Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

297. Ik ben toch niet gek?

0 reacties

Dat zei een studiogast tijdens het programma Kassa op de vraag van Brecht van Hulten: "Gaat u ooit nog winkelen bij de Mediamarkt?". Antwoord: "Nee, natuurlijk niet, ik ben toch niet gek?". De bekendste reclameslogan werd dit keer tégen de Mediamarkt gebruikt.
Het ging over de jaarlijkse actie van dit grote concern: "21% BTW Weg Ermee". Een actie die kan concurreren met de Drie Dwaze Dagen van de Bijenkorf. Iedereen moet het weten. Elke februari hoeven de kopers van de Mediamarkt géén BTW te betalen op aangekochte producten. Alleen zat er dit keer een addertje onder het gras. Een addertje? Noem dat maar een addertje, het was een complete anaconda.

Wat had het megaconcern bedacht? De avond vóór de actie moesten alle werknemers overwerken. Alle producten moesten namelijk opnieuw geprijsd worden. Een kleine "aanpassing" heette dat.
De prijzen van vele producten gingen € 100 of meer omhoog.
En dan blijft er van de BTW-korting niet erg veel meer over. De vraag was alleen: zou het publiek deze truc in de gaten hebben. Waarschijnlijk niet. Zo slim is ons publiek niet, dacht men. Nou, dat viel reuze mee. Het publiek had het wèl door. Dat ze met een kluitje in het riet gestuurd waren, dat ze blij gemaakt werden met een dooie mus, dat ze een sigaar uit eigen doos hadden ontvangen. Dankzij het medium Facebook werden de laatste twijfelaars op de hoogte gebracht van de oerstomme actie van de Mediamarkt-directie.

Hoe stom kun je zijn als management. Dit is de beste manier om je bedrijf te gronde te richten. Dit gaat de firma massa's klanten kosten. Wie loopt nu nog fluitend de Mediamarkt binnen, op zoek naar een HD-TV? "Nee, dank u, ik ga wel naar de concurrent. Ik ben toch niet gek?".
Het programma Kassa maakte er een apart item van. Nog wat meer zout in de wonden. Mediamarkt was ook uitgenodigd, maar niemand wilde komen. Misschien een verstandig besluit. Het valt namelijk niet uit te leggen. Het resultaat kan alleen maar zijn dat er één of andere Mediamarkt-hotemetoot tegenover Brecht van Hulten zit te stotteren en absoluut niet uit zijn woorden kan komen. Eh...eh.....eh.....eh....
Wat moet je anders zeggen als je zojuist je concern naar de Filistijnen hebt geholpen? Dan kun je toch maar beter zwijgen.
Onvoorstelbaar dat een bedrijf zo'n blunder maakt. Ik heb medelijden met al die honderden werknemers, die net als hun V&D-collega's een onzekere toekomst tegemoet gaan. Hoe lang gaat het nog duren voordat er surseance aangevraagd gaat worden? Dat is een kwestie van tijd.
De nieuwste slogan: "Naar de Mediamarkt? Ik ben toch niet gek?"

Ook met de andere bedrijven op de Middelburgse woonboulevard Mortiere heb ik medelijden. Zij liftten tot nu toe altijd mee op het succes van de Mediamarkt. Als de bezoekersaantallen hiervan instorten, en dat is zeer waarschijnlijk, dan hebben bedrijven als Kwantum, Praxis, Groenrijk, Karwei, Leen Bakker, Beter Bed, Perry Sport hier negatieve gevolgen van. Ik vraag me af of een gang naar de rechter iets op kan leveren. Aanklacht: winstderving door wanbeleid van een collega-ondernemer. Hier hebben ze een punt.

Weet u dat wij nog nooit één voet over de drempel van de Mediamarkt hebben gezet? Daar is een reden voor. Dat heeft niets te maken met de mislukte BTW-actie. Dat is een heel ander verhaal.
Toen er ooit een film van Lord of the Rings op één van de RTL-zenders werd vertoond, hebben wij bij hoge uitzondering gekeken. We zijn namelijk niet zo gecharmeerd van de vele onderbrekingen. Maar deze éne keer hebben we toch gekeken. De reclames tussendoor hebben we toen slim benut door drankjes in te schenken, de vuilcontainer buiten te zetten en de brievenbus te legen. Aan het einde van de film zaten we met smart te wachten op die prachtige slotmuziek, waarbij destijds iedereen, zonder uitzondering, ademloos bleef zitten in de bioscoop. Niks geen slotmuziek deze keer. In plaats daarvan kwam er, meteen na de laatste bewegende beelden, een schreeuwerige reclame van Mediamarkt: "Dat is míjn winkel!!! Ik ben toch niet gèk?"
Een boze mail aan het adres van RTL-televisie haalde niets uit. Ik kreeg zelfs geen antwoord. Veel later heb ik nog een open brief gestuurd aan meneer Bert Habets, de grote baas van RTL-televisie (zie column- 238). Resultaat? Opnieuw geen antwoord. Onbeschoft!! Het bleef oorverdovend stil aan de andere kant.
We hebben na de gemiste filmmuziek ter plekke twee besluiten genomen:
1. We kijken vanaf heden zo min mogelijk naar de commerciële omroep. En mocht er toch iets belangwekkends zijn (dat is gelukkig niet zo verschrikkelijk vaak) dan nemen we het programma op en spoelen de irritante TV-reclames door.
2. We stappen nooit, maar dan ook nooit een filiaal van Mediamarkt binnen.
Aan beide beloftes houden wij ons nu nog steeds.

Nee, ik ga niemand afraden om na het enorme debacle de Mediamarkt te mijden. Het risico is te groot dat het bedrijf mij dan juridisch gaat vervolgen, ondanks onze Nederlandse vrijheid van meningsuiting. Bovendien is dit niet-koop-advies helemaal niet nodig. Ze hebben het er helemaal zelf naar gemaakt. Daar hoef ik persoonlijk niets aan bij te dragen. Bij het programma Kassa was op de valreep nog een telefoontje binnengekomen. Een hoge pief probeerde er nog iets van te maken: "Tja, prijzen schommelen nu éénmaal....".
Binnenkort gaan de verkoopcijfers ook schommelen. Eén kant op. Ze nemen een diepe duikvlucht.

Wist u dat de Mediamarkt van oorsprong een Duits concern is? "Das ist mein Laden!!! Ich bin ja nicht verrückt?"

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.