Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

338. Krimpflatie

2 reacties

Aan de buitenkant valt het helemaal niet op. De repen Toblerone chocolade zien er nog precies zo uit. Maar als je éénmaal de verpakking verwijdert dan is het verschil meteen duidelijk: er staan veel minder "bergjes" op de chocoladereep. Dus veel minder chocolade voor hetzelfde geld.
En om dat geld draait het. Eigenlijk wilde Toblerone de prijzen verhogen, maar dat is verkooptechnisch niet altijd zo'n goed idee. Toen kwam er een slimme manager met dit geweldige idee. We verminderen het aantal "bergjes", dat merken ze toch niet. Nou, ze merkten het wèl. De kranten staan er inmiddels vol van. Ook Facebook heeft er al melding van gemaakt.

De driehoekvormige chocolade-"bergjes" staan symbool voor de bergen in Zwitserland. Dat zijn er de laatste jaren niet minder geworden. Bij ons laatste bezoek aan dit peperdure land stonden ze er nog allemaal. Ook de Matterhorn, die pontificaal op de wikkel van Toblerone staat.
Ooit was het plan van wielerjournalist Thijs Zonneveld om één zo'n Zwitserse berg af te graven, in vrachtauto's te laden en in Flevoland weer op te bouwen, maar dat plannetje is nooit uitgevoerd. (zie column-71: Een Nederlandse berg)

Deze stiekeme manier van bezuinigen door de firma Toblerone heeft een naam: KRIMPFLATIE. Het verschijnsel is zeker niet nieuw.
In de bierwereld heeft dit trucje ook ooit plaatsgevonden. Grolsch is ermee begonnen. Plotseling was de inhoud van een flesje geen 33 cl., maar slechts 30 cl. De prijs bleef gelijk. Per flesje klopte dit, maar eigenlijk was het dus een prijsverhoging van 10 procent. Je miste vanaf dat moment enkele slokken bier en daar had je wel voor betaald.
Heineken en Amstel volgden vrijwel meteen en kort daarop gingen er ook Belgische bieren over op 30 cl-flesjes. Het leek wel een internationale oplichtersbende.
Eén Belgisch biermerk maakte het nog bonter: Jupiler besloot om slechts 25 cl. te bottelen per flesje.

Krimpflatie komt de laatste jaren best vaak voor. Zouden de winkelende klanten van de supermarkt dit echt niet doorhebben?
Mars-repen worden steeds korter. Ze gingen van 62,5 gram naar 58 gram. Heel stiekem. Niet gemeld aan de consument.
Grote 2-literflessen Coca Cola werden gedevalueerd tot 1,75 liter.
De inhoud van een tube Colgate tandpasta zakte van 100 gram naar 75 gram. Dat zijn geheid minder poetsbeurten per tube.
De inhoud van Douwe Egberts koffiepads zakte van 7,5 gram naar 7 gram. Is er echt niemand die over slappe koffie klaagt?
Je krijgt minder friet in je bakje als de prijs van de aardappelen stijgt. Een veelgebruikte truc, die wèl goed is voor de volksgezondheid. Maar de klodder mayonaise verpest het weer voor onze gezondheidsfreaks.

Ook restaurants doen vrolijk mee aan de krimpflatie. Een restaurant kan ongemerkt bezuinigen door de prijzen niet aan te passen, maar de porties stiekem ietsje te verkleinen. Een iets kleiner biefstukje, een iets kleinere zalmmoot. Als restauranteigenaar moet je dit geleidelijk doen, in kleine stapjes, anders gaan de klanten het merken. Ook op de drankjes kan bespaard worden, zonder dat het opvalt. Aan de bar worden de wijnglazen net ietsje minder volgeschonken. De hoeveelheid lucht boven de wijn neemt toe in volume. Bouquet, noemen ze dat. Dus: de hoeveelheid wijn neemt af, echter het bouquet neemt toe. Een schrale troost als je het mij vraagt.
Het biertje wordt ook steeds kleiner. Het kleinste biertje heet tegenwoordig een fluitje. Een fluitje van een cent? Nee, dat niet. Een fluitje van tenminste € 2,20

Vooral onze Oosterburen raken in de war bij zo'n klein biertje. Als er bij hen op de Goese markt een fluitje geserveerd wordt dan denken ze aan een aardigheidje van de caféhouder. Een gratis proefje vooraf. Voordat het echte werk begint. In Duitsland zijn ze hele andere hoeveelheden bier gewend.

Een hele sluwe manier van krimpflatie wordt gepleegd door ons eigen postbedrijf PostNL. De laatste tijd is dit bedrijf nogal eens van naam veranderd: PTT, TNTPost, TPGPost en nu PostNL? Zou dat ermee te maken hebben? Dat ze anoniem willen blijven? Straks gaan ze nog over in Belgische handen. Daar sta ik niet van te kijken.
Sinds een aantal jaren staat er het cijfer 1 op de postzegel en dat blijft er staan, ook al wordt de prijs van zo'n zegeltje tussentijds verhoogd. Die afgelopen jaren zijn de prijzen van de postzegels explosief gestegen. Heel stiekem, de consument merkt er niks van. Inmiddels betaal je € 0,73 als je een brief wil versturen.
Ter vergelijking: in mijn jeugd (omstreeks 1950 was het) kon je nog een brief versturen voor 10 gulden-cent, dat is minder dan € 0,05 !!!
De grootmoeder van Willem-Alexander staarde je nadrukkelijk aan als je de postzegel plakte.

Hoe kun je krimpflatie herkennen tijdens het winkelen? Als ergens op een verpakking met grote letters VERNIEUWD staat, dan moet je meteen argwaan krijgen. Onmiddellijk naar de inhoud in grammen kijken is dan het advies. Dit gebeurt allemaal heel sneeky. Een hele smerige manier om de prijzen niet te hoeven verhogen. En we tuinen er met z'n allen in.

Onder het woord krimpflatie verschijnt nu nog elke keer een rood kartellijntje. De tekstverwerker kent het nog niet. Maar bij de volgende editie van de Dikke van Dale zal dit woord toegevoegd worden, met als betekenis: STIEKEME MANIER OM DE PRIJS TE VERHOGEN.

 

2 reacties

Een mooi woord, dat krimpflatie. Dat moest maar eens het Woord van het Jaar worden. En het verschijnsel dat je weer zo mooi en grimlachend beschrijft? Volgens mij heeft het iets met kapitalisme en liberalisme te maken. Zonder groei, en dat is dit in feite als je prijs en hoeveelheid relateert, schijnt onze wereld niet te kunnen draaien. Ten minste, dat zeggen de economen.TOOS

Toos van Holstein

22 November 2016 om 18:15

Even over jouw reactie bij mijn blog. Reken maar dat ik die route ook ken, de zogenaamde lichtjesroute. In mijn jonge jaren heb ik daar ook volop van genoten. Nu is dat inderdaad heel anders. Zo'n lichtjesroute zou nu helemaal wegvallen tegen het huidige lichtgeweld. TOOS

Toos van Holstein

23 November 2016 om 19:35

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.