Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

228. Publiek of commercieel?

1 reactie

Verheugt u zich op de komende afleveringen van Boer zoekt Vrouw? Dan heb ik niet zo'n leuke mededeling voor u. 't Zal de laatste keer zijn. Staatssecretaris Sander Dekker van Onderwijs, cultuur en wetenschap was hier heel duidelijk over. Op de zwaar gesubsidieerde publieke omroep (NPO-1, -2 en -3) is voortaan geen ruimte meer voor volksvermaak. Geen ruimte voor brood en spelen. Geen ruimte voor onderbroekenlol. Zulke dingen horen thuis bij de commerciële omroep.

 

Bovenstaande programma's staan serieus op de zwarte lijst van de staatssecretaris.
Wat er dan wèl mag? De nieuwe codewoorden zijn EDUCATIE, INFORMATIE, en CULTUUR. Daar gaat 't om. Aan tenminste één van die criteria moet een NPO-programma voortaan voldoen. Wie geen educatie, informatie of cultuur brengt kan z'n koffers pakken.

Sander Dekker maakt lange televisiedagen. 't Is 'm aan te zien. Hij kijkt de laatste tijd wat flets uit z'n ogen. 't Is ook niet niks. Hij moet persoonlijk alle programma's van NPO-1, -2 en -3 nauwkeurig bekijken of ze wel voldoen aan de nieuwe normen. Rechtstreeks, via herhalingen of via "uitzending gemist". Het is bijna niet op te brengen. Er gaan geruchten dat hij geholpen wordt door een zaaltje met zogenaamde hulpkijkers. Als zij een TV-programma bekijken en als er hardop gelachen wordt dan wordt deze vrolijkheid geregistreerd door een "lachmeter" die weer in verbinding staat met een "rirograaf" die de lachsalvo's omzet in een grafiek. Aan de hand van het aantal pieken in deze grafiek kan Sander dan bepalen of het programma van NPO moet verdwijnen of niet. Klinkt heel eerlijk.

Het programma Koefnoen heeft afgelopen zaterdag een prachtige persiflage gemaakt over dit onderwerp. Naar het voorbeeld van "Wie is de Mol?" werd een nieuw spel opgevoerd: "Wie maakt er Lol?". Spelleider was een bijna levensechte Sander Dekker, die in een vervallen Hilversumse studio de volgende deelnemers introduceerde:
- André van Duin (Animal Crackers)
- Yvon Jaspers (Boer zoekt Vrouw)
- Jan Slagter (MAX Proms)
- Frans Bauer (Banana Split)

Een schitterend opdrachtenspel was het gevolg. Wie mag er blijven? Wie moet er weg? Wie brengt er educatie, informatie en/of cultuur?
Prachtige televisie. Van Duin liep de zaak constant te verzieken (toch in de war met Wie is de Mol?), Jaspers en Slagter kregen slaande ruzie en Bauer kreeg permanent de slappe lach, zo ongeveer op de manier van Geer en Goor.

Toch kan ik me voorstellen dat programmamakers zich zorgen maken over het bindende "salomonsoordeel" van de staatssecretaris.

- Jeroen Pauw hoeft zich waarschijnlijk geen zorgen te maken, maar mocht er bij hem aan tafel een jolige sfeer ontstaan dan zal hij toch proberen deze beginnende vorm van "lol" af te kappen. Stel dat Sander meekijkt.
-
Bij DWDD moeten ze serieus uitkijken. Dit programma is wat aan de luchtige kant, dat merk je al meteen bij de aankondiging met de lange RRRRRRRRRRRRRRRR. Presentator Matthijs is een druk baasje. Hij zou hoge ogen gooien bij de Nederlandse kampioenschappen "ADHD voor BN-ers", waarbij de meeste concurrentie is te vrezen van Bart Chabot, Jules Deelder en Erik Hulzebosch.
-
Boer zoekt Vrouw zit serieus in de gevarenzone. Een KRO-medewerker deed nog een schuchtere poging toen hij beweerde dat het programma educatief zou zijn voor jonge boeren die NIET aan het programma deelnamen, maar toch allerlei nuttige tipjes zouden krijgen in hun benadering van het vrouwelijk geslacht.
-
Eenzelfde soort redenering kun je houden voor De slechtste Chauffeur van Nederland. Vooral beginnende verkeersdeelnemers kunnen hier iets van opsteken: zo moet het niet!!
-
Animal crackers lijkt niet erg educatief, cultureel of informatief. Dat wordt een hopeloze zaak.
-
Koefnoen is maatschappijkritisch, dat kan hun redding zijn.
-
Kanniewaarzijn is een luchtige manier om misstanden aan de kaak te stellen. In die zin is het een soort consumentenrubriek als Kassa of Radar. Duidelijk informatief.
-
Per seconde wijzer en Twee voor Twaalf zijn serieuze quizzen. Ze mogen blijven.
-
Man bijt Hond is nog een groot vraagteken. Ik geef Man bijt Man, met Luis Suarèz in de hoofdrol, meer kansen.
-
Pownews mag wat mij betreft vandaag nog van de buis. Deze onbeschofte manier van interviewen heeft al een aantal politici de kop gekost. Hopelijk is Sander het daarmee eens, hij is tenslotte zelf politicus, dus hij kent hun paperazzi-methodes.
-
Love at first Kiss maakt geen schijn van kans. Voldoet op geen enkele manier aan de voorwaarden.
-
Hoe heurt het eigenlijk? Met Jort Kelder met het vlinderdasje. Duidelijk educatief èn informatief, met een vleugje cultuur. Ideaal voor de publieke omroep.

Als onze staatssecretaris z'n werk gedaan heeft en als alle volksvermaak van de publieke zenders is verwijderd dan hebben we toch een klein probleempje. Stel dat we op een avond eens gezellig willen lachen. Gewoon, we zijn in een vrolijke stemming en we willen op TV ook wel eens iets grappigs zien. Dan moeten we naar de commerciële omroep !!!! Want op NPO valt dan nauwelijks nog iets te lachen. En wat is het grote nadeel van RTL, SBS, Veronica en NET5? Juist, die irritante reclames die om de haverklap de programma's onderbreken.
Opnemen, later kijken en de reclames doorspoelen.
Ik heb me ooit voorgenomen om alle bedrijven te boycotten die reclame maken midden in een programma van de commerciële omroep. Dat is er nooit helemaal van gekomen. Waar moet je anders een bril halen als alle leveranciers meedoen aan die hinderlijke spots?

Eén ding wil ik nog even kwijt. De meest irritante reclame in Nederland komt van Specsavers. Dat spotje waar één of andere gladjanus de concurrenten afkraakt en mooie sier maakt met de eigen producten. Stel dat je die hoogst irritante kerel in levende lijve tegenkomt in het dagelijks leven. Daar moet je even niet aan denken. Onmiddellijk wegzappen als die eikel eraan komt.
Als toppunt schermt hij met het feit dat bij Specsavers iedereen 100% gediplomeerd is. Zijn slotzin is "Kom langs en controleer het zelf". Dus als ik goed begrijp moet ik langs Specsavers gaan en iedere employee vragen of ik zijn/haar diploma en cijferlijsten mag zien. Te idioot voor woorden. Wie doet zoiets? Kortom, de meest irritante reclamespot die ooit gemaakt is.

Sorry, ik ben een beetje afgedwaald. Of ik naar de laatste serie Boer zoekt Vrouw kijk? Nee, helaas, geen interesse. In column-129 heeft u tussen de regels door kunnen lezen dat het niet echt mijn programma is. Maar ik heb wel medelijden met Yvon Jaspers. Zij gaat in een diep gat vallen. In een boerenloze put. En ik heb ook wel een beetje te doen met al die mensen die wèl enthousiast zijn over dit programma en die nu voor de allerlaatste keer mogen genieten. Laatste mogelijkheid: stuur een email aan sanderdekker@vvd.nl met de tekst: BOER ZOEKT VROUW MOET BLIJVEN. Wie weet gaat hij alsnog overstag...

 

 

 

1 reactie

Nou, eerlijk gezegd heb ik het programma 'Boer zoekt vrouw' nog nooit gezien. Het heeft mijn interesse niet, maar tja, als je dan leest en hoort dat zoveel mensen er wel naar kijken, dan zou ik zeggen: - gewoon laten blijven!

En detectives, mijn favorieten? Die gaan nu natuurlijk ook verdwijnen, want die horen ook niet bij educatie, informatie en cultuur...

GRRRR...

Tuinfluiter

01 November 2014 om 19:16

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.