Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

328. NS versus ProRail

2 reacties

Wat een geweldig plan!!! In 2005 kwam iemand op het idee om de spoorwegtaken te scheiden. De persoon, die dit lumineuze idee bedacht heeft, verdient zo'n slordige € 350.000 per jaar. Voor dat geld mag je zo af en toe wel eens met een goed plannetje komen.
De NS bleef bestaan en de geboorte van ProRail was een feit. ProRail werd, schrik niet, spoorinfrastructuurbeheerder. Wat een prachtig woord, dit moest wel een succesverhaal worden.
Het grote voordeel van de scheiding van taken zou moeten zijn dat ieder van beide organisaties zijn eigen specialisme heeft. ProRail heeft verstand van rails en wissels en NS zorgt voor de treinen en de dienstregeling. Zo simpel is het. Wat kan er nog fout gaan?
Er is echter nog een veel groter voordeel: als er iets misgaat kunnen ze elkaar de schuld geven. En dat doen ze dan ook geregeld. De organisaties lijken elkaar tegen te werken.

Staatssecretaris Wilma Mansveld werd er het slachtoffer van. Vele vergaderingen en hoorzittingen verder zat er niets anders op dan het bijltje erbij neer te gooien. Wie herinnert zich niet de beelden van die laatste vergadering toen ProRail-baas Eringa een handje wilde schudden met Wilma, maar Wilma weigerde de toegestoken hand. Tenenkrommende beelden waren dat. Arme Wilma, nog maar net bekomen van het Fyra-fiasco, en dan gebeurt dit.
Wist u trouwens, even tussendoor, dat er een nieuwe Suske en Wiske in de winkel ligt? (zie ook column-160)

Minister Melanie Schultz mag gewoon op haar post blijven. Zij heeft destijds bij de verdeling der taken gekozen voor de "autootjes" in plaats van de "treintjes". Als minister had zij eerste keus. Misschien zag ze de bui al hangen. Haar enige blooper, tot nu toe, zijn de 130-borden. Die hadden er nooit mogen komen. 120 is hard genoeg voor een snelweg.

Inmiddels is Sharon Dijksma benoemd als bazin van de "treintjes". Doet zij het beter? Zijn de problemen tussen NS en ProRail uit de wereld?
Nou, nee, nog niet helemaal, hetgeen blijkt uit het volgende verhaal:

Tussen Goes en Vlissingen, ter hoogte van 's-Heer Arendskerke, had ProRail werkzaamheden gepland in het weekend van 3 en 4 september. Dat weekend zouden er dus geen treinen rijden tussen de beide Zeeuwse metropolen. Dat kwam de NS ook goed uit want ze hadden treinen tekort en zo konden ze het materieel mooi elders inzetten.

Maar er kwam een kink in de kabel. ProRail had ander belangrijk werk te doen in dat weekend en dus werd het Zeeuwse klusje even op een "zijspoor" gezet. Eén dingetje werd vergeten. Ze hadden even NS moeten bellen dat er in dat weekend toch treinen konden rijden tussen Goes en Vlissingen.

De uiteindelijke schuldige die het belletje had moeten plegen zal voor altijd onbekend blijven. We zullen nooit weten wie precies de vergissing heeft gemaakt om dat telefoontje NIET te plegen. We kunnen er hooguit naar gissen.
Was de werknemer toevallig Pokémonnen aan het vangen? Dat schijnt namelijk heel erg verslavend te zijn.
Keek hij op z'n iPad via Uitzending Gemist naar oude afleveringen van Heel Holland Bakt?
Had hij het te druk met zijn flirt met die nieuwe charmante koffiejuffrouw?
Was hij overstuur toen de Nederlandse voetballers thuis van de Grieken verloren?
Zat hij al te piekeren over het aanstaande weekend als z'n schoonmoeder zou komen logeren?
Stuk voor stuk gegronde redenen om een simpel telefoontje te vergeten. Kan gebeuren.

Toen de NS uiteindelijk toch op de hoogte werd gebracht was het te laat. Het materieel was elders ingezet en dat kon niet teruggedraaid worden. De Goesenaren zoeken het zelf maar uit hoe ze in Vlissingen komen.
Wat ik me afvraag: stel dat deze blooper zich afgespeeld had in de Randstad, bijvoorbeeld op het traject Rotterdam C.S. - Gouda - Utrecht Centraal. Wat zou er dan gebeurd zijn? Voor 100% zeker te weten dat dáár de treinen wél alsnog zouden worden ingezet.

Met het oog op de komende herfst heb ik nog wel een advies aan met name ProRail, want die gaat over de spoorstaven. Hoe lossen we het probleem van de vallende blaadjes dit jaar op?

Probeer een netwerk van vrijwilligers te organiseren. Mensen die aan het spoor wonen en elke ochtend, ruim vóór de eerste trein, de railstaven vrijmaken van bladeren. Gewoon ouderwets handwerk. Iedere vrijwilliger krijgt de verantwoording over zijn eigen 500 meter. Dat betekent dus een gezonde ochtendwandeling van 2 kilometer (er zijn namelijk 4 spoorstaven die geveegd moeten worden).
Of zoals ik al eens eerder heb voorgesteld: twee minibezempjes van de Blokker vastmaken aan de voorzijde van de trein. Ze kosten slechts € 4,99 per stuk, dus voor minder dan een tientje per treinstel ben je klaar.

Soms zijn er simpele oplossingen te bedenken, waar iemand met een jaarsalaris van € 350.000 gewoonweg niet opkomt...

 

2 reacties

Prima idee van jou, die minibezempjes aan de voorkant van de trein!

Stuur deze oplossing maar eens naar ProRail. En misschien krijg jij dan ook wel een beloning.

Heel terecht, Han!

Tuinfluiter

11 September 2016 om 20:04

Inderdaad volstrekt belachelijk, dat weekeinde zonder trein omdat de samenweking tussen ProRail en NS niet echt optimaal is. Je hebt 't weer mooi op de rails gezet, je verhaal! TOOS

Toos van Holstein

14 September 2016 om 17:58

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.