Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

127. Maximumsnelheid

1 reactie

De chaos is compleet. Waar mogen we nu wèl 130 rijden en waar niet? Op elk moment komen er weer trajecten bij, maar gaan er ook weer trajecten af. Er is geen touw meer aan vast te knopen. En je moet heel goed en vooral heel snel kunnen lezen, want soms zijn er voorwaarden. Zo is er een onderbordje met uren van de dag of er is een onderbordje met de tekst GELDT NIET BIJ GEOPENDE SPITSSTROOK. Ik geef het je te doen. Deze tekst tot je nemen bij een snelheid van 120 km/uur. Dat lukt echt niet. Je kunt het nog het best vergelijken met een wanhopige nieuwslezer die tevergeefs probeert om een op hol geslagen autocue bij te houden.

 

Alle logica ontbreekt. Zo was het stuk A16 tussen Breda en Moerdijk van oudsher een 100 km weg, vanwege de grote verkeersdichtheid. Dus een veiligheidsmaatregel die niet voor niets genomen is. Het is dus door niets en niemand uit te leggen dat juist dit stuk onlangs is opgewaardeerd tot 130 km. Wat een verbijsterende maatregel.

 

Op de A58 bij Arnemuiden werd een parkeerplaats ontmanteld omdat het onveilig zou zijn om weer in te voegen tussen het 130 km verkeer. Tot enkele weken geleden in alle wijsheid werd besloten om juist dit stuk weer terug te schalen naar 120 km. Gaat de parkeerplaats nu weer open? Is er wel eens overleg onder wegbeheerders?

 

Als de automobilist, komend vanuit Vlissingen, ter hoogte van Goes de A58 wil verlaten, dan is het verstandig om terug te zakken tot 60 km per uur, vanwege de scherpte van de afrit. Niet te geloven: halverwege die scherpe bocht staat het bord "EINDE 130". De snelheidsduivel die pas op dat moment zijn gaspedaal loslaat belandt via een luchtreis met een grote boog  in een weiland bij 's-Heer Abtskerke. Pikant detail: 100 meter verder, nog steeds in diezelfde bocht, word je geadviseerd om terug te zakken tot 120 km.

 

Het toppunt is uiteraard het bord EINDE 130. Hoe is het mogelijk dat in twee aangrenzende landen, slechts gescheiden door een denkbeeldige stippellijn, hetzelfde bord precies de omgekeerde betekenis heeft. In Duitsland mag je het gaspedaal dieper intrappen, in Nederland moet je het juist loslaten.

Deze week heb ik voor de derde keer over deze kwestie een mailtje gestuurd aan onze verantwoordelijke minister. Maar ik heb het deze keer anders aangepakt. Waar ik de afgelopen keren begon met "Geachte mevrouw Schulz van Haegen" heb ik nu gekozen voor de aanhef "Lieve Melanie".

Nieuwsgierig geworden zal ze deze keer, overmand door erotische fantasieën, doorlezen tot het einde. Het blijven vrouwen. Bovendien kan ze onmogelijk bevroeden dat de schrijver van deze elektronische post op de wachtlijst staat voor de bejaardenbank op de Goese Markt.

Ik wacht haar antwoord met spanning af.

 

Over de Duitse Autobahnen gesproken. Nee, ik heb het niet zo op die laagvliegers op de linker rijbaan. Het verschil met het overige verkeer is gevaarlijk groot. Als je ze in je spiegel aan ziet komen, dan duurt het een slechts een paar tellen voordat ze langs razen. Aan de andere kant, als jij toevallig op dat moment aan het passeren bent, dan nemen ze hun "verlies" en passen ze zich, op het oog geduldig, aan jouw snelheid aan.

Hoe anders is dat in Nederland. Bumperklevend, zo dicht mogelijk bij de vangrail rijdend proberen ze mij duidelijk te maken dat ze er langs willen. Volslagen zinloos want ik laat me niet opjagen. Het heeft eerder een averechts effect. Ik laat de inhaalmanoeuvre zo mogelijk nog net iets langer duren door een nog bravere snelheid aan te houden.

 

Terug naar onze Oosterburen. Ondanks de hoge snelheden op de linker rijbaan, valt het op dat deze mensen uiterst gedisciplineerd zijn als de snelheid bij wegwerkzaamheden via borden omlaag moet via 100 naar 80 en verder omlaag naar 60. Iedereen houdt zich keurig aan de nieuwe snelheden.

Bij een wegversmalling hebben de Duitsers een mogelijkheid gevonden om toch twee rijstroken te behouden voor de doorstroming: het zogenaamde "verzetzt fahren". Het systeem werkt perfect is mijn ervaring.

 

En dan plotseling begint het Autobahnfestival. Ergens beginnen een paar automobilisten geleidelijk vaart te minderen. De rest volgt. Onder begeleiding van feestelijke knipperlichten zakt de snelheid tot 5 km per uur. Wie begint zoiets? Je kunt het vergelijken met de wave in een stadion. Iemand begint en de rest volgt.

Ook op borden boven de weg wordt het volksfeest begeleid met knipperende bordjes met STAU erop, zo heet dit festival namelijk. Het zogenaamde Stau-fest begint plotseling en iedereen doet mee. Er is een speciale Stausender op de autoradio, waar iedereen meteen op af lijkt te stemmen. Op het ritme van Duitse Schlagers deint iedereen mee en je ziet alleen maar blije gezichten. "Alle Menschen werden Brüder". Deze uiting van saamhorigheidsgevoel kan soms uren duren.

Maar niet voor mij. Ik heb het niet zo op Duitse folklore. Bierfest en Weinfest, dat klinkt nog wel aardig, als ik maar geen Lederhosen aan hoef te trekken.

Maar het Autobahnfest verlaat ik altijd bij de eerste afslag en zet de auto even stil. We maken een binnendoor-plannetje met behulp van de wegenkaart en vervolgen onze weg door dorpjes waar nog nooit iemand van heeft gehoord. Op onze autoradio geen Schlagers. Zijn wij nu spelbrekers???

 

Nog een paar adviezen:
Mocht u in de buurt zijn. De rustige Oostenrijkse snelweg van Salzburg naar Karinthië heeft over de gehele lengte een maximumsnelheid van 100 km/uur. Heel rustgevend, iedereen houdt zich er aan. Met deze snelheid is het mogelijk om te genieten van de majestueuze Alpentoppen.

Terugkomend op de 130 km van Melanie. Blijf in Nederland gewoon 120 rijden, op welke snelweg u ook rijdt. Geen gezeur en geen twijfels of je hier nu wèl of niet 10 km harder mag.

Nog beter zou zijn dat de overheid deze maatregel terug zou draaien, maar vanwege mogelijk gezichtsverlies zal dit niet gebeuren.

    

1 reactie

Inderdaad, op de snelwegen gewoon 120 rijden, dat doen wij ook hoor.

Succes met Melanie. Je zult nu vast wel antwoord krijgen!

Tuinfluiter

14 October 2012 om 18:45

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.