Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

317. Dinoplaatjes

2 reacties

Bent u wel eens overvallen door een groep 8-jarige jongetjes? Nog nooit? Dan moet u op een drukke zaterdagmiddag al uw wekelijkse boodschappen eens doen bij de plaatselijke AH-vestiging. Even uw prijsbewustheid op een zacht pitje zetten, want alle consumenten-programma’s beweren al jaren dat AH meestal nèt ietsje duurder is dan C1000, Jumbo of Emté. Even niet aan denken. Toch een keertje naar Albert Hein gaan. Dit móet u meemaken.
Zoals overal heeft de AH-caissière aan u een aantal standaard beleefdheidsvragen, zoals:
“Heeft u een bonuskaart?”
“Wilt u koopzegels?”
“Wilt u de kassabon?”
En als klap op de vuurpijl: “Wilt u dinoplaatjes?”

De dinoplaatjes-rage is de nieuwste klantenlokker bij Albert Hein. Geen voetbalplaatjes deze keer. Het enthousiasme is niet hoog sinds Nederland niet mee doet aan het EK. Daar win je geen klanten mee. Integendeel, ze blijven juist weg. Er is nog wel een voorzichtige poging gedaan om voetballers van het Nederlands elftal te portretteren tijdens het EK, maar die afbeeldingen zijn te pijnlijk voor de echte voetballiefhebber. Oordeel zelf maar.

Dus is AH overgestapt op het uitgeven van plaatjes van het uitgestorven dierenrijk. Voorlopig zijn het nog voornamelijk dino's in alle soorten en maten, vleeseters, planteneters, enz. enz. Nog even en dan kunnen de Afrikaanse olifant en de Sumatraanse tijger toegevoegd worden aan dit plaatjesarsenaal.
De overenthousiaste natuurliefhebber Freek Vonk begeleidt de actie op uiterst professionele manier, zoals we dat van hem gewend zijn.

Terug naar de winkel waar u inmiddels de boodschappen in uw winkelwagen heeft geladen en waar u de dinoplaatjes in ontvangst heeft genomen. Nietsvermoedend loopt u met uw volle kar naar de uitgang.
Maar dat gaat zo maar niet!! Uw winkelwagentje wordt spontaan geblokkeerd door tenminste 10 jongetjes, die allemaal hetzelfde doel hebben: Ze willen u beroven van uw dinoplaatjes.
Ze beginnen heel vriendelijk. “Meneer, mevrouw, heeft u dinoplaatjes?” Hoe voller uw winkelwagentje, des te enthousiaster worden de jongetjes. Het zijn altijd jongetjes, meisjes sparen geen dinoplaatjes.
Het antwoord van, met name, het bejaarde winkelend publiek kennen ze al uit hun hoofd: "Ja, ik heb dino-plaatjes, maar mijn kleinzoon spaart ze ook". Een opdringerig jongetje neemt geen genoegen met dit standaardantwoord. "Ach, mevrouw, hij weet het toch niet, mag ik uw plaatjes? Alstublieft!!". Je moet wel van steen zijn, als je op dit moment niet toegeeft aan zoveel overredingskracht.

De jongetjes bereiden zich voortreffelijk voor op de bedelactie. Ze kennen van alle producten de prijzen uit het hoofd, ze spellen elke week het bonuskrantje van A tot Z. Ze hebben zelfs de AH bonus-app op hun smartphone. Jazeker, 8-jarigen hebben bijna zonder uitzondering een smartphone.

Waarom deze info zo belangrijk is?
Als er een dame door de kassa gaat met een winkelwagentje volgeladen, dan weet zo'n wachtend jongetje tot op de euro nauwkeurig in te schatten dat er voor € 63 aan producten zijn afgerekend en dat staat dan weer gelijk aan 6x4 dinoplaatjes (bij elke € 10 krijg je een setje van 4 plaatjes).
Een klant met een mandje met slechts drie artikelen is niet interessant voor de dino-verzamelaar. Deze kleinverbruiker wordt niet lastiggevallen.
Dit schatten van het te betalen bedrag heeft nog een ander voordeel. De rekenvaardigheden van de basisschoolleerling gaan met sprongen omhoog. Dit gaat z'n effect hebben op het vervolgonderwijs. Dit worden allemaal rekenwondertjes en wiskundeknobbeltjes. Tot nu toe werd de wiskunde-olympiade altijd gewonnen door jonge rekenwonders uit India, Maleisië en de Filippijnen. Aan dat tijdperk komt nu een einde, sinds AH heeft besloten om dinoplaatjes te verstrekken.

En dankzij de succesvolle schattingen van de inhoud van de winkelwagentjes worden op deze manier prijsbewuste consumenten voor de toekomst gekweekt en dat kan natuurlijk nooit kwaad.
Het is op dit moment nog niet nodig om dranghekken te plaatsen bij de winkeluitgang, zoals destijds bij de actie met de voetbalplaatjes, maar dit is slechts een kwestie van tijd. Nog even en dan is de bedrijfsleiding van het Goese filiaal van AH gedwongen om alsnog dranghekken te plaatsen onder het motto: Albert Hein moet tenslotte op de kleintjes letten.

In de praktijk heb je niet zoveel aan plaatjes van uitgestorven dieren, behalve dat je ze in een album kunt plakken. Ze zijn zelfklevend, dat is dan weer makkelijk!! De kans dat je bij een bezoek aan Park de Hoge Veluwe een dinosauriër tegen het lijf loopt is zo goed als te verwaarlozen. Zo is de kans dat je bij het vogelspotten bij één van de Noordbevelandse inlagen een pterodactylus je gezichtsveld binnen komt vliegen is uiterst klein. Maar de verbeelding maakt veel goed. Het is de spanning van het wachten. Te vergelijken met een sportvisser die nooit iets vangt, maar toch de hele middag vol spanning naar het topje van zijn hengel zit te turen.

Deze verzamelwoede doet me denken aan mijn jeugd. Pure nostalgie. Mijn vroegere wekelijkse zakgeld bedroeg zegge en schrijve 5 cent (in de tijd van de gulden). Deze stuiver werd besteed bij het snoepwinkeltje om de hoek. Kauwgum, zoute drop, spek, toffees. Keuze genoeg. Bij de kauwgum zaten plaatjes van filmsterren. Vooral Doris Day en Roy Rogers waren erg geliefd. Alleen een bescheiden clubje 65-plussers onder mijn lezerspubliek weet waar ik het over heb. Ook deze plaatjes vonden hun weg naar een album, dat tot op de dag van vandaag naar kauwgum stinkt. Die lucht is er niet uit te krijgen.

Een idee voor nieuwe acties bij AH? Opnieuw voetbalplaatjes, maar dan anders. Plaatjes van getatoeëerde lichaamsdelen van voetballers. En bijzondere kapsels van voetballers. Met een ingebouwde prijsvraag: Herken de voetballer.

Speciaal voor de meisjes komt er binnenkort een speciale plaatjesactie: plaatjes van K3. Dan zijn die dranghekken heel hard nodig!!!

2 reacties

Ja hoor, hier zit een 65-plusser! Een 70-plusser zelfs, dus zijn de filmsterrenplaatjes me altijd bijgebleven.

Tegenover mijn school in Terneuzen was een snoepwinkeltje en ik kocht daar elke morgen iets lekkers.

Ja, ik had een lieve opoe en tantes, die mij regelmatig iets toestopten...

Zo had ik dus al snel een flinke collectie filmsterrenplaatjes. Inderdaad, pure nostalgie!

Tuinfluiter

25 June 2016 om 19:53

Ik vind 't altijd weer bewonderenswaardig hoe AH dit soort acties in de markt weet te zetten. Maar ja, dino's zijn de laatste jaren ook wel behoorlijk populair. En zo zie je ook maar weer hoe de jongste jeugd de mobiel gebruikt. Die slag zullen wij, met onze filmsterrenplaatjes van vroeger, nooit meer inhalen.TOOS

Toos van Holstein

28 June 2016 om 17:29

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.