Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

278. Smoezenboek (1)

1 reactie

(1)Het is er nooit van gekomen, maar ik ben het altijd van plan geweest. Om na 29 jaar onderwijs een boek te schrijven over de opvallendste leerlingensmoezen. Een zogenaamd SMOEZENBOEK, hoewel de titel niet erg vleiend is voor de schoolgaande jeugd. Eigenlijk verdienen ze beter. Zeker vanwege de vindingrijkheid van de uitvluchten om het huiswerk niet te maken of om ruimschoots te laat in de klas te verschijnen. Ik stel dan ook voor dat we het woord SMOEZENBOEK nu meteen vervangen door een woord wat een stuk leerling-vriendelijker overkomt en wat ook meer recht doet aan hun brede fantasie. Ik bedoel het woord ARGUMENTENDOSSIER. Dat klinkt een stuk aardiger en het doet meer recht aan de leerling.

Mijn bedoeling was om vooral de bijzondere en vindingrijke argumenten op te nemen in het boek. Dus meer dan de geijkte smoesjes als:
- ik kreeg een lekke band
- de brug stond open
- de spoorbomen wilden niet meer omhoog
- het stoplicht bleef alsmaar op rood staan

Een greep uit de smoezen die het boek wèl zouden halen:
"De bus was vol, ik kon er niet meer bij". In mijn gedachten zie ik dat meisje hoffelijk iedereen voorrang verlenen tot het moment dat de bus inderdaad propvol was.
"De bus reed de halte voorbij". Opnieuw van een vindingrijk meisje. Ik heb nog gevraagd of zij op dat moment inderdaad bij die bewuste bushalte stond, maar dat had ik eigenlijk niet moeten doen. Ze werd vuurrood vanwege mijn lompe reactie.
"Ik had me vergist in de wintertijd". Het grappige was dat, als deze jongeman zich inderdaad vergist had in de wintertijd, hij één uur te VROEG op school was geweest...
"Ik heb mijn proefwerk niet kunnen leren; ik ben boven mijn boek in slaap gevallen". Wat doen wij de jeugd aan? Er zijn nog zoveel andere leuke dingen op de wereld dan het leren van een scheikundeproefwerk. Zelfs in het pré-digitale tijdperk.
"Mijn moeder heeft me laten verslapen". Ouders spelen soms een hoofdrol. Deze jongeman schuift de verantwoording volledig af in de richting van het ouderlijk gezag.
"Meneer , mag ik mijn mobieltje aan laten staan? Mijn cavia moet bevallen en mijn moeder zou me bellen als het zover is". Dit lieve meisje sprak misschien de waarheid. Ik heb dat niet kunnen controleren, want tijdens mijn les was er nog niets aan de hand. Mogelijk heeft één van mijn collega's de geboorte live meegemaakt.
"Ik wilde mijn OV-kaart uitproberen". Wat was er aan de hand? Deze jongeman uit Vogelwaarde had voor het eerst een OV-studentenkaart. Als Zeeuws-Vlaming was hij nooit verder geweest dan de Landbouwschool in Goes. Nu zag de deze leerling zijn kans schoon om zijn vleugels uit te slaan. Op een dag dat hij eigenlijk in de schoolbanken had moeten zitten maakte hij een uitgebreide treinreis door Nederland. Vele kilometers heeft hij afgelegd op kosten van de voorganger van Wilma Mansveld. Het bewijs? Hij heeft die dag zowel het station van Groningen als dat van Maastricht aangedaan. En vele andere stopplaatsen daartussen.
"Ik heb gisteren in een boze bui mijn wekker kapot gegooid en toen deed ie het vanmorgen niet meer". Een goed argument, als je het mij vraagt.

Een meisje had haar argument van te laat komen op een absentenbriefje geschreven: "Het regende heel hard. Ik d8 ik w8 ff". Het eerste deel van het zinnetje was duidelijk. Bij het tweede gedeelte had ik meer moeite. Zij maakte hier gebruik van de zogenaamde SMS-taal, die ik als eenvoudig docentje niet machtig was. Gelukkig schreef ze speciaal voor mij de vertaling op het bord: "Ik dacht, ik wacht effen". O, is dat alles?

De mooiste smoes die ik ooit gehoord heb is mij doorverteld door de lerares biologie. Zij had de leerlingen opdracht gegeven om planten te drogen en die te verzamelen in een speciaal schrift, compleet met naam en beschrijving. Eén jongeman kon zijn werkstuk die ochtend niet inleveren: "De hond heeft m'n herbarium opgegeten". Wat een drama. Heb je keurig een aantal plantjes verzameld en dan gebeurt er zoiets. Bij nadere beschouwing kwam ik toen tot de volgende conclusie: dit moet een vegetarische hond geweest zijn, een planteneter. Tot op dat moment meende ik dat honden vleeseters waren die zich regelmatig tegoed deden aan de malse kuiten van postbestellers en toerfietsers. Niet te geloven. Een vegetarische hond!!! Dat wordt zoeken in de schappen van de supermarkt of er hondenbrokken bestaan op basis van een kruidenmélange. Vind dat maar eens. Je kunt ze nou éénmaal niet elke dag blij maken met wéér een nieuw herbarium.

Eén van de hoofdstukken van het ARGUMENTENDOSSIER zou gaan over smoezen van docenten. Die kunnen er ook wat van. Waarom heeft die leraar Engels het proefwerk van drie weken geleden nog steeds niet nagekeken?
- m'n vrouw wilde gisteren met me uit eten; het is toen een beetje laat geworden
- het was deze week elke avond voetbal op TV
- ik moest met m'n zoontje voetballen en daarna was ik doodop
- ik moest heel nodig naar de sportschool
- m'n schoonmoeder kwam op bezoek
Ja, docenten hebben ook een rijke fantasie.

In het schoolseizoen 2014-2015 is in de regio Oost-Brabant een wedstrijd uitgeschreven voor de beste leerlingensmoes.
Een paar grappige exemplaren:
"Toen de wekker ging was mijn droom nog niet af"
"Ik kom niet graag naar school, ik heb schoolpleinvrees"
Maar de winnaar was een jongeman uit Helmond. Hij had z'n huiswerk niet gemaakt.
"U zei gisteren dat het nooit te laat was om te leren dus ik wacht nog wel ff".

Ik denk niet dat het SMOEZENBOEK, sorry ARGUMENTENDOSSIER, er nog ooit gaat komen. Maar ik heb er in elk geval een column aan gewijd.

 

 

 

 

1 reactie

Smoezenboek is er toch echt de mooiste naam voor, hoor...

Ik zou zeggen: begin er maar aan!

Tuinfluiter

25 September 2015 om 22:00

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.