Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

346. De prijsvechter

0 reacties

Een nieuw driedelig programma op NPO-2 op de zondagavond. Het gaat over stuntprijzen die de consument moeten verleiden om allerlei nutteloze artikelen aan te schaffen, alleen om het feit dat er een laag prijskaartje aan hangt.

Ergens links achterin de grote hersenen zit het zogenaamde "koopcentrum". Bij een man is dit deel van de hersenen redelijk beveiligd door middel van een adequate virusscanner, die aan de verleidingen meestal nog weerstand kan bieden.
Echter de code van de psyche van de vrouw is veel simpeler te kraken. Het koopcentrum in de vrouwelijke hersenen is nog simpeler te hacken dan het Twitteraccount van Donald Trump. Ik hoop niet dat mijn lezeressen nu woedend afhaken, want dat is nou net niet de bedoeling. Ook zij moeten het einde van deze column halen.
Om allereerst iets positiefs te zeggen over het vrouwelijk brein: De hersenen van een vrouw zijn in staat tot multitasking. Zij kunnen meerdere zaken tegelijk verwerken. Een man kan maar één ding tegelijk. Bij twee dingen tegelijk aan z'n hoofd raakt hij al volledig in paniek.

Zo, na deze constatering denk ik weer een potje te kunnen breken bij mijn lezeressen.
Hoe komt het toch dat het koopcentrum in de hersenen van een vrouw zo simpel te beïnvloeden is? Dit komt door de invloed van reclameslogans in combinatie met relatief lage prijskaartjes. Elke reclamemaker is hiervan op de hoogte en maakt er dankbaar gebruik van. In zijn boekenkast prijkt het standaardwerkje: "Hoe verleid ik een vrouw?" Voor de goede orde, dit is géén handleiding voor een nerveuze jongeman, die voor het eerst op vrijersvoeten gaat. Nee, dit boekje gaat over allerlei reclame-uitingen waar de gemiddelde vrouw geen weerstand aan kan bieden.
Neem een non-food-discounter als bijvoorbeeld de Action. Dit warenhuis staat vol met nutteloze spulletjes die tegen betaling van een vriendelijk prijsje van eigenaar wisselen. De prijzen van de artikelen eindigen allemaal op een 9, zo hoort dat nu eenmaal. Soms zijn ze zelfs afgeprijsd en dat wordt expliciet duidelijk gemaakt: € 4,49   € 3,99

Winkelmandjes worden bij Action worden bijna niet gebruikt. Die zijn te klein. In plaats daarvan zijn er grote rollende winkelmanden ter grootte van een vuilcontainer. Met één of twee van die containers vol bereiken de dames de kassa. Onderweg door de schappen hebben ze alles verzameld wat los en vast zit. Zo goedkoop, dat kun je gewoon niet laten liggen. Dan ben je een dief van je eigen portemonnee. Of ze al die artikelen ook daadwerkelijk nodig gaan hebben is totaal niet interessant. Daar gaat het niet om. Het gaat om het feit dat ze menen een goede deal te hebben gesloten.

Grootgrutter Albert Hein kent zijn jaarlijkse actie Route 99. Een grote hoeveelheid artikelen voor slechts € 0,99. Dit is een soort verwijzing naar route 66, de bijna 4000 kilometer lange snelweg van Chicago naar Santa Monica (bij Los Angeles). Waarom geen Route 66 bij deze supermarkt? Dat zou alles nòg 33 eurocent goedkoper maken. Maar dat kan er wellicht niet af. Het moet uiteindelijk wel winstgevend blijven.
Deze week hangen de schreeuwerige borden HAMSTERÉÉÉÉN weer in de AH. Het woord hamsteren hoort eigenlijk alleen thuis in oorlogssituaties. De laatste keer dat er daadwerkelijk gehamsterd werd, was in de beginjaren '60, tijdens de koude oorlog, toen de dreiging uit het oosten kwam, toen we in militaire dienst moesten wachtlopen met het gezicht naar Moskou. In 2017 is dit woord compleet misplaatst.
Persoonlijk heb ik nog een klacht tegen datzelfde Albert Hein. De goedkopere merken liggen op de laagste schappen. Voor zo'n buitenkansje moet je dus diep door de knieën. Naarmate de leeftijd vordert gaat dit steeds meer problemen opleveren. En om nou voor elk wissewasje een vakkenvuller van z'n werk te halen, dat gaat een beetje ver. Jammer voor die ouderen die niet meer zo goed kunnen bukken. Dubbel pech!! Hun pensioentje wordt al jaren niet meer geïndexeerd èn ze worden in deze supermarkt gedwongen om duurdere producten in te slaan. Foei!!!

Behalve door het hanteren van kleine prijsjes wordt het koopcentrum in het vrouwelijk brein gemasseerd door middel van schreeuwerige verkoopteksten, zoals:

- NIEUW (natúúrlijk is alles nieuw, het is tenslotte geen tweedehandswinkel)
- ALLES MOET WEG
- ALLEEN DEZE WEEK (dus toch maar kopen, volgende week is het duurder)
- UITVERKOOP, OPRUIMING, SALE ("sale" wint het, lekker kort, lekker compact)
- 3 + 1 GRATIS
- STEEDS VERRASSEND, ALTIJD VOORDELIG
- STAPEL JE KORTING
- SUPERWEKEN, EUROKNALLERS, EUROFESTIVEL, WINTERVOORDEEL
- OP = OP (het mag toch niet gebeuren dat dat enge mens van twee deuren verder er met het laatste exemplaar vandoor gaat; dit gaat je nog jaren achtervolgen)
- KARREN VOL VOOR WEINIG
- DE PRIJS IS ONS BEWIJS
- IK BEN TOCH NIET GEK (stiekem wordt er getwijfeld aan je verstandelijke vermogens)
- MEGADEAL, STUNTPRIJZEN, VOORDEELPAKKER
- TOT 70% KORTING (als je geluk hebt krijg je 10%)
- VANAF (een heel vervelend woord; wordt ook veel gebruikt in de reiswereld)
- WAANZINNIGE WEGGEEF WEKEN (de alliteratie duidt op de titel voor de nieuwste Suske en Wiske)

Het koopgedrag leidt ook tot een veelheid aan nieuwe woorden. In het volgende zinnetje staan zeker vier van dit soort woorden: In onze wegwerpmaatschappij leidt het koopjesjagersinstinct tot massahysterie tussen de spullentsunami.

Even terug naar het koopcentrum in de hersenen van een vrouw. Kan dit beveiligd worden? Is hier medisch iets aan te doen? Het schijnt inderdaad dat neurologen een chip kunnen implanteren die ervoor zorgt dat aan de verlokkingen van Action, Aldi, Little en al die anderen, weerstand geboden kan worden.
De ultieme test moet het uitwijzen. Stuur de ex-koopverslaafde langs alle schappen van een filiaal van de Action, met portemonnee of pinpas in de aanslag. Als zij de winkel uitloopt zónder iets gekocht te hebben, dan is de test geslaagd.

Belofte: mijn volgende column zal op geen enkele manier vrouwonvriendelijk overkomen...

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.