Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

162. Hamsterweken

2 reacties

Hamsterééééén!! Via schreeuwerige borden werden we vanmorgen vriendelijk doch dringend verzocht om veel meer levensmiddelen in te slaan dan aanvankelijk onze bedoeling was. AH doet werkelijk alle moeite om haar producten aan de man te brengen. Denk aan alle aanbiedingen in de bonus of in de langloopbonus. Slimme jongens zijn het. Als C1000 de euroweken introduceert, voortreffelijk in beeld gebracht door een hebberige Tineke Schouten die ongegeneerd haar winkelwagen volstouwt met artikelen van precies één euro, heeft AH het antwoord meteen al klaar. Dat moet goedkoper kunnen. De actie Route 99 is het logische antwoord. Talloze artikelen voor slechts 99 eurocentjes, ruim onder de prijs van C1000 dus.

Maar C100 slaat terug. Je kunt je vanaf heden op internet inschrijven om kans te maken op 1 minuut gratis winkelen. En die arme stumper die geen computer heeft? Jammer. Die maakt geen enkele kans.

 

Nog een geluk voor de caissières dat alle kortingen en andere acties keurig verwerkt zitten in de streepjescodes. Die arme meiden (en jongens) hebben al genoeg aan hun hoofd. Behalve het scannen van de boodschappen moeten ze aan èlke klant dezelfde waslijst aan vragen stellen:

- Heeft u een bonuskaart?

- Spaart u airmiles?

- Wilt u koopzegels?

- Heeft u een parkeerbonnetje?

- Wilt u voetbalplaatjes? (alleen in het voetbalplaatjesseizoen)

- Wilt u de kassabon?

- Prettige dag verder!

Zouden ze daar geen bandje van kunnen maken, met een vriendelijke doch ingeblikte stem?

 

Tijdens een wandeling door de winkelstraten van Goes kom je tot de conclusie dat elke winkel aan het opruimen is. Alleen het heet nu anders. Vroeger waren er precies twee soorten kortingen: de seizoensopruiming en de balansopruiming. Nu gaat dit het hele jaar door en het toverwoord is SALE. Advies: spreek dit woord uit als SEEL, anders klinkt het zo knullig.

Net vóór de SALE is er de pre-SALE, dus zal er ook wel weer een after-SALE zijn. Onder de borden SALE worden kortingen vermeld van 68%, 70%, 75% en zelfs 80%. Wat hebben we in de weken voorafgaand aan de SALE met z'n allen veel te veel betaald!!

 

Naast inpakkorting (moet je dan zelf je boodschappen inpakken?) is er ook nog zoiets als meeneemkorting. Met dat laatste woord heb ik wat moeite. Meeneemkorting suggereert een kortingspercentage van 100% en is, mijns inziens, synoniem voor stelen, oftewel proletarisch winkelen. Of zit ik er nu helemaal naast?

 

Het toppunt van klantvriendelijkheid is wat mij betreft Jumbo. Ze kennen daar het verschijnsel laagste-prijs-garantie: "Als u het product elders goedkoper ziet, dan betalen wij u het verschil". Wat moet je dus doen als winkelende huisvrouw? Je gaat met je Jumbo-kassabon èn je mobiele telefoon met ingebouwde camera in de hand een middagje op controle bij de concurrenten als AH, C1000, MT, Agrimarkt. Je bent dan de hele middag bezig, maar dan heb je ook wat. Ieder merkartikel dat goedkoper is dan Jumbo, zet je op de foto. Nee, aanbiedingen tellen niet, zo staat het in de Jumbo-voorwaardes. Met je mobiele foto's als bewijsmateriaal keer je terug naar de klantenservice van Jumbo. De oogst van een hele middag prijsvergelijking kan mogelijk oplopen tot een terugvordering van wel € 0,27 !!!

Hoeveel Jumbo-klanten zullen dit daadwerkelijk zo uitvoeren?

 

Een andere leuke actie van Jumbo: "De vierde in de rij? Boodschappen vrij!". Vrij vertaald betekent dit dat je bij de kassa's door mag lopen zonder te betalen als er 3 of meer klanten vóór je staan te wachten.

In mijn gedachten probeer ik slim te zijn: als er vier kassa's geopend zijn met respectievelijk 2, 2, 2 en 3 wachtenden dan kies ik vanzelfsprekend voor de laatste optie. Boodschappen gratis!! Kassa!! Nee, zo simpel werkt het niet. De bedoeling is om aan te sluiten bij de kassa met de minste wachtenden.

Er zijn nog meer spelregels, allemaal te vinden op internet.

- als alle kassa's bemenst zijn telt de regel niet

- een defecte kassa telt níet mee als lege kassa

- een klant die geholpen wordt telt niet mee als wachtende

- de vierde in de rij moet direct aan de caissière duidelijk maken dat hij/zij gratis boodschappen wil

Die laatste regel is een beetje genant. Je staat best nog wel ver verwijderd van de kassa en dan moet je luidkeels aan de caissière duidelijk maken dat je de vierde bent. De hele winkel luistert dus mee dat je gratis boodschappen wilt. Hoe vaak zal iemand overgaan tot deze actie?

Een mevrouw uit Schiedam deed het wel en bracht verslag uit op internet. Op haar manier voldeed ze aan alle voorwaarden. Toch wist Jumbo het zo te draaien dat die gratis boodschappen er nooit gekomen zijn. Jumbo had het over een defecte kassa. De mevrouw uit Schiedam weerlegde dat de zogenaamde "kapotte" kassa een minuut later bemenst werd door een caissière met vuurrode blosjes op de wangen, vermoedelijk veroorzaakt door een iets te lange flirt met die nieuwe aardige vakkenvuller tijdens haar uitgelopen middagpauze...

Een dergelijke "klantvriendelijke" maatregel roept vragen op. Is dit wel een eerlijke manier van klantenbinding?

Over (on)eerlijk gesproken. Wat denkt u van de schaamteloze STER-reclame van Specsavers die keihard beweert dat de brillen van naaste concurrent Pearle tot wel 75% duurder zijn. Zo'n rechtstreekse aanval maak je niet zo gauw mee. Onbehoorlijk gedrag.

Een tegenzet van Pearle kan nooit lang op zich laten wachten. Een reclamespotje waarbij een aantal brillen van Specsavers bij het minste geringste spontaan uit elkaar vallen. Goeie actie van Pearle!! Wie kaatst kan de bal verwachten.

 

Nog even terug naar AH. Wat een leuke aanbieding vandaag: alle Belgische bieren 25% korting. Mijn interesse was onmiddellijk gewekt. Hamsterééééén!!

   

2 reacties

Tjonge... je bent wel goed op de hoogte van al dat reclamegedoe zeg... Doe in 't vervolg maar net als ik, Han. Bij reclame op de radio meteen het toestel uitzetten en als er reclame op tv komt, snel weglopen. Zo leef je een stuk gemakkelijker!
Tuinfluiter

21 June 2013 om 18:11

Soms kun je er niet naast kijken. Tijdens de hamsterweken bij AH heb ik nog nooit zoveel knaagdieren bij elkaar gezien...
han44

21 June 2013 om 19:53

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.