Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

402. Klein bedrag, pinnen mag

1 reactie

Deze slogan is te lezen in zowat alle winkels, tezamen met die andere tekst: "Pinnen? Ja graag!!"
Winkeliers, marktkooplui, restaurants. Allemaal zijn ze sterk voorstander van de digitale betaalmethode. Geen gedoe meer met contant geld, geen moeilijkheden met terugbetalen, geen gevaar voor diefstal. Kortom, alleen maar voordelen voor de middenstand en de horeca.

Tot nu toe hanteerden wij zo ongeveer het standpunt: grotere bedragen betalen we met de pinpas, kleinere bedragen betalen we contant. De denkbeeldige grens lag daarbij tot nu toe ergens in de buurt van een euro of tien. Daar zijn we afgelopen zaterdag voor het eerst vanaf gestapt. Onze "pin-grens" ligt nu een stuk lager.
Bij de groentekraam op de markt wordt, op verzoek, het mobiele pinautomaat, vlak voor je neus, midden in een bak met aardbeien gezet en je kunt op die smakelijk ogende ondergrond je plichtplegingen uitvoeren.
Even later bij de bakker een halfje fijn volkoren en 2 roombroodjes halen. Even pinnen. Niemand kijkt er vreemd van op.
Bij de snackbar wordt vrolijk gepind voor een middel frietje mèt en een frikandel. Dat laatste zie ik mezelf nog niet zo gauw doen.

Het gaat wel heel erg ver als de straatmuzikant, de man van het draaiorgel of de ordinaire bedelaar zich bedienen van een mobiel pinapparaat. Voor die doeleinden mag er contant geld in omloop blijven.

Pas op in het buitenland, waar het woord "pinnen" iets heel anders betekent. Als je in onderstaande landen met de pinpas wilt betalen, dan heet dat als volgt:
België: "Betalen met bancontact"
Duitsland: "Mit Karte bezahlen"
Engeland: "Pay by switch card"
Frankrijk: "Payer par carte bancaire"
Pinnen is in die landen synoniem voor een stuk papier met punaises op een prikbord bevestigen.

De nieuwe rage, het contactloos pinnen, vindt steeds meer deelnemers. Het voordeel is dat je onder € 25 de viercijferige code niet hoeft in te toetsen. Niemand kan dus afkijken. Contactloos pinnen, als je dat regelmatig doet dan zou je je pincode op den duur haast vergeten. En dan hebben we nog de smartphone app, waarmee ook betaald kan worden. Bij gebrek aan een smartphone heb ik helaas geen ervaring met deze wijze van betalen.

Bitcoins is vandaag een nieuwe hype. Helaas is deze manier van sparen of beleggen aan onverwachte fluctuaties onderhevig.
Je kunt het een beetje vergelijken met de vlucht naar die IJslandse bank, die een aantal jaren geleden enkele tienden van procenten meer rente gaf dan de Nederlandse banken. Vele hebzuchtige landgenoten stalden toen hun spaarcentjes in Reykjavik. Helaas, de bank viel om.
Gelukkig voor de slachtoffers was de Nederlandse regering bereid om de verloren gegane bedragen te compenseren...
Het is nu de vraag of de bitcoin-hausse doorzet. Komt er een bord op de winkeldeur: "Hier kunt u met bitcoins betalen" ?
Komt er bij AH, naast pinkassa's binnenkort ook een bitcoinkassa?

De oorzaak van dit soort financiële avontuurtjes is het feit dat spaartegoeden nauwelijks nog rente opleveren. En dat is allemaal de schuld van meneer Draghi van de Europese Centrale Bank. Speciaal om frustraties van brave spaarders te compenseren is er sinds kort een Draghi dartbord in de handel. Als je met een pijltje die Italiaanse glibber raakt krijg je extra punten. Ik overweeg om er één te vragen voor m'n verjaardag. En dan even een geheim afspraakje met ABNAMRO: elke keer als ik Draghi vol in het gezicht raak gaat mijn rentepercentage op mijn spaartegoed met 0,1% omhoog. Wow!!!
O, ja, de beeltenis van Draghi is met punaises op het dartbord verankerd. Een kwestie van pinnen...

We gaan het eens hebben over fraudegevallen in de digitale wereld.
Krijgt u af en toe ook een zogenaamde email van uw bank: "Uw internet-bankieren zit op slot. Klik op onderstaande link". Het logo ziet er betrouwbaar uit maar het emailbericht wemelt van de taalfouten. Maar als het mailtje van RABO blijkt te zijn en we hebben alle bankzaken via ABNAMRO dan gaat er toch een alarmbelletje rinkelen.

De telefoon gaat. Er staat een vreemd nummer in de uitlezer. U wordt gebeld door een gebrekkig Engelssprekende dame, die probeert uit te leggen dat er een probleempje is met uw computer. Haar bedoeling is dat u met de telefoon in de hand naar uw computer loopt en haar aanwijzingen opvolgt. Vroeger was het een stuk veiliger. De telefoons waren nog niet snoerloos, dus je kon eenvoudig niet met de hoorn in je hand naar je computer lopen.
Onze reactie op zo'n raadselachtig telefoontje is standaard: "Sorry, not interested"

En dan is er het probleem van de nep-webwinkels met het uiterlijk van bestaande webwinkels. Met iDeal betaalt u de prijs van het artikel, echter de slogan "vandaag besteld, morgen in huis" gaat nu even niet op. Er komt helemaal niets. Nooit niet. Het geld is kwijt. Justitie is niet bij machte om hier veel aan te doen, ze hebben niet genoeg geschoold personeel in dienst.

Een andere sport: banken en overheidsdiensten platleggen door in korte tijd extreem veel informatie op hun servers af te sturen. Dit heeft een verlammende invloed.
Vorige week was het weer prijs. Volgens kenners zouden de Russen het gedaan hebben. Uiteindelijk sloot zich het net om een puisterige computerverslaafde puber-nerd uit Oosterhout. Hij was achteraf zo trots als een pauw dat hij deze ellende veroorzaakt had.

De ondertitel van deze column: "De gemakken èn de gevaren van de digitale wereld"

1 reactie

Je hebt helemaal gelijk, Han.

De laatste tijd vliegen de rare berichten me via mijn computer tegemoet.

Gemakken en gevaren... Inderdaad!

Tuinfluiter

16 February 2018 om 19:37

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.