Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

223. Geluksmomentjes en hebbedingetjes

0 reacties

De HEMA is helemaal de weg kwijt. Nee, ik heb het deze keer niet over het Zwarte Pieten inpakpapier dat gebleekt moet worden om minder racistisch over te komen. Het gaat deze keer over een compleet nieuwe formule. Directeur Ronald van Zetten kwam het zelf uitleggen in een reclamespot: De opstelling in de winkels gaat veranderen. Tussen de hoge rekken komen er lage tafeltjes met daarop interessante hebbedingetjes die de klant een "geluksmomentje" moeten geven.
Bij het uitspreken van dit laatste zinnetje zou ik zelf hevig in de lach schieten. Maar Ronald niet. Hij bleef bloedserieus. En dat is knap, dat is razend knap. Met zo'n talent kun je zó de planken op als conferencier. Een "geluksmomentje" veroorzaakt door een "hebbedingetje". Hoe kom je erop? Waarschijnlijk is zo'n geluksmomentje van zeer korte duur, zeker als bij de kassa blijkt dat zo'n hebbedingetje ook nog geld kost. Da's nou jammer... De crisis loopt op z'n end, maar we willen toch nog even op de kleintjes letten.

Opvallend dat HEMA de verkoopcijfers op wil krikken door de verkoop van hebbedingetjes, een formule die tot nu toe voorbehouden leek aan winkels als Action en Little. Deze hebbedingetjes, ook wel gadgets genoemd, wakkeren de hebzucht van het winkelend publiek aan. "Mòkkòkkè !! (speciaal voor onze niet-Zeeuwen: "Dat moet ik ook hebben !!").
De lage tafeltjes bij HEMA hebben al een slachtoffer geëist. Een winkelende dame keek niet goed uit, struikelde over zo'n laag tafeltje en lag plotseling temidden van de hebbedingetjes. Behoudens wat pijn en schaafwonden moet dit voor haar één groot geluksmoment geweest zijn !!

Met veel interesse heb ik deze week de HEMA-folder doorgenomen. Opvallend zijn de nieuwe slogans:

"Echt HEMA" heeft plaatsgemaakt voor:
"HEMA maakt gewoon bijzonder"
"HEMA maakt de wereld een stukje mooier"
Heel interessant was de speciale bladzijde met "blijmakers", dat zijn die artikelen die op die lage tafeltjes liggen en die voor de geluksmomentjes moeten zorgen.
Een greep uit de collectie: lichtslingers, taartkaarsjes in allerlei vormen, een snackbox (!!) voor hond of kat (het is bijna dierendag), een speciale eco-tas om al die rotzooi in op te bergen, 250 kleuren nagellak (nooit geweten dat er zoveel kleuren zijn; zouden ze ook 250 kleuren zwartepietenschmink verkopen variërend van lichtbruin, via chocoladebruin, matzwart tot pikzwart?).
Nog een prachtig hebbedingetje op de bladzijde "blijmakers": de digibird. Dit is een vogeltje in een kooitje en als je fluit, dan fluit ie terug !! Mòkkòkkè !! En mocht je zo'n ding na een paar dagen beu zijn dan kun je 't altijd nog aanbieden bij het programma "Tussen kitsch en kitsch".

Vanmiddag hebben we de proef op de som genomen. We zijn naar de HEMA gelopen en we hebben het winkelend publiek gadegeslagen. Met zoveel geluksmomentjes om je heen moet dit zichtbaar zijn op de gelaatsuitdrukking van de klanten. We hadden allemaal blije mensen verwacht. Nou, dat viel tegen. Òf ze konden hun blijdschap uitstekend verbergen òf ze waren werkelijk zo chagrijnig als ze eruit zagen. De formule werkt dus nog niet. Toen mijn echtgenote even later gebruik wilde maken van het sanitair deed zich nog een opvallend òngeluksmomentje voor: de toiletten waren buiten gebruik. Kwamen daar misschien óók van die lage tafeltjes? Of misschien een lage toiletpot? Voor de sanitaire geluksmomentjes?
Dus wij op zoek naar een restaurantje in de buurt. Voor je fatsoen bestel je dan twee koffie € 4,60, inclusief fooi toch mooi € 5,00. Dan kun je even geen geluksmomentje meer zien. "HEMA maakt de wereld een stukje duurder".
Maar ..... de koffie was prima te drinken.

Hoe krijgen we de HEMA weer winstgevend? Niet met hebbedingetjes op lage tafeltjes die zogenaamd voor blije momentjes moeten zorgen. Wat was altijd de kracht van de HEMA? Juist, de rookworst. Die moeten we opnieuw gaan promoten. Op een positieve manier.
Dus niet zeggen: "De HEMA rookworst is de vetste van Nederland en leidt tot ernstige vormen van obesitas".
Gewoon positief blijven: "De HEMA rookworst is bijzonder voedzaam en is een uitstekend medicijn tegen anorexia nervosa".
Er staat niets verkeerds in dit laatste zinnetje. En de afkorting HEMA (Hollandse Eenheidsprijzen Maatschappij Amsterdam) krijgt een nieuwe betekenis: Hollandse Eenheidsworsten Maatschappij Amsterdam.

Als klap op de vuurpijl gaan we een bekende Nederlander vragen om de HEMA rookworst te promoten. Ik zit zelf te denken aan Sonja Bakker. Ik hoor u denken. Sonja Bakker die vette rookworsten aanbeveelt in haar nieuwe boek "Gezond genieten, deel-7" ? Is dat niet een beetje ongeloofwaardig?


Nee, helemaal niet. Enkele columns geleden (column-186) werd Sonja op een bankje in Den Bosch betrapt door het camera-autootje van Google Streetview. Ze was bezig aan een gezinszak met Bossche bollen en ondanks de slagroom was ze nog goed te herkennen. Sonja is ook maar een mens. Zij houdt ook van geluksmomentjes, net als u en ik...

 

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.