Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

399. Bladblazen bij code rood

1 reactie

Hij werd prompt de meest beroemde man van Nederland. Het gaat over die gemeentewerker uit Leersum die vorige week donderdag bij windkracht tien "gewoon" met zijn bladblazer de elementen trotseerde in een verwoede poging om de superstorm een handje te helpen. Hij was een bezienswaardigheid in de Leersumse straten en werd ettelijke malen op de foto gezet. Toen de media er lucht van kregen werd zijn directe leidinggevende van de Gemeente Utrechtse Heuvelrug gevraagd hoe dat zat. Toen kwam de aap uit de mouw: ze waren straal vergeten om hem die stormachtige ochtend een ander klusje te geven. Maar hij voegde er aan toe: "De man heeft ondanks de zware omstandigheden toch flink z'n best gedaan".
Dat zal dan wel, maar de zinloosheid van zijn actie is te vergelijken met de was aan de waslijn te drogen hangen bij langdurige stortregen...

Een andere blooper vond toevallig plaats in ons provinciestadje. Het was die donderdagochtend toevallig "grijze-bakken-dag". Vele tientallen containers met grof vuil stonden aan de straat. Misschien had de Gemeentereiniging die dag beter kunnen wachten tot ná de storm. U voelt al aan wat er gebeurde. Gevulde containers kunnen de storm meestal wel doorstaan, maar meteen na lediging vlogen ze als lucifersdoosjes door de straat. De mannen van de ophaaldienst trokken zich hier niets van aan en gingen onverdroten verder met hun werk.
Zo kwam het dat ik die ochtend om een uur of zeven naar buiten snelde (eerst even aankleden natuurlijk) om orde in de chaos te scheppen, even later geholpen door enkele buurlieden, die de catastrofe ook hadden zien aankomen.

De zware storm van 18 januari 2018 kreeg code rood van het KNMI. Advies om niet de weg op te gaan en al zeker niet met een lege vrachtauto.
Helaas nam niet iedereen deze waarschuwing serieus met als gevolg dar er vele tientallen vrachtwagens omsloegen op de Nederlandse wegen.
De laatste tijd is vrij frequent gewaarschuwd met de codes geel, oranje en rood. Ook als het achteraf allemaal mee bleek te vallen. Als dit om de haverklap gebeurt dan wordt het publiek hier ongevoelig voor. Dit leidt tot een devaluatie van het waarschuwingssysteem, hoe goed bedoeld het ook was. Het wordt hoog tijd om het systeem uit te breiden met code felrood, code bloedrood, code knalrood, en tenslotte code pimpelpaars.
De situatie met de omslaande vrachtauto's bracht me tot het verzinnen van een natuurkundesom voor het aanstaande examen HAVO. Vorig jaar heb ik mijn kleinzoon geholpen met de voorbereidingen voor het examen HAVO natuurkunde en dat heeft goed uitgepakt. Opvallend waren de vele voorbeelden uit de directe praktijk.

Zo kwam ik tot het volgende vraagstuk:

Een vrachtautochauffeur besluit om ondanks code rood toch met zijn lege vrachtauto van Rotterdam naar Antwerpen te rijden. (hierna volgen de benodigde gegevens van de vrachtauto: afmetingen, gewicht, wielbasis, plaats van het zwaartepunt, rijsnelheid)

Op de Van Brienenoordbrug staat er een windkracht 11 Beaufort precies dwars op het wegverkeer.
(in het BINAS-boekje staat een omrekeningtabel van Beaufort naar kilometers per uur)

1. Teken schematisch alle krachten die op de vrachtwagen werken.
2. Laat via berekening zien dat deze vrachtwagen omslaat.

Naar aanleiding van de zware storm in combinatie met de ijverige bladblazer gaan mijn gedachten terug naar zondag 1 februari 1953. De radio meldde die ochtend de vele dijkdoorbraken en overstromingen in Zuidwest Nederland. We zaten aan het toestelletje gekluisterd. Die middag reed er iemand met een handkar door onze straat. De man wilde iets doen en wel meteen. Zijn bedoeling was om oude kranten op te halen, die te verkopen en het geld ter beschikking te stellen van de ramp die het zuidwesten had getroffen. Een nobel streven. Er was één probleempje. Het waaide die zondagmiddag best nog wel hard en de opgehaalde kranten in zijn handkar vlogen alle kanten op. Samen met een buurtgenootje heb ik de man toen nog een handje geholpen, maar er was geen beginnen aan.

Een andere herinnering uit de jaren '50:
Als een zware storm samenviel met een vrije woensdagmiddag dan namen mijn vriendje en ik onze fietsen (zonder versnelling) en ploeterden we tegen de storm in om van Middelburg in Vlissingen te geraken. Einddoel was de Boulevard. Omdat er toen nog geen glooiing was rolden de golven rechtstreeks tegen de muur van de Boulevard en het water spatte omhoog. De kunst was om ondanks het overspattende water toch droog te blijven, wat niet altijd lukte. Bijgaande foto heb ik gevonden in de Beeldbank Zeeland. Eén van die wegvluchtende jongetjes, dat zou ik zomaar kunnen zijn...
Na een paar uurtjes dolle pret klommen we weer op onze fietsjes en lieten ons door de storm terug naar Middelburg blazen.

Nog even over de bladblazer van Leersum (zowel het apparaat als de bediener worden "bladblazer" genoemd):
Deze man verdient een lintje op de aanstaande Koningsdag vanwege verregaand plichtsbesef. Wat een moed en doorzettingsvermogen om juist op die dag bladeren te gaan blazen!!!

1 reactie

Het is wel duidelijk uit jouw verhaal dat zelf nadenken ook een vak is. Maar ja, hoeveel mensen kunnen onafhankelijk nadenken? En opdracht is ten slotte opdracht. Hebben ze daar in het Duits ook niet een bepaald gezegde over? TOOS

Toos van Holstein

30 January 2018 om 11:38

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.