Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

292. Kerst- en Nieuwjaarskaarten

1 reactie

Wat een slimme zet van PostNL.
Al jarenlang hadden ze bij de posterijen last van een enorme terugloop in, met name, wenskaarten. Verjaardagskaarten, kerst- en nieuwjaarswensen. De oorzaak is bekend. Behalve concurrerende maatschappijen was het vooral de digitale wereld die de firma parten speelde. Kaartjes worden tegenwoordig verstuurd via www.hallmark.nl en soortgelijke websites en wie al z'n vrienden in één keer het beste wil wensen voor het nieuwe jaar, die zet een plaatje en een berichtje op Facebook.
PostNL kwam in de rode cijfers terecht en hoe los je dat op? Nou, heel simpel, door de tarieven te verhogen. Er is maar één probleempje: als je de tarieven van de postzegels verhoogt, dan gaat het publiek nóg minder kaartjes versturen.
Maar toen was daar die slimme manager die in 2010 het volgende had bedacht: vanaf heden vermelden we de prijs van de postzegel niet langer. We zetten er gewoon een groot cijfer "één" op.
Dan kunnen we de prijzen "gewoon" verhogen zonder dat het publiek het in de gaten heeft. En dat deden ze bij PostNL.
De prijs van een "ééntje" steeg van € 0,44 in 2010 tot € 0,73 in 2016.
Dat is een stijging van bijna 70 procent !!! Dit gaat de inflatie ver te boven. Het Nederlandse publiek heeft het inmiddels ook door: een velletje postzegels kost steeds meer!!!

Wie stuurt er nog vele tientallen kerstkaarten naar familie, vrienden en collega's als een welgemeende wens via Facebook gratis is? Een rekenvoorbeeld:
Stel dat je 100 Facebookvrienden hebt. Hierbij zit je nog aan de onderkant van de Facebook-samenleving, want de meeste gebruikers hebben er (veel) meer. Ik heb laatst gehoord dat meneer Zuckerman iedere Facebooker met minder dan 100 vrienden wil schrappen van de lijst. In dat geval moet ik er snel nog zo'n 30 vriendjes erbij zoeken...
Terug naar ons rekenvoorbeeld. We gaan nog steeds uit van 100 vrienden.
Een setje kerstkaarten kost bij de goedkope boekhandel € 4,50 per 10 stuks, dat wordt € 45,00 voor je 100 vrienden.
Eén kerstzegel anno 2015 kost € 0,64 dus voor € 64,00 ben je klaar met de postzegels.
Opgeteld brengt dat de schade op slechts € 109,00 oftewel ruim € 1 per vriend. Slechts één euro per vriend, dat hebben we toch wel voor elkaar over?

Wij hebben dit jaar toch nog een flink aantal wenskaarten verstuurd. Op de ouderwetse manier. Via PostNL.
We maken hierbij gebruik van een uitstekende administratie. We zijn in het bezit van een lange lijst met familie, vrienden en bekenden, opgemaakt in Excel. over de jaren 2011 t/m 2017. De kolommetjes met ONTVANGEN en VERSTUURD worden door ons keurig afgekruist. Dit kan niet foutlopen.

Bij het sturen van de kaarten zijn we heel erg zorgvuldig. Je kunt niet zomaar elke kaart naar elk individu sturen. Dit blijkt uit de volgende bloemlezing:

- Neem nou die kaart met die champagnefles (1). Die sturen we in geen geval naar tante Sjaan* en ome Henk*. Zij zijn geheelonthouders. Zij drinken uitsluitend fruitsappen. Ze worden bij wijze van spreken al stomdronken na het eten van één rumboon. Het zal toch niet gebeuren dat dit brave echtpaar, mede door toedoen van onze champagne-kaart aan de drank geraakt en afglijdt naar een bedenkelijk niveau.
- Onze ome Ko* blinkt niet uit door stiptheid, sterker nog, hij komt overal en bij iedereen te laat. Misschien is de kaart met de klok (2) een subtiele hint om zijn leven in 2016 te beteren.
- Neef Vincent* is werkzaam bij de verkeerspolitie. Vele malen per dag roept hij de overbekende kreet "ho-ho-ho" en steekt daarbij de rechterarm omhoog. Deze kerstman-kaart (3) zal hem vertrouwd overkomen.
- Nicht Saskia* is allergisch voor wol. Bij het openen van de kaart met de schaapskudde (4) is zij geheid veertien dagen uit de roulatie.
- Onze kennis Aafje* is actief voorvechtster van de dierenbescherming. Het zal haar een gruwel zijn om de kaart met de drie potsierlijk uitgedoste kersthonden (5) te ontvangen; dit is geen humor voor Aafje.

* deze namen zijn om privacyredenen gefingeerd

Het bewijs is geleverd. Sommige wenskaarten kunnen duidelijk verkeerd vallen en dan hebben we het niet alleen over de laatste centimeters vanaf de brievenbus tot op de deurmat.

Nu even een ander onderwerp. Wat mij betreft mogen de eindejaars-wenskaarten best wel wat humor bevatten. Een beetje in de trant van een spotprent. Onderstaande creatie is van mezelf:

De crisis heeft ook de Kerstman niet onberoerd gelaten. Bracht hij eerst zijn kadootjes rond met een luxe arrenslee, getrokken door zes weldoorvoede rendieren, thans moet hij een beroep doen op een scharminkelachtig ezeltje met twee zadeltasjes.

De volgende spotprentkaart is heel herkenbaar. Ook tijdens het kerstdiner draagt de nabijheid van een smartphone bij aan de gemoedsrust van de eigenaar. Je moet tenslotte bereikbaar blijven voor je twitter- en whatsapp-vrienden. Alleen is deze jongeman zich terdege bewust van de etiquette rondom zo'n familiemaaltijd. Vandaar dat hij zich afvraagt aan welke kant van zijn bord de smartphone een plaatsje mag krijgen. Het zou goed zijn als Jort Kelder dat in één van zijn volgende programma's aan de orde zou stellen.
De laatste kerst-spotprent gaat over het milieu. Het gaat over de opwarming van de aarde.
Kletsnat van het smeltwater klopt de Kerstman aan bij de Canadese immigratiedienst, met het verzoek om een verblijfsvergunning. De ambtenaar waagt het nog om naar de reden te vragen. Overbodig, dit kan een kind begrijpen: de Noordpoolkap is versneld aan het smelten...

Tenslotte maak ik van deze (gratis) gelegenheid gebruik om al mijn lezers een voorspoedig en gezond 2016 toe te wensen!!!

1 reactie

Dat laatste wens ik jullie ook toe, Han!

En ja, ik behoor ook tot de uitstervende generatie, die nog steeds kerstkaarten verstuurt.

Tuinfluiter

03 January 2016 om 12:58

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.