Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

244. Slogans (1)

0 reacties

"Goes is Goes"
Dit is de nieuwste slogan van ons provinciestadje. Ieder zichzelf respecterende gemeente heeft tegenwoordig een wervende slogan. Maar wie verzint zoiets? De burgemeester zelf? Nee, die heeft daar geen tijd voor. Die moet op de koffie bij een 100-jarige of hij is uitgenodigd om een wijntje te proeven bij een 75-jarig huwelijk. Bovendien moet hij ook zijn wekelijkse column schrijven en dat legt nog eens extra druk op onze burgervader.

Nee, voor het ontwikkelen van een slogan wordt uiteraard een reclamebureau ingeschakeld. Helaas kost dit geld, het is niet anders. Ik stel me voor hoe zoiets in z'n werk gaat. Eén van de medewerkers van het reclamebureau krijgt de opdracht om hieraan te werken. Een hele dag zit hij inspiratieloos te puzzelen. Acht uur lang, tegen een uurtarief van € 165, zit die arme man te zwoegen. Alle velletjes van zijn kladblok zijn gevuld met het woord GOES, het enige woord dat zéker in de slogan terug moet komen. Maar gelukkig, aan het eind van de dag heeft hij zijn eureka-moment. Een briljante slagzin ziet het levenslicht: Goes is Goes. Je moet er maar opkomen. Het is duidelijk dat hier een professional aan het werk is geweest.
Inmiddels lopen de kosten steeds verder op: de implementatie, de ontwikkeling van een logo, de drukkosten, de verspreiding, de PR. Hadden we dat geld niet beter kunnen besteden? Bijvoorbeeld aan de instandhouding van de stadsbus of aan de huishoudelijke hulp bij bejaarden of invaliden, waar de gemeente sinds dit jaar verantwoordelijk voor is.
Maar nee, de slogan was belangrijker, die moest er komen. Het resultaat mag er zijn: "Goes is Goes". Met een krampachtige, doch aandoenlijke poging om die laatste s op een d te laten lijken.

Goes is niet de enige gemeente met een opvallende slogan. Neem nou de nieuwe slogan van de Drentse hoofdstad: "Dit is Assen". Ook het resultaat van een geniale ingeving.

Nog wat opvallende voorbeelden:
"Lelystad geeft lucht" (u kent ze wel, die blikjes, gevuld met lucht uit een geliefde plaats; je kunt zelfs een blikje zilte Oosterscheldelucht kopen, gevuld op de dijk in de buurt van Kats bij een matige oostenwind; wat heb je eigenlijk aan zo'n blikje, als je het openmaakt is de inhoud meteen weg...)

"Van, vóór en dóór Gorssel" (Gorssel is inderdaad zo klein, voor je het weet ben je er doorheen)

"Je kunt niet om Zederik heen" (de rondweg is waarschijnlijk opgebroken)

"Harlingen heeft Wad" (deze goedkope woordspeling is volslagen onterecht; Harlingen heeft helemaal geen wad, het dichtstbijzijnde stuk wad is zeker 10 km verwijderd van de haven; ik heb dit zojuist nog gecontroleerd op satellietfoto's)

"Almelo, altijd wat te doen" (deze slogan is gejat van conferencier Herman Finkers, die furore maakte met het rijmpje: Het licht springt op rood, het licht springt op groen, in Almelo is altijd wat te doen)

De volgende slogan heeft een sterk erotische ondertoon:
"Doe het in Dronten"

Andere gemeentes konden en wilden niet achterblijven. Ze kwamen met soortgelijke slogans, waarin opvallend promotie gemaakt voor het bedrijven van de liefde in hun gemeente, Hier volgt het complete lijstje:
"Doe het in Dronten"
"Je doet het in Doetinchem"
"Het kan ook in Almere"
"Beleef 't in Roosendaal"
"Ervaar het in Maassluis"
"Brunssum laat je genieten"
"In Dongen doen we dingen samen"
"Ootmarsum, puur natuur"
Nog een paar tipjes aan gemeentes zonder slogan:
"Kom vrijen in Gilze-Rijen"
"Uit de kleren in Erpe-Mere"
"Open en bloot in Holysloot"

In sommige gemeentes is het ontwikkelen van de slogan ook overgelaten aan de stadsdichter:
"Ik heb een band met Schouwen-Duiveland"
"Dedemsvaart, uw aandacht waard"
"Surhuisterveen, zo gezellig is er maar één"
"Eenmaal, andermaal, Stadskanaal"

We gaan naar de provincies.
De bekendste slagzin "Er gaat niets bóven Groningen" krijgt de laatste jaren een ietwat wrange ondertoon: "Er zit een gasbel ònder Groningen".
Met de Zuid-Limburgse slogan heb ik moeite:
"Zuid-Limburg, je zal er maar wonen!!" (deze zin kan heel negatief uitgelegd worden...)

Opvallend is dat de Zeeuwse slogan onlangs is gewijzigd. Het overbekende "Zeeland, het land waar het leven goed is" is kort geleden vervangen door "Werken, wonen en ontspannen gaan in Zeeland uitstekend samen".
Sorry dat ik het zeg, maar die nieuwe slogan slaat nergens op. Het is vlees noch vis. Wat was er mis met de vorige?
"Zeeland, het land waar het leven goed is" kan nog jaren mee. En het klopt wat er staat. Nou ja, meestal dan. Ik kan me voorstellen dat je niet direct aan deze slagzin denkt:
- als je in een lange file staat voor de Sluiskilbrug
- als je op een snikhete dag op het strand van Domburg, tezamen met enkele duizenden andere stumpers, ligt te "genieten" van een walm van zonnebrandolie
- als je huisje in de meest oostelijke polder van Zeeuws-Vlaanderen ligt, u weet wel, die polder die naar een hertogin vernoemd is
- als je slecht ter been bent en de enige buslijn in je wijk is door bezuinigingen geschrapt

Vorige week was het introduceren van slogans voor gemeentes en provincies onderwerp van gesprek in het programma Kanniewaarzijn, onder het kopje "weggegooid geld". Moet dit echt zoveel kosten? Moet hier een duur reclamebureau voor worden ingehuurd? Kan een simpel gemeenteambtenaartje in z'n vrije tijd misschien ook een briljant moment hebben?

Ik heb zelf eens zitten denken en binnen 5 minuten had ik twee redelijke alternatieven voor "Goes is Goes". Hier komen ze:

"Goes, centrum van Zeeland" (een blik op de landkaart bewijst dit)
"Goes, Appelmoes" (na het verdwijnen van de fruitcorso's is dit een voorzichtige hint dat ons stadje nog steeds omgeven is door fruitboomgaarden)

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.