Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

160. Het Fyra fiasco

0 reacties

Sorry mensen, ik kan het niet laten om nog even mijn licht te laten schijnen over HET FYRA FIASCO.
Laat ik positief beginnen. Een half jaartje geleden hebben wij dankbaar gebruik gemaakt van een RIJDENDE Fyra. Ja u leest het goed: een RIJDENDE Fyra. In een eerste klas coupé, ook dat nog. En ook nog zonder toeslag. Wat was het geval? Er was gifalarm op het rangeerterrein van Zwijndrecht en de enige manier voor Zeeuwse reizigers om Rotterdam te bereiken was om via Breda met de Fyra met een grote boog om Dordrecht heen te rijden. Doodzonde dat ik daar geen foto’s of bewegende beelden van heb. Die opnames zouden nu voor veel geld van de hand gaan.

 

Toen begin deze week onze zuiderburen verkondigden dat geen enkele Fyra nog over Belgische grondgebied mocht rijden, had ik de oplossing voor dat probleem meteen al klaar. Als we niet bovengronds mogen reizen, dan maar ondergronds.
De tunnelboor Boorbara is bijna klaar in Sluiskil en kan zo naar de Belgische grens bij Roosendaal vervoerd worden, met de opdracht om één tunnelbuis te boren met een lengte van 137 kilometer.
Opgemeten met behulp van Google Earth. Met een gemiddelde boorsnelheid van 12 meter per dag leert een simpel wiskundesommetje dat je na 11.417 dagen ter hoogte van het Franse Lille weer boven de grond komt. Omgerekend is dit 31 jaar en 4 maanden. Even een stukje rails neerleggen en klaar is Kees. Als ze snel beginnen kunnen we al in oktober 2044 deze tunnel feestelijk openen. Heel toevallig is het jaar 2044 in een ander opzicht ook een feestjaar. Voor mij persoonlijk dan. Ik hoop dan mijn 100
e verjaardag te vieren!! In dat jaar komt dus ook de burgemeester van Goes bij mij op theevisite, waarschijnlijk per rollator want die goeie man is dan met zijn 84 jaren ook niet meer van de jongsten.

 

Maar helaas, m'n plannetje voor de tunnel onder België kan meteen de prullenmand in nu ook Nederland besloten heeft om te stoppen met de Fyra. Jammer dat het zo gelopen is met die Italiaanse trein. Op het oog een prachtig vervoermiddel en ook de naam van de bouwers AnsaldoBreda klinkt erg vertrouwd, toch zeker de laatste 5 letters.
Ik heb even serieus geloofd dat Fyra de nieuwe wielersponsor van Team Blanco zou kunnen worden. De naam Fyra geeft aan zo’n wielerploeg een gevoel van snelheid en daar gaat het toch om bij zo’n sport. Achteraf maar goed dat dit niet doorgegaan is. Denk alleen al aan het materiaal. In gedachten zie ik wanhopige renners, allemaal in dezelfde kleur wielershirt, langs de weg staan met kapotte kettingen, gebroken sturen en zwaaiend met verbogen wielen.

 

Dus nu gaat de stekker eruit. Eigenlijk een vreemd zinnetje: de stekker eruit. Houdt dit in dat de Fyra steeds met een verlengsnoer gereden heeft?

Melanie Schultz zag de bui al hangen. Bij het aantreden van het nieuwe kabinet had ze een gesprekje met collega en staatssecretaris Wilma Mansfeld: “Doe jij de treintjes, dan doe ik de autootjes wel”. Gisteren werd ze geconfronteerd met deze afspraak. Stotterend verklaarde ze, zonder enige overtuiging, dat dit niets te maken had met het naderende einde van de Fyra.

 

Binnen het ministerie van verkeer circuleert ook het volgende verhaal. Een soort machtsspelletje tussen Melanie en Wilma. Een soort ongezonde rivaliteit binnen het departement. Het volgende speelde zich af:

De snelweg A16 tussen Breda en de Moerdijk is het enige stukje snelweg dat precies langs het tracé van de Fyra loopt. Melanie en Wilma wilden wel eens uittesten wie er harder kon: de autootjes of de Italiaanse trein. Een soort straatrace zou je het kunnen noemen.




Toen Wilma dreigde te winnen heeft Melanie iets heel onbehoorlijks gedaan. Op het genoemde stuk A16 was al jaren een maximum snelheid van 100 kilometer. Logisch en veilig want dit is één van de drukste Nederlandse snelwegen. Melanie besloot, ten faveure van de straatrace, de maximum snelheid met onmiddellijke ingang te verhogen tot 130 kilometer. Onveilig, onlogisch, onverantwoord!! Hoe kun je als minister zo’n loopje met de veiligheid nemen. En dat alleen maar voor een spelletje…

Het gevolg? De auto’s van Melanie wonnen van het treintje van Wilma. Mevrouw Mansfeld heeft nog geprobeerd om de Fyra harder dan 130 te laten rijden, maar toen waaiden de bodemplaten spontaan vanonder de treinstellen.

 

De nieuwe Suske en Wiske ligt vanaf volgende week in de winkels.

Mogelijk dat het hele verhaal ook de bekende schrijver Dan Brown inspireert tot een nieuwe uitgave. Het Fyra Fiasco past precies in het rijtje De Da Vinci code, De Delta Deceptie, Het Bernini Mysterie, Het Juvenalis Dilemma.

0 reacties

- Er zijn nog geen reacties geplaatst.



Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.