Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

409. Vooruitgang, een vloek of een zegen?

1 reactie

Deze week heb ik mijn oudste dochter gebeld, gewoon, per telefoon. In hun huiskamer keek men even vreemd op. Wat was dat voor een geluid? Het klonk vaag bekend. Iets van vroeger?
In de meeste gevallen wordt tegenwoordig gecommuniceerd via Whatsapp, Email, Twitter en Facebook. Wie maakt heden ten dage nog gebruik van een gewone vaste telefoon? Dat is echt uit de tijd. Zoiets doe je niet meer.
Heel lang geleden was er een zaal met telefonistes die stekkertjes verplaatsten in een enorm schakelpaneel. Als ze hun werk goed uitvoerden werd je verbonden met de juiste persoon.
Zoniet dan was je "verkeerd verbonden".
Ouderen gebruiken dit excuus nog steeds als het misgaat. Achtereenvolgens klonken de volgende excuses:
"Ik ben verkeerd verbonden" (ouderen van minimaal 80 jaar)
"Ik heb verkeerd gedraaid" (ouderen tussen 60 en 80 jaar)
"Ik heb verkeerd getoetst" (alle overige categorieën)

Nog een stukje nostalgie tussendoor. Op vakantie naar het buitenland in de tijd dat er nog geen mobieltjes waren. De eerste actie was om op de plaats van bestemming een telefooncel op te snorren en in je beste Duits of Frans proberen de geschreven handleiding te begrijpen. Als dat na vele minuten gelukt was dan hoefden we slechts één zinnetje uit te spreken aan het thuisfront: "We zijn veilig aangekomen". Iedereen tevreden.
Met behulp van eurocheques (nee, dat heeft niets met euro's te maken, die waren er toen nog niet) konden we in de plaatselijke bank vreemde valuta kopen. Ook in winkels waren deze eurocheques een wettig betaalmiddel. Als curiositeit heb ik er nog een aantal liggen. Van ABNAMRO om precies te zijn, want elke bank had z'n eigen eurocheques.
Als de vakantie zich afspeelde op één locatie dan kon je met de krant regelen dat de PZC naar je vakantie adres gestuurd zou worden. Dus elke ochtend naar het plaatselijk postkantoortje om de PZC van twee dagen geleden op te halen. Een stukje vertrouwd nieuws in een vreemd land.

Ouderen zonder computer en zonder smartphone worden als lastig ervaren. Zij kunnen niet telebankieren en moeten voor elke betaling een bankafschrift invullen, een handtekening plaatsen, in een bankenvelop stoppen en naar Rotterdam of Arnhem sturen. Om aan contant geld te komen moeten ze daadwerkelijk een bankgebouw binnenstappen, want geld pinnen uit de muur is veel te griezelig voor die mensen. Iemand anders laten pinnen is een optie, maar is tevens fraudegevoelig. Het is een kwestie van vertrouwen. Hier wordt helaas nog wel eens misbruik van gemaakt.

Banken en bedrijven ervaren deze "computerlozen" als een blok aan het been. Ze kunnen niet wachten tot deze generatie is uitgestorven. Dit klinkt oneerbiedig, maar het is de waarheid.
Uitsterven zou het makkelijkst zijn. Zo denken de pensioenfondsen er ook over. Enkele weken geleden hingen ze bij wijze van spreke de vlag uit toen het maandelijkse sterftecijfer door griep en extreme koude de hoogte in werd gestuwd. Het ABP en consorten hopen erop dat de afname aan de "bovenkant" de toename aan de "onderkant" overtreft. Dat is goed voor de dekkingsgraad. Nogmaals, het klinkt allemaal nogal grof, maar zo werkt het wel.
Eén van de instanties die mij maandelijks wat geld stort, was vorig jaar benieuwd of ik nog wel in leven was. Ze waren bang dat ze hun geld in een bodemloze put stortten. Tot hun groot verdriet heb ik ze kunnen melden dat ik nog springlevend ben.

Over een poosje gaat Delta TV definitief over op digitale TV. Diegenen die op dat moment op een antiek TV-tje nog analoog kijken hebben pech gehad. Met name vele ouderen zullen onaangenaam verrast zijn als straks het beeld van de éne op de andere dag op zwart komt te staan. Alleen al in ons appartementengebouw van elf appartementen verwacht ik zeker al drie rampscenario's. Over heel Zeeland bekeken zullen er vele duizenden TV-kijkers straks plotseling zonder beeld zitten. Heeft Delta niet genoeg gedaan om mensen hierop attent te maken? Ja, via email èn via hun website is er meer dan voldoende aandacht. Alleen...... de mensen die straks het slachtoffer worden hebben geen computer.
De volgende op TV uitgesproken zinnetjes zijn aan hen dus niet besteed:
"Leest u alles over dit onderwerp op onze website EenVandaag.nl"
"Het programma wordt thans afgebroken, u kunt verder kijken op de website van de VPRO"
"U kunt alles nog eens teruglezen op de website van Opsporing Verzocht"

Deze week kwam ik er zelf persoonlijk achter dat mijn digitale flexibiliteit behoorlijk aan het afnemen is.
Na het uitzoeken van een artikel op een buitenlandse website wilde ik de bestelling plaatsen. Bij het afrekenen had ik de Ideal-methode verwacht, veilig, betrouwbaar en vooral simpel.
Helaas was er maar één optie: betalen via PayPal. Letterlijk betekent dat "Betaalkameraad". Je moet dan een soort deposito aanmaken waaruit je je betaling kunt doen op basis van een emailadres. Na wat googelen kwam ik er achter dat het verschijnsel PayPal als niet veilig werd beoordeeld, gevoelig voor hackers. De bestelling ging dus niet door, het risico was me te groot.

Wat staat ons nog allemaal te wachten in de nabije toekomst:
Gaat contant geld verdwijnen?
Wordt het pinnen vervangen door een app op de smartphone?

En hoe zit het met de digitale flexibiliteit van mijn lezers?
Betaalt u nog steeds niet met bitcoins? Nee? Dan bent u hopeloos ouderwets!!!

 

 

1 reactie

Nee, met bitcoins betalen doe ik nog niet en ga ik ook niet doen. Voor de rest is alles in je column heel herkenbaar, zeker ook die vroegere financiële en telefonische vakantiegebeurtenissen. En dat die digibetische ouderengroep zo langzamerhand tot de verworpenen der aarde beginnen te behoren? Daar wordt inderdaad veel te weinig aan gedaan.

Toos van Holstein

10 April 2018 om 12:43

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.