Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

238. Een kritische mail aan RTL-televisie

1 reactie

Ik heb opnieuw hooglopende ruzie met RTL. Net als in 2010. Toen heb ik een boze mail gestuurd omdat ze aan het einde van één van de Lord of the Rings films de aftiteling, en dus de prachtige slotmuziek, spontaan afbraken ten faveure van een onbenullige reclamespot over één of andere markt van mediaproducten: "Ik ben toch niet gek?" (zie column-29).
Afgelopen Kerstavond flikten ze het weer. Het was al irritant genoeg dat de film Da Vinci Code op RTL7 een stuk of 5 keer onderbroken werd door reclameboodschappen maar aan het eind was het weer "prijs". Tegen beter weten in verheugde ik mij op de prachtige slotmuziek tijdens de aftiteling. Niets van dit alles. Afbreken die handel. Tijd is geld. Het nieuwe programma staat al te wachten.

Op de mail uit 2010 heb ik nooit antwoord gekregen, wat op zichzelf al onbeschoft is te noemen. Deze keer pak ik het anders aan. Ik heb het mailformulier rechtstreeks gestuurd aan de hoogste baas van RTL, namelijk de heer Bert Habets (zie foto). Hij staat aan het hoofd van RTL4, RTL5, RTL7 en RTL8. Dit is dus waarschijnlijk ook zijn pincode: 4578.
Met meneer Habets hoeven we op financieel gebied geen medelijden te hebben. Hij verdient een vorstelijk salaris en staat vrij behoorlijk hoog in de Quote500. Naast zijn vaste salaris krijgt hij jaarlijks een "variabel salarisdeel" (het woord "bonus" mogen we van de VVD niet meer hardop uitspreken).

Hier volgt onverkort de tekst van de mail aan de baas van RTL-televisie:

T.a.v. dhr. B. Habets,

Zeer geachte heer Habets, (een beetje slijmen kan nooit kwaad)

Op de avond van donderdag 25 december 2014 heeft RTL7 de indrukwekkende film Da Vinci Code aan het Nederlandse publiek getoond. In de filmencyclopedie duurt deze rolprent precies 149 minuten. In de TV-gids werd de benodigde tijd door RTL "opgerekt" tot 181 minuten. De extra tijd van 32 minuten werd besteed aan 5 reclameblokken van elk ongeveer 6 minuten.

Het is een illusie om te denken dat er mensen zijn die naar deze irritante reclamespots blijven kijken. Deze onderbrekingen zijn dermate storend dat de adverterende bedrijven hier eerder nadeel dan voordeel van ondervinden. Om één simpel voorbeeldje te geven. Ik loop al jaren met een grote boog om de winkel van Specsavers heen, alleen vanwege de irritaties op TV.
Hoe het Nederlandse kijkerspubliek die reclameblokken doorkomt? U zult versteld staan, meneer Habets, hoe vindingrijk de kijker kan zijn.
Reclameblok-1: Tijd voor een sanitaire stop, even de benen strekken, iets te drinken inschenken, wat kaasblokjes snijden en chipsbakjes bijvullen.
Reclameblok-2: Een greep naar de iPad om even de dagelijkse email te checken.
Reclameblok-3: Dit blok wordt benut om langs de teletekstbladzijden te struinen.
Reclameblok-4: Het wordt weer eens tijd voor een extra drankje en een knabbeltje.
Reclameblok-5: Hier krijgt de kijker het druk: even naar de brievenbus of er nog post in ligt, de vuilcontainer aan de straat zetten, alles afsluiten voor de nacht; en als er nog tijd over is alvast de pyama aantrekken.
(zou meneer Habets dit nog een leuke mail vinden?)

Maar het probleem waarvoor ik u mail komt nu aan de orde. Aan het einde van de film volgt altijd de aftiteling. De zogenaamde "lettertjes". Dit duurt gemiddeld zo'n 5 minuten. Niet dat alles wat langskomt interessant is, maar misschien toch wel leuk om te lezen op welke locaties de film opgenomen is, wie de filmmuziek gemaakt heeft en wie de vertolkers zijn. Tijdens de aftiteling klinkt de zogenaamde slotmuziek, dit is een prachtige composities van alle filmmuziek die in de film te horen was. In de bioscoop blijft het publiek altijd ademloos zitten tot de laatste noot verstomd is. Dit is een wezenlijk onderdeel van de film!!
En wat doet RTL? Meteen na de laatste filmbeelden begint tegenwoordig het volgende programma, meestal een onbenullige TV-serie.
Onlangs keek ik op RTL5 een film die ik voor de eerste keer zag. Aan het einde was ik compleet in verwarring. Pas na 10 minuten kwam ik erachter dat ik naar het volgende programma zat te kijken. Blijkbaar had ik het einde van de film gemist!!
Is het inderdaad jullie bedoeling om de kijkers op het verkeerde been te zetten? Is dit nu de zogenaamde RTL-humor?

Mijn concrete vraag aan u. Nee, niet om de reclameblokken te schrappen, dat is teveel gevraagd voor een commerciële omroep. Maar om aan het einde van een speelfilm de 5 minuten aftiteling (met slotmuziek) voortaan onverkort uit te zenden. Ik zal even voor u rekenen. (bij bobo's schort het nog wel eens aan rekenvaardigheden)
Er zijn maximaal 2 speelfilms per zender per avond. Een aftiteling duurt 5 minuten. Dat wil zeggen dat alle programma's na de films 10 minuten later beginnen. Dus als er staat: 00.40 uur Tellsell dan verandert dit in 00.50 uur Tellsell. Zo simpel kan het zijn.

In 2010 heb ik ook een dergelijk verzoek per email verzonden. Het ging toen om het hardhandig afbreken van Lord of the Rings deel-II op RTL4. In die tijd werd er meteen na de film (en dus vóór de aftiteling) nog overgeschakeld naar de zogenaamde schreeuwreclame. Voor de kijker was dit een ramp. Je wist dat er eigenlijk nog 5 minuten te genieten waren. Alsof je een klap in je gezicht kreeg.
De mail uit 2010 is toen waarschijnlijk terechtgekomen bij een willekeurige medewerker. Die heeft gedacht: "Wéér zo'n zeikerd" en heeft meteen op de DELETE-knop gedrukt. Er is nooit een antwoord gekomen.

Ik hoop dat ik met mijn mail bij u aan het goede adres ben. Ik vertrouw erop dat ik van u in elk geval een fatsoenlijk antwoord krijg.
En ik spreek tenslotte de hoop uit dat de films op RTL-televisie inclusief aftiteling getoond worden.

Met vriendelijke groet,
M.J. Pluijmers, Goes.

Zo, dat was 'm. Een heel verhaal is het geworden. Het zal mij benieuwen of er antwoord komt.
Mocht het resultaat negatief uitpakken dan is het altijd nog mogelijk om RTL-televisie te boycotten. Zoveel topprogramma's zenden ze nu ook weer niet uit. Niet dat Bert daar wakker van zou liggen, maar het zou in elk geval een statement zijn. Het zou pas serieus worden als ik via Facebook probeer om meer gelijkgestemden zo ver te krijgen om niet meer op één van die 4 zenders af te stemmen. Dan gaat meneer Habets al een slaappilletje nodig hebben om de nacht door te komen.

Ik hou u op de hoogte.

1 reactie

Inderdaad zeg, een heel verhaal en ik ben benieuwd of het nog een reactie oplevert. Nee, RTL is echt niet mijn favoriete zender, hoor. Al die reclames... Verschrikkelijk!

Tuinfluiter

15 January 2015 om 15:33

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.