Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

237. Hoe moet dat nu verder met Albert Hein?

2 reacties

Ja, inderdaad, hoe moet dat nu verder met onze grootgrutter, nu reclameknaller Harry Piekema na 10 jaar trouwe dienst is afgehaakt? Onze nationale knuffelbeer, deze sympathieke, ietwat onnozele bedrijfsleider is niet weg te denken tussen de schappen van AH. Door zijn gedrag, wat nooit en te nimmer tot irritaties leidde, is hij inmiddels uitgegroeid tot een bekende Nederlander. Een soort cultureel erfgoed van de nationale reclamewereld. Op allerlei ingenieuze manieren deed hij z'n stinkende best om de producten van zijn supermarkt aan te prijzen. Soms met behulp van wuppies, voetbalplaatjes of hamstertjes. Dan weer zittend op een soort motorfiets-winkelwagen tijdens de route-66 dagen. Niets was hem teveel. Zelfs een reisje naar het Verre Oosten om daar, op locatie, de Oosterse keuken te kunnen aanprijzen.

Harry was jarenlang een vertrouwd en betrouwbaar gezicht op de televisie. Bij ieder bezoek aan AH schiep dat bij mij verwachtingen. Stiekem verwachtte ik hem elk moment tegen te komen op de hoek bij de koffiepads en de Croky chips. Soms meende ik dat geluk te hebben, maar helaas, dan was het iemand met dezelfde outfit. De plaatselijke bedrijfsleider. Helaas iemand met véél minder charisma en véél minder humor. Dat valt dan zwaar tegen. Zeker als je die meneer aanspreekt met een vraag over het assortiment. Dan wordt de teleurstelling alleen maar groter. Deze norse man blijkt namelijk geen enkel gevoel voor klantenbinding te hebben en kan dus niet tippen aan onze Harry.
Eigenlijk had Harry, maar daarvoor is het nu te laat, om beurten zijn neus moeten laten zien in een willekeurig AH-filiaal. Elke zaterdag op een andere locatie. Dat zou drommen extra bezoekers getrokken hebben. Jammer, gemiste kans.

In 2004 heeft Harry Piekema moeten beloven dat hij ook privé alle boodschappen bij Albert Hein zou halen. En dat is logisch. Je bent het gezicht van zo'n supermarkt. Daar had Monique van de Ven zich dus in vergist. Toen ze reclamespotjes voor verzekeringsmaatschappij FBTO maakte, kwam aan het licht dat ze zelf bij een andere maatschappij verzekerd was. Dat kan dus niet. Dat was het vroegtijdige einde van haar FBTO-schnabbel...
Sinds 2006 heeft Pow-nieuws hardnekkig geprobeerd om Harry Piekema te betrappen met een diepvries pizza salami piccante bij de kassa van een concurrerende supermarkt. Iedere zaterdag stond er zo'n paparazzi fotograaf bij de Jumbo in Driebergen, in de hoop dat dorpsgenoot Harry daar een keer z'n boodschappen zou doen. Je moet er wat voor over hebben om het plaatje van je leven te schieten. Acht jaar hebben ze dat volgehouden. Ja, de Nederlandse journalistiek staat op een zeer hoog niveau, zeker na de komst van Pow-nieuws. Zelfs ministers (Ella Vogelaar) en burgemeesters van provinciehoofdsteden (Onno Hoes) zijn daar achter gekomen. Maar onze Harry heeft geen krimp gegeven en bleef AH trouw.

Harry is gestopt. Hij heeft het hoogste bereikt op reclamegebied: de Gouden Loekie oeuvreprijs. Hij gaat zich nu bezighouden met andere zaken, zoals het inspreken van de voice-over van de film De Nieuwe Wildernis. Velen hebben zijn stem hierin niet herkend. 't Klonk wèl bekend...

Toevallig loopt er in Amsterdam een tentoonstelling in de beurs van Berlage: "100 jaar reclame" met o.a. optredens van BN-ers in reclame-spots.

Zo zien we een superjonge Paul de Leeuw die ons een smeerkaasje aan wil smeren, luisterend naar de naam Bressot.
Rijk de Gooyer deed hetzelfde in la Douce France met Paturain. "Goed gedaan jochie".
Een minder florissant rolletje van dezelfde Rijk de Gooyer: Als gladde fraudeur met een halve tube Brylcream in z'n haardos probeert hij bij herhaling  tevergeefs verzekeringsmaatschappij Reaal te tillen. Na zijn zoveelste domme verspreking klinkt dan steeds het zinnetje "Foutje, bedankt".
Een jonge Bart de Graaff mocht een Bichoc proven. "Lekker?" "Nou, néé...." "Neem er nòg maar ééntje, goed proeven". Stiekem in de richting van de camera: "Zeg maar nee, dan krijg je er twee... toevallig".  Bichoc was trouwens een uiterst calorierijke snack, niet verstandig om er daar twee van te nuttigen. Zeker niet in deze tijd van de promotie van gezonde tussendoortjes in school- en sportkantines.
"Al het goeie komt van Melkunie koeien". Peer Mascini heeft er ook wat van geleerd. Hij kan inmiddels een koe en een stier uit elkaar kennen. De helft van Nederland faalt nog steeds voor deze test. De leukste uitspraak van een kletsnatte meneer Mascini: "Ik zeg nog zo: geen bommetje!!"
Juliëtte de Wijn uit Amsterdam heeft jarenlang Cora van Mora gespeeld, specialiste in kroketten en bitterballen. Haar Noord-Hollandse zachte g was tot in den treure geoefend.
"U moet de groenten van Hak hebben". Uitspraak van Martine Bijl voordat ze zich liet strikken voor een programma als "Heel Holland bakt".
"Ze zei meneer tegen me", prachtig en ontwapenend. Personeel van McDonalds wordt geacht een zakelijke toon aan te slaan, althans volgens de richtlijnen van het moederbedrijf in de USA. Gelukkig zijn er uitzonderingen.
"Ik vind het gewoon lekker!!", niks geen gezeur over vitamines en mineralen in Calvé pindakaas.
"Dat zeg ik, Gamma" de slotuitspraak van elke Gamma-reclamespot met sukkel Freek-Willem (John Buijsman) en Martin van Waardenburg; deze laatste viert nu triomfen op de vrijdagavond bij Kanniewaarzijn.
"Bedenk goed wat je met je laatste Rolo doet". Iedereen herinnert zich nog dat enge mannetje die dat baby-olifantje aan het pesten is: "Nènènenènè". Vooral dat irritante motiefje van dat slipovertje, ik kan het niet aanzien, laat staan aantrekken.
RABO-bank heeft achtereenvolgens Vincent Rietveld (= Jochem de Bruin), hockeyster Fatima Moreira de Melo en Humberto Tan langs zien komen. Sinds de affaire met de Libor-rente hoor je weinig meer van deze bank.
De klunzige treinconducteur in de NS-spotjes wordt gespeeld door acteur Roel Pot van TV Rijnmond, u weet wel, die onnozelaar die er maar niet in slaagt om Nick&Simon te herkennen uit een coupé treinreizigers.

Helaas worden de reclames er niet beter op, dat blijkt ook dit jaar weer uit de Loden Leeuw nominaties.
Gerard Joling en Jort Kelder huren een autootje bij "Sixt, rent a car" en krijgen tijdens de proefrit de slappe lach, wat leidt tot gevaarlijke rukken aan het stuur. Heel riskant voor medeweggebruikers.
Tim en Tom Coronel maken er helemaal een potje van door met hun bolide een bibliotheek binnen te stuiven of een reclamespot later de green van een golfbaan compleet om te ploegen. En dat alleen om Allsecure autoverzekeringen aan te prijzen. "Even Apeldoorn bellen" had ook gekund. Ziet er allemaal heel irritant uit.

Toch nog even terug naar Albert Hein. Hoe gaan ze het gemis van Harry Piekema oplossen? Gisteravond zag ik nog een spotje langskomen met getekende hamsters. Lekker goedkoop!! Ik hoop voor AH dat ze snel met iets beters komen, anders gaat het ze heel veel klanten kosten.
En voor Harry heb ik nog een welgemeende wens: "Het ga je goed, we hebben van je genoten".

2 reacties

Ja, ik vrees ook dat het Albert Heyn klanten zal gaan kosten. We gingen er toch allemaal naar toe omdat Harry ons aanspoorde...? En om heel eerlijk te zijn: ik heb ronduit een hekel aan reclames en ga meestal iets anders doen als ze op de radio of tv verschijnen.

Tuinfluiter

10 January 2015 om 13:14

Ja, het is een wereldprobleem. Ik zie het nu ook niet meer zitten.
Waar zouden we zijn zonder de commercials? Harry kom terug!
En ik bedenk: Hij zal er toch niet vandoor zijn met die Cora van Mora?

Peterdw.

12 January 2015 om 07:33

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.