Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

245. Slogans (2)

0 reacties

We gaan het opnieuw hebben over slogans, slagzinnen en spreuken.

Een prachtige spreuk staat er op de bestelbus van de Middelburgse bakker: "Dit lekkers gaat uw neus voorbij!! Uiteraard slaat dit op de talrijke calorierijke producten die op dat moment met het vervoermiddel van A naar B worden gebracht.
Dit soort humor doet me terugdenken aan ons voorjaarsfietstochtje van vele jaren geleden over de binnenwegen van Flakkee. Een makelaar was er blijkbaar in geslaagd om één van z'n pandjes aan de man te brengen. Met een lange neus naar andere potentiële kopers had hij het TE KOOP bord overgeplakt tot een nieuwe tekst: TE LAAT. Een makelaar met gevoel voor humor, die tref je niet elke dag.

Een andere slimme slogan staat op de bakfiets van een afhaalchinees: "Zit u te balen om Chinees te halen, bel dan zonder vrees de Race-Chinees". Taalkundig is dit juweeltje van gepaard rijm perfect in orde: a-a-b-b. Heel knap. En dat voor een Chinees...
Een slogan van een brandweercorps met veel taalgevoel: "Waar u naar buiten rent, gaan wij naar binnen" (niet tegelijk alstublieft, dit kan leiden tot pijnlijke botsingen).
De nieuwste van Sonja Bakker: "Voor de slanke lijn ga je met mij on-line" (je kunt dus ook digitaal afvallen blijkbaar; vooral nodig als je van de inhoud van de bestelwagen van die Middelburgse bakker gesnoept hebt).
Een lugubere slogan van een uitvaartverzorger: "Monuta, we kijken uit naar uw komst" (deze kan ècht niet).
Een hele slimme van een bouwbedrijf: "We doen het òf goed, òf niet" (achteraf een klacht indienen heeft hier dus geen zin).

Kent u ze nog, de drankslogans uit de vorige eeuw?
"Schat, staat de Bokma koud?"
"Jägermeister, alleen als ie ijs- en ijskoud is" (zou een lauwe Jägermeister dan echt minder smaken?)
"Zo, nu eerst een Bavaria"
"Dit is de man, dit is zijn bier" (Amstel)
"Heerlijk helder Heineken"
"Het bier waar Limburg trots op is" (Brand)
"Melk, de witte motor" (eindelijk ééntje zonder alcohol)

Dit is ook een antieke: "Koning, Keizer, Admiraal, Popla willen ze allemaal" Het gaat hier over toiletpapier; de admiraal kiest wijselijk voor de enkellaags variant, anders raakt het scheepstoilet verstopt. Weet u trouwens dat in een Grieks hotel het gebruikte toiletpapier verzameld wordt in een rieten afvalemmer? De afvoerbuizen zijn daar zo dun dat er anders verstopping zou optreden. Het bordje bij het toilet zegt alles: PAPER IN THE BASKET. Het klinkt niet zo fris, maar het is toch echt waar. Nog even wachten tot de Grieken uit de euro treden. Dan wordt dat land spotgoedkoop voor Westerse toeristen. Èn ... we hebben nog niet alle Griekse eilanden gehad, er is nog keus genoeg. En dat bordje bij het toilet? Dat zal er dan nog wel hangen denk ik.

Er zijn ook reclameslogans die eigenlijk niet kunnen. Ze zijn zo dominant dat de concurrent bij voorbaat op een houtje bijt. Een voorbeeld? Neem nou de kledingzaken. Je kunt als concurrent nog zo je best doen. Je kunt een prachtige collectie aanbieden voor weinig geld. Maar wat je ook doet. Het eind van het liedje is altijd hetzelfde: "C&A is tòch voordeliger". Hoe oneerlijk kan de kledingbranche zijn?
In de wasmachinebranche is het al niet anders. Firma's als Zanussi, Indesit, Bosch en Siemens zijn ten einde raad. Ze hebben geïnvesteerd en geïnnoveerd in betere producten. En wat is het eindresultaat? "Miele, er is geen betere". Om gek van te worden.
Bijzonder oneerlijk is ook de slogan van Mediamarkt "Ik ben toch niet gek?". Dit houdt dus in dat er aan je verstandelijke vermogens wordt getwijfeld als je de HD-TV bij een andere firma bestelt.
Heinz ketchup maakt het helemaal bont. Zij verkeren in de veronderstelling dat ze als enige merk in de schappen van de grootgrutter liggen. Dat er geen andere merken ketchup zouden bestaan. Gezien hun slogan: "Wèlke andere?"

De slogan van Esso "Stop een tijger in je tank" heeft geleid tot hooglopende ruzie met het Wereld Natuur Fonds. Tijgers staan namelijk nog steeds op de lijst van bedreigde diersoorten.
Over de NS moeten we eigenlijk zwijgen. De slogan "Veilig-vlug-voordelig" wordt gezien als één van de beste grappen van het afgelopen halfjaar.

"Als het aan de kat lag, kocht ze Whiskas" (in m'n gedachten zie ik zo'n huisdier met een mini-winkelwagentje door de schappen manoeuvreren)
"Leve de man van de SRV, van je hiep-hiep-hiep-hoeree. (helaas is deze man compleet wegbezuinigd)
"Retteketet naar Beter Bed" (waar dit op slaat heb ik helaas nooit begrepen)
"Jazeker, de Hypotheker" (deze schreeuwlelijk zorgt voor een schrikreactie, zeker als je even ingedommeld bent)
"Andrélon, haal meer uit je haar" (een gratis luizenkam wordt bijgeleverd)
"Altijd weer die Autodrop" (dit klinkt erg negatief, alsof je dit spul kotsbeu bent)

De laatste spreuk is heel actueel:
"Alles zal reg kom" Deze Zuid-Afrikaans aandoende slogan wordt tegenwoordig gebruikt door een groepje positieve en welwillende Feyenoord-supporters. Zijn die er dan? Jazeker!! Maar helaas voeren de negatieve elementen de boventoon.
Het positieve Feyenoord-clubje wil iets terugdoen voor het Italiaanse volk. Als een soort compensatie voor de verwoestingen in het centrum van Rome willen ze een daad stellen.

Binnenkort gaan ze met z'n allen naar de stad Pisa. Niet om te slopen, maar juist om enige herstelwerkzaamheden op te pakken. Ze willen als groep een poging wagen om de toren van Pisa recht te duwen, onder het motto: "Alles zal reg kom".
Ik denk dat de "opbouwwerkers" uit de Maasstad daar met open armen ontvangen zullen worden.

 

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.