogans:

"Kopen bij de Spar, is sparen bij de koop" (filialen van deze keten tref je nog wel aan in kleine dorpjes of bij onze Oosterburen)

"Dat kan alleen maar Unox zijn" (is dit een test waarbij er ongezien geproefd moet worden?)

"Jupiler, mannen weten waarom" (dit riekt sterk naar een seksistische opmerking; ik ken toevallig een paar dames die gek zijn op Jupiler)

"Jägermeister, alleen als ie ijs- en ijskoud is" (het diepvriesvak is dus de enig mogelijke bewaarplaats)

 

Dit is een hele vreemde:

"Wij van WC-eend adviseren: WC-eend" (dat is toch zo logisch als wat; je gaat je eigen merk toch niet afvallen)

Wat dacht u van de volgende varianten op deze uiterst vreemde reclame:

"Wij van Nuon adviseren Nuon" (dat zou zomaar een zinnetje kunnen zijn van zo'n irritante colporteur aan de voordeur, die vindt dat je moet overstappen van energieleverancier)

"Wij van Pearl adviseren Specsavers" (nou nee, dat klinkt verschrikkelijk onlogisch, dat zouden ze nooit doen bij Pearl; andersom ook niet trouwens)

 

Slogans van omroepen en kranten:

"Veronica, je bent jong en je wilt wat" (een ondeugende variant, die iedereen inmiddels kent: "Veronica, je bent wild en je jongt wat")

"Je beste vrienden zitten bij de Vara" (in mijn geval klopt daar geen hout van) "Tros, de grootste familie van Nederland" (de populariteit is inmiddels wat teruggelopen) "Telegraaf, de krant van wakker Nederland" (behalve op het moment dat hij 's morgens in de bus rolt, dan is iedereen nog in diepe rust)

"Trouw, misschien wel de beste krant van Nederland" (ik proef hierbij enige onzekerheid; vooral het woord "misschien" zaait twijfel)

 

De slogans van onze politie:

"Goed dat er politie is"

"De politie is je beste vriend" (behalve als je zojuist bekeurd bent voor het appen op de fiets: € 95)

"Die pet past ons allemaal" (dat laatste is een beetje overdreven, want dit is heel sterk afhankelijk van de omvang van het hoofd van de drager)

 

De belastingdienst: "Leuker kunnen we 't niet maken, wel makkelijker" (een blauwe enveloppe in de brievenbus zorgt bij mij nog steeds voor twijfelachtige gevoelens; gelukkig komen ze tegenwoordig digitaal, maar dat brengt niet heel veel verschil)

 

Deze slogan is heel gemeen voor de concurrenten:

"C&A is tòch voordeliger"

Stel dat een andere modezaak haar uiterste best doet om concurrerend te zijn. Door een slim aankoopbeleid, het gebruik van textiel van een iets mindere kwaliteit, een kleine verlaging van de uurlonen van de medewerkers, enz. enz., is een bedrijf erin geslaagd om haar prijzen naar beneden aan te passen. Hoeveel inspanningen er ook geleverd worden: "C&A is TÒCH voordeliger !!!!" Om gek van te worden. Hier valt niet tegen op te boksen.

 

Nog enkele slogans waar de concurrentie niet bepaald blij mee is:

"Miele, er is geen betere" (je hoort ze knarsetanden bij Zanussi en al die andere merken)

"Mediamarkt, ik ben toch niet gek?" (men twijfelt aan je verstandelijke vermogens als je een andere zaak binnengaat)

"Heinz ketchup, wèlke andere?" (deze is supergrof; het bestaan van andere merken wordt hier glashard ontkend)

 

"Het Zwitserleven gevoel" Een verzekeraar probeert hierbij publiek te winnen. Sinds we in de jaren '80 en '90 onze vouwwagen bijna jaarlijks parkeerden aan het einde van één van de mooiste dalen van Zwitserland kennen we dit Zwitserleven gevoel extra goed. Een prachtig land met een adembenemende natuur. Vriendelijke mensen. Als we via smalle bergpaden naar grote hoogten klommen en we kwamen afdalende Zwitsers tegen dan werd steevast aan ons gevraagd om daar boven de groeten over te brengen: "Grüss Gott"

Het enige nadeel aan Zwitserland: de kosten van levensonderhoud zijn nogal duur. Net als de standplaatsen op de camping en de prijzen van gondels en stoeltjesliften.

 

De laatste al weer:

Jazeker de Hypotheker (de geluidssterkte wordt ten behoeve van deze slogan tijdelijk extra opgevoerd; van tevoren reageren door de volumeknop lager te zetten heeft geen zin: je weet nooit wanneer ie komt...)

 

Zo, ik ga weer een stukje verder lezen in mijn boek. Prettig weekend allemaal !!!

 

 

1 reactie

't Blijft heerlijk, spelen met taal en met uitdrukkingen. Dat is je wel toevertrouwd.

Toos van Holstein

20 February 2019 om 11:50

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.