Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

241. Verzekeringen

0 reacties

Bizarre plaatjes zijn het soms, maar het opschrift is altijd hetzelfde: "Even Apeldoorn bellen". Oftewel de slogan van Centraal Beheer Achmea.

Ook andere verzekeringsmaatschappijen kunnen er wat van:
Reaal regelt het allemaal (bedoelen ze de jaarlijkse stortingskaart?)
OHRA: Direct geregeld
Univé: De verzekeraar zonder winstoogmerk (ik geloof er geen barst van)
Nationale Nederlanden: Wat er ook gebeurt
FBTO, doet 't gewoon (wat bedoelen ze? premies incasseren?)
Ditzo: Niet Datzo maar Ditzo
ASR: Wij zijn ASR Verzekeringen. En wie bent u?
Menzis: Elk menz is er één
Interpolis: Glashelder

Het klinkt allemaal te mooi om waar te zijn, sterker nog, het ìs te mooi om waar te zijn. Het incasseren van de jaarlijkse premie is meestal geen probleem, maar o wee, als het op uitbetalen aankomt dan wordt het een stuk lastiger.
Er blijken plots tal van uitzonderingen te bestaan, die allemaal uitvoerig beschreven staan in de zogenaamde kleine lettertjes. Dit is een polisaanhangsel van tenminste 10 bladzijden. Zo klein gedrukt dat een vergrootglas onontbeerlijk is. Toen ik laatst dit optisch instrument voor dit doel gebruikte sprong er spontaan een barst in het glas. Als een soort protest tegen de extreem kleine teksten.
En als er dan toch uitbetaald moet worden, dan graag zoveel mogelijk tijd rekken. Ze noemen dit "ontmoedigingsbeleid".
En ze gaan ervan uit dat de cliënt in een conflictsituatie NIET naar de rechter stapt, sinds er een zodanige financiële drempel is opgeworpen, dat de Nederlandse rechtspraak alleen toegankelijk is voor driemaal modaal en hoger.
Eén manier om dan toch je gelijk te halen: probeer de belbus van het VARA-programma Kassa te charteren. De maatschappijen hebben een bloedhekel aan negatieve publiciteit in de vorm van antireclame op televisie. Een toertje met de belbus eindigt dus altijd met welgemeende excuses, een bos bloemen ....... èn natuurlijk de toezegging dat de schade (waar uiteindelijk alles om draaide) volledig vergoed gaat worden.

Een paar schrijnende voorbeelden uit de verzekeringwereld:
- Een mevrouw gaat met haar zoontje Kareltje (5 jaar oud) op bezoek bij familie. In een onhandige beweging stoot het manneke een dure Chinese vaas van een tafeltje. De WA-verzekering dekt de schade. Toch? Nee, toch niet. De verzekering gaat uit van opzet en daarmee is Kareltje in één klap de jongste vandaal van Nederland.
- Bij een binnenbrandje is enige rook- en roetschade. Gelukkig is de familie goed verzekerd. De schade-expert komt langs. "Hoeveel heeft dit bankstel gekost? € 3200 ?. Uit welk jaar is het? 2009? Even rekenen......".  De berekening leidt uiteindelijk tot een vergoeding van € 425,56 en geen cent méér. En ik maar denken dat we met onze inboedelverzekering tegen nieuwwaarde verzekerd zijn. Ja, ammehoela.
- Met onze ziektekostenverzekering heb ikzelf drie keer een serieus conflict gehad, drie keer stond ik 100% in mijn recht. Volgens de polisvoorwaarden moesten ze uitbetalen, maar deden ze dat niet. In alle drie gevallen heb ik, na langdurige brief- en mail-wisseling en ettelijke telefoontjes toch mijn gelijk gekregen. En elke keer begon de slotbrief van de maatschappij met de woorden: "Uit coulance-overwegingen.....". Alsof je uit mededogen toch maar een beetje gelijk hebt gekregen. Eigenlijk heeft de maatschappij gelijk, mááááár... Heel onbevredigend allemaal
Het logo van deze ziektekostenverzekering heb enigszins onherkenbaar gemaakt. Waarom ik dat gedaan heb? Nou, gewoon, uit coulance-overwegingen.

We gaan het eens hebben over de "interne reisverzekering" van de NS. De regeling is als volgt:
- bij 30 t/m 59 minuten vertraging krijgt de reiziger de helft van de ritprijs vergoed
- bij 60 en meer minuten vertraging krijgt de reiziger de totale reissom terug
De betreffende declaraties kunnen op papier of digitaal ingevuld worden. Alleen komt het hoogstzelden voor dat iemand daadwerkelijk ook de vergoeding ontvangt. Waarom? Er zijn een heleboel uitzonderingen op deze verzekeringsregels. Er wordt bijvoorbeeld niet uitbetaald bij een sein- of wisselstoring, werkzaamheden aan het spoor, winterse omstandigheden (de zogenaamde winterdienstregeling), blaadjes op de rails (de zogenaamde herfstdienstregeling). En er wordt ook niet uitgekeerd bij "overmacht". Dat zijn zo'n beetje alle omstandigheden die niet in het voorgaande rijtje staan.
Afgelopen week was het weer raak. Een gigantische computerstoring rond Utrecht. NS kan met de beschuldigende vinger wijzen naar Prorail. Prorail wijst dan op zijn beurt weer terug naar NS. Ook in deze situatie was het zinloos om geld terug te vorderen. De meeste reizigers weten dit inmiddels en nemen niet eens de moeite meer om zelfs maar een poging te wagen.

De winterdienstregeling van de NS is inmiddels zo populair, dat deze is overgewaaid naar New York. Dat doen ze daar nu ook: gewoon alle openbaar vervoer eruit gooien bij de geringste kans op sneeuwval.
De herfstdienstregeling is sinds jaren een prachtige vondst van NS om geen vergoeding te hoeven uitkeren. Hier loopt de NS iets minder mee te koop. Als je in het buitenland vertelt dat dwarrelende herfstblaadjes onze treinenloop hinderen dan gaat dat op de lachspieren werken.
De NS is nog naarstig op zoek naar een voorjaarsdienstregeling. Misschien een tip? Zet minder treinen in als de wissels dreigen vol te stuiven met stuifmeel.
En hoe kunnen we de zomerdienstregeling aannemelijk maken? Dat op een bloedhete augustusdag de kans bestaat dat de rails kromtrekken? Dat tijdens het daaropvolgende hevige onweer de bovenleidingen herhaaldelijk door de bliksem getroffen kunnen worden? Dat laatste klinkt niet erg aannemelijk. Als de bliksem de bovenleiding treft dan kan dat alleen maar gunstig uitpakken. Een extra dosis groene stroom is mooi meegenomen. Hiervan zou zelfs de Fyra sneller gaan rijden...

Naar aanleiding van de problemen van afgelopen week heb ik nog een serieus voorstel:
Verander de naam Pro-Rail in No-Rail !!!

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.