Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

316. E-mailterreur

2 reacties

Als je een paar dagen niet gekeken hebt en je opent je mailbox, dan weet je niet wat je ziet. Dan rollen er minstens 50 nieuwe mailen voorbij en je moet ze allemaal even doorlopen want er kan héél misschien iets belangrijks tussen zitten. Dat kost je al gauw een "stief kwartiertje".

Het meest irritant zijn de zogenaamde nieuwsbrieven. Het is je eigen schuld, want je hebt in een onbewaakt ogenblik ergens je e-mailadres ingevuld. Dat moet haast wel.

Enkele treffende voorbeelden van nieuwsbrieven, waar we niet op zitten te wachten:
- Of je een reisje wil boeken bij TUI. Ben je pas naar La Palma geweest, vragen ze precies één week later of je alweer zo'n vliegreisje wil maken. Denken ze daar dat het geld me op de rug groeit of zo?
- Beter-uit vindt dat het tijd wordt dat we weer eens naar Oostenrijk op vakantie gaan. Het is inderdaad al twee jaar geleden. Nou, we gaan wel op de bonnefooi. Zeker niet met Beter-uit.
- Wordt het niet eens tijd om een nieuwe auto te kopen? De Hyundai Nieuwsbrief stelt ons regelmatig deze impertinente vraag. Daar hebben we ons blijkbaar automatisch op geabonneerd, toen wij een jaar of drie geleden zo'n Zuidkoreaanse auto hebben aangeschaft.
- De Mitra slijterij is een jaar of wat geleden wegbezuinigd uit Goes. Als vaste klant nam ik natuurlijk veel te weinig af. Nog steeds krijg ik hun nieuwsbrief: de Franse cognac is in de reclame, twee flessen rode Bordeaux-wijn voor de prijs van één. Moet ik wel even heen en weer naar Middelburg. Wordt het toch nog een duur grapje, ondanks de goedkope benzine.
- Bij Bristol hebben we onlangs koffers gekocht. We kunnen ons echt niet herinneren dat we bij het afrekenen ons e-mailadres bekend hebben gemaakt. Toch komt hun nieuwsbrief nu al te regelmatig in onze mailbox.
- Als je éénmaal een online bestelling hebt gedaan bij een webwinkel dan word je er bijna dagelijks aan herinnerd dat dit internetbedrijf nog steeds bestaat en nog volop andere producten in de verkoop heeft.
- En dan heb ik het nog niet gehad over Kijkshop, ECI, VT-wonen, Tena Lady, Plus online, Roompot vakanties, Drogisterij.nl

Hoe krijg je deze mailterreur gestopt? Er is één manier, maar die is lastig en vergt een enig geduld. Je moet de nieuwsbrief openen en heel nauwgezet de tekst van A tot Z spellen. Ergens onderin, bijna niet leesbaar, kun je met behulp van een vergrootglas een zinnetje ontwaren: "Druk op deze link als u deze mail niet langer wilt ontvangen". Of nog simpeler: het woordje "Afmelden" ergens in een nog onopvallender hoekje. Soms gebruiken ze een Engelstalige term om het extra moeilijk te maken. "Unsubscribe" staat er dan. Ze gaan er vanuit dat de lezer het Engels niet machtig is. Pas op: Voor de zekerheid komt er vaak nòg een extra vraagje. Heel stiekem, bijna onmerkbaar. "Weet u zeker dat u wil uitschrijven?" Als je dit zinnetje mist en NIET beantwoordt, dan blijf je dus gewoon ingeschreven...

Zijn er nog andere overbodige mails, behalve de nieuwsbrieven?
Ja, dit zijn de berichtjes van overbezorgde familieleden, vrienden, collega's die eigenlijk niet zoveel te melden hebben, maar die onder het motto "laten we hem ook maar een cc-tje sturen" jouw mailbox teisteren.

En dan zijn er nog die dubieuze mailtjes waar je niet op zit te wachten:
- Een spooknota van een bedrijfje waar je nog nooit van gehoord hebt. Met het vriendelijke doch dringende verzoek om € 72,33 over te maken op een compleet onbekend IBAN-nummer. Wèg met die handel. Onmiddellijk deleten.

- "Uw ING telebankieren zit op slot. Druk op onderstaande link om het probleem op te lossen". Een vreemde mail als je al jaren bij ABN AMRO bankiert en nog nooit iets met ING te maken hebt gehad.

Nu we toch digitaal bezig zijn wil ik het ook nog even over het fenomeen Facebook hebben.
Bij Facebook gebeuren vreemde zaken. Regelmatig krijg ik vriendschapsverzoeken van bloedmooie dames, die ik niet ken en nog nooit ontmoet heb. Wat moet je ermee? Ik heb ze maar teleurgesteld door NIET te reageren.

Maar het toppunt van idioterie zijn de belachelijke vragen die Facebook je tegenwoordig stelt.
- Hoe zou je eruit gezien hebben als je van het andere geslacht zou zijn?
Ik was wel benieuwd, dus ik drukte op de knop. Zeker één minuut stond ik in de wacht naar bewegende rondjes te staren. Facebook analyseert dan je profiel: je foto's, je vrienden, wat je allemaal aan meldingen doet. Deze bewegende bolletjes gaven alvast een hypnotiserend effect. Het uiteindelijke resultaat was verbluffend: een heel aantrekkelijke lichtgetinte dame van een jaar of 30. Biologisch is dit volstrekt onmogelijk. Toch heeft Facebook er goed over nagedacht. Ze hebben alle aanwezige foto's meegenomen in het eindresultaat. Waarschijnlijk hebben ze de zwarte kraai, die op dit moment mijn profielfoto beheerst, ook meegemiddeld, vandaar die allochtone dame.



Nog meer van idiote vragen van Facebook:
- Met welk dier kun jij je het best identificeren? Resultaat, na een minuutje "analyseren": een jaguar, vanwege mijn snelheid? (mijn lievelingsdier is al sinds mensenheugenis: het varken)
- Welk land past het best bij jouw persoonlijkheid? Resultaat: Spanje. Toevallig waren we een maandje geleden voor het allereerst (!!!) in Spanje.
- Hoe oud zie jij er uit? Resultaat: 20 jaar. Slijmballen zijn het daar bij Facebook. Voor de zekerheid nòg een keer geprobeerd. Resultaat: 64 jaar. Facebook komt nu in de buurt.
- Ontdek op welke datum je zult trouwen? Resultaat: 15 juli 2017. Bijna goed. Facebook zit er slechts bijna 50 jaar naast.
- Hoe zal jouw zoon eruit zien? Als je twee dochters hebt voortgebracht, dan word je toch wel een beetje benieuwd naar die niet bestaande zoon. Het resultaat, nadat Facebook minstens twee minuten mijn profiel had geanalyseerd: een negerjongetje met krulletjes. Alweer vanwege die zwarte kraai?
- Welke baan past het beste bij jouw persoonlijkheid? Antwoord van Facebook: president!!! Dan is het toch jammer dat wij een koninkrijk hebben. Of bedoelen ze president van de Nederlandse Bank?

Tot slot wil ik nog één wens uitspreken: Eén keer per week een e-mailloze dag.

2 reacties

Je kunt je inderdaad laten overstromen met al die Nieuwsbrieven. Meestal zie ik al heel snel of iets de moeite waard is of niet. Met een paar minuten per dag heb je 't dan wel gehad. Maar ze kunnen inderdaad heel irritant zijn, vooral als je ze wilt opzeggen. TOOS

Toos van Holstein

21 June 2016 om 18:14

Nou, ik ben het helemaal met je eens, hoor!

Mijn computer had ik een paar dagen niet gebruikt en nu zag ik opeens wel meer dan veertig e-mails...

Er was er zelfs eentje bij van een dame van 28 jaar, die een liefdesrelatie met mij wilde beginnen!

Iets voor jou? vroeg ik nog aan mijn zoon, maar nee hoor...

Hij heeft zijn geliefde al gevonden en gelukkig niet door zo'n raar mailtje!

 

Tuinfluiter

23 June 2016 om 20:15

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.