Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

295. Sluikreclame

0 reacties

Ze zien er zo onschuldig uit. Moeder en zoon, verenigd op één gezellig plaatje. Maar, pas op. Ik heb niet voor niets hun ogen onzichtbaar gemaakt. Als de RCC (Reclame Code Commissie) er achter komt dat zij stiekem reclame maken voor de firma Adidas, dan gaat het hen veel geld kosten. Dit is je reinste sluikreclame en dat is in Nederland streng verboden. De firma Adidas vindt dit prima uiteraard, zij kunnen zich geen buil vallen, maar al die arme gebruikers kunnen zomaar de klos zijn. En dat geldt ook voor producten van kledingfirma's als Nike en Tommy Hillfiger. De bedrijven zelf blijven buiten schot, maar de dragers van deze producten kunnen eventueel een hoge claim tegemoet zien.


Niet alle kledinglijnen wagen zich aan dit soort sluikreclame. De grootste leverancier van maatpakken in Nederland is de Stijlgroep Groningen. Nog nooit heeft iemand hun logo aan de buitenzijde van het colbertje kunnen ontwaren. Nee, dat zit discreet verborgen aan de binnenzijde van het revers. Het zou toch opvallend zijn als onze premier het logo van Stijlgroep Groningen voor iedereen zichtbaar zou tonen. Nee, dat gebeurt niet.

We hebben het over sluikreclame. Het wordt veelvuldig toegepast, maar ....het mag niet. In interviews op TV-programma's zijn ze doodsbenauwd dat de kandidaat per ongeluk een merknaam laat vallen. Want dat kost de omroep geld. Veel geld.
Toen ik vroeger, meteen na mijn middelbare school, in Eindhoven ging werken, moest ik vreselijk oppassen. "Waar werk je?" moest ik altijd beantwoorden met "Ik werk bij een gloeilampenfabriek in het zuiden des lands". Dat zinnetje kende ik inmiddels uit m'n hoofd. Reclame maken mocht toen absoluut niet. Nu nog steeds niet. Niemand die hardop durft uit te spreken wat de P van PSV betekent.

Toch wordt er behoorlijk gesjoemeld met die stiekeme sluikreclame.
Tijdens het populaire programma Zeg eens AAA stond er in de huiskamer van dokter v.d. Ploeg (gespeeld door Sjoukje Hooymaayer) een bank van IKEA. Voor iedereen duidelijk. Het merkje sprak boekdelen. IKEA vond het prima. Zodanig prima dat de eerstvolgende folder op de voorpagina werd getooid met de bank waarop Mien Dobbelsteen de spruitjes schoonmaakte.

De acteurs van Goede Tijden Slechte Tijden werden betaald door Coca Cola als de hoofdrolspelers tijdens het ontbijt onopvallend een colaatje dronken. Weet u dat ik tijdens het ontbijt nog nooit (!!!) een colaatje heb gedronken. Ik moet er niet aan denken. Een kopje lauwe thee is veel lekkerder om de dag mee te beginnen.
Diezelfde acteurs van GTST doen zich de rest van de dag uitbundig te goed aan snoepgoed als Haribo en M&M. Toevallig komen ook hier de merknamen uitvoerig in beeld. Waarom grijpt de Reclame Code Commissie hier niet in? Hallo, dit is sluikreclame!!!

Tijdens Amerikaanse TV-series en speelfilms worden filmmaatschappijen betaald als de acteurs gebruik maken van een bepaald merk automobiel. En daar zijn geen kinderachtige bedragen mee gemoeid. Ook bij het gebruik van bier en frisdrank is het etiket met het logo altijd duidelijk te zien. En als er iemand in de film een laptop openklapt, wat zien we dan? Juist, het appeltje van Apple, kan niet missen. Op deze manier kan zelfs een flutfilm perfect gefinancierd worden.

Wat is de favoriete drank van James Bond? Juist, een wodka martini, shaken, not stirred. Dat slaat op de martini cocktails die Bond met grote regelmatig achteroversloeg. De beroemde geheim agent is zwaar aan de drank. Absoluut geen lichtend voorbeeld voor onze jongeren. En ze deden het allemaal, stuk voor stuk. Sean Connery, Gearge Lazenby, Roger Moore, Timothy Dalton, Pierce Brosnan.
In de film Skyfall pakt de nieuwste James Bond, Daniel Craig (niet bepaald moeders mooiste, maar dit terzijde) het anders aan. Hij ligt in bed met een bloedmooie bondgirl en hij trekt een biertje open.... Dit zou ik zeker niet het toppunt van romantiek willen noemen. Naast een mooie meid in bed liggen en dan aan een ordinair flesje Heineken gaan lurken. Zonder bierglas, gewoon op de bouwvakkersmanier. Eén ding is duidelijk, het flesje was NOT shaken en NOT stirred. Iedereen weet dat je een flesje bier niet moet schudden vóór het ontkurken. Ter informatie: Heineken betaalde 33 miljoen dollar aan de filmmaatschappij.

Kijkt u ook elke maandag naar de lotgevallen van Monique van de Ven als dokter Deen?
Dankzij de TV-serie dokter Deen is Vlieland heel populair bij Nederlandse en Vlaamse vakantiegangers. De Vlielandse horeca vaart er wel bij. De toeristen komen met bosjes naar het fraaie eiland. Vallen de fraaie beelden van de duinen, het strand, de Waddenzee en de pittoreske straatjes van Oost-Vlieland onder sluikreclame? Op de naburige eilanden zien de horeca-mensen dit knarsetandend aan. Deze andere Waddeneilanden zijn nu duidelijk iets minder in trek. Kan de horeca van Texel, Terschelling, Ameland en Schiermonnikoog dit verhalen op de KRO-NCRV? Ik denk dat ze hierbij een punt hebben.
Of we binnenkort naar Vlieland gaan? Nee. We zijn er al geweest, ruim vóórdat de serie van dokter Deen werd uitgezonden. Toen was het daar nog relatief rustig.

Tot slot herhaal ik nog een keer de foto van de Adidas-reclamemakers, deze keer zonder afgeplakte ogen. Waarom nu wèl herkenbaar? Nou, ik ga ervan uit dan de Reclame Code Commissie alleen de koppen leest en zeker niet in de buurt van het einde van mijn column geraakt.
Bovendien is het nu overduidelijk dat de twee reclamemakers voor mij hele bijzondere mensen zijn, te weten mijn dochter èn mijn kleinzoon.
Een beetje reclame maken voor je familie is niet strafbaar. Ook al is het sluikreclame.

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.