Columns met een glimlach

Verhalen en ontboezemingen die ironisch bedoeld zijn

90. Consumentenleed

2 reacties

U kent vast wel die reclame van Carglass: een dame heeft een sterretje in haar voorruit en Carglass repareert. De dame pakt haar beurs om af te rekenen en die aardige meneer van Carglass maakt een heel joviaal gebaar "Nee, mevrouw, u hoeft niets te betalen".

Ik weet het zeker!! Als u en ik volgende week met een sterretje in onze voorruit bij deze firma aankloppen dan is die aardige meneer toevallig net ontslagen (hij bracht te weinig op voor de firma) en vervangen door een boekhoudkundig type dat ons een nota voorschotelt met een pittig bedrag van 3 cijfertjes vóór de komma.

 

Ook zo'n aardige reclame: een dame (alweer een dame) loopt binnen bij Schoonenberg Hoorcomfort en ondergaat de GRATIS hoortest. "Uw gehoor is prima in orde mevrouw!!" en de testdame staat weer op straat.

Als ik me volgende week aan zou melden voor zo'n GRATIS hoortest dan weet ik het resultaat al. Er deugt zogenaamd weinig van mijn gehoor en men adviseert mij een peperduur hoorapparaat aan te schaffen. Achteraf logisch, want van mensen met een uitstekend gehoor (zoals ik) kan deze firma niet leven.

Ooit heb ik in een winkel van Specsavers per ongeluk laten vallen dat ik voor € 6,00 een leesbrilletje van de HEMA had aangeschaft. De opticien van dienst ontplofte bijna. Hel en verdoemenis waren mijn deel. Hoe kon ik zo stom zijn? Met zo'n goedkope oplossing zouden mijn ogen met sprongen achteruitgaan. Achteraf kon ik zijn reactie wel plaatsen. Die budget-brilletjes kosten de echte opticiens handenvol geld en dat steekt.

 

Consumentenleed is de titel van de column. Hoe vaak worden wij, als consument, belazerd, vals voorgelicht of op het verkeerde been gezet? Voorbeelden te over.

 

Als uw stofzuiger het heeft begeven dan hangen u de volgende dreigingen boven het hoofd:

- u bent het garantiebewijs kwijtgeraakt en zonder bewijs geen garantie

- de garantieperiode is precies één dag verlopen

- u wordt beschuldigd van onoordeelkundig gebruik

- in de ultra-kleine lettertjes staat dat deze reparatie niet vergoed wordt

 

Gelukkig zijn er programma's als Kassa, Radar, Keuringsdienst van Waarde, de Ombudsman om het recht te doen zegevieren, maar dit is slechts een druppel op een gloeiende plaat. Wie het geluk heeft om door een consumentenprogramma te worden uitgenodigd zit gebeiteld. Ze zijn namelijk als de dood voor negatieve publiciteit. Ze huiveren letterlijk en figuurlijk voor "de koude douche".

Als de belbus van de VARA langskomt dan buigt iedereen als een knipmes en het resultaat is dat de bewuste klant in het gelijk wordt gesteld, met duizend excuses en een bosje bloemen. Liever geen camera's, maar als het niet anders kan....

Van de  tas van het Radar-testpanel gaat een preventieve werking uit. Ooit heb ik een onwillige behangleverancier gedreigd met Koning Klant, toen hij niet wilde ingaan op mijn klacht. Het resultaat was verbluffend. De man trok spierwit weg en ik kreeg gratis een aantal rollen mee van een nietszeggend behangetje (ze liggen nu nog steeds ongebruikt in mijn berging).

 

Een ernstige vorm van consumentenmisleiding is de reiswereld. Schreeuwende advertenties van spotgoedkope reizen naar exotisch oorden. Alle genoemde prijzen eindigen op 99,- en worden vergezeld van een v.a. (= vervelende afkorting). Deze vervelende afkorting betekent "van af" en houdt in dat de genoemde prijs slechts een basisprijs is en dat daar nog van alles en nog wat bij komt voordat u in uw niemendalletje kunt genieten van de subtropische zon.



Het volgende verhaal speelt al flink wat jaren geleden. Lees en huiver.

Mijn hypotheek bij één van de grootste geldverstrekkers van Nederland was aan het einde van de rentevaste periode. Om een tipje van de sluier op te lichten: deze bank is nog niet zo lang geleden door Wouter Bos uit de klauwen van Fortis gered.

De bank zond mij een nieuwe offerte voor een nieuwe rentevaste periode. Het was alsof ik een klap in mijn gezicht kreeg. De voorgestelde nieuwe rente was dusdanig hoog, dat ik aan een oneerbaar voorstel begon te denken. Na enig Googelen (dat kon toen al) bleek dat er op de site van de bank een rentepercentage werd aangeboden dat 2% LAGER was, voor een vergelijkbare hypotheek. In mijn onschuld dacht ik toen aan een vergissing en belde ik de accountmanager. Tot mijn verbijstering was het geen vergissing, nee, de op Internet genoemde rente was alleen voor NIEUWE klanten. Vaste klanten moeten gewoon de hoofdprijs betalen als straf voor hun loyaliteit.

Later was er aandacht voor deze wanvertoning en Antoinette Hertsenberg van Radar had daar een mooi woord voor bedacht: "vaste klantenboete". De banken wrongen zich in allerlei bochten om het verhaaltje goed te praten, maar tevergeefs.

De banken moesten iets terug doen om het klantenvertrouwen terug te winnen. Het fenomeen "private banking" vond het levenslicht en de accountmanager werd voortaan "private banker" genoemd. De klant wordt vanaf dat moment als koning behandeld. Helaas wordt er vanuit gegaan dat de klant ook de financiële armslag heeft van een koning.

O ja, als het totaal van je bankrekeningen de € 25.000.000 overschrijdt, dan krijgt de bankemployee weer een andere naam: de "private banker" heet vanaf dat moment "private senior manager".

Dat moment is voor mij slechts een kwestie van tijd, zeker als ik hoor dat de AOW op 1 januari met 0,6% is gestegen!! Waar doen ze het van?

 

De volgende dreiging van 2012:

Minister Schippers heeft besloten om de mogelijkheid te openen dat tandartsen toetreden tot het legertje schrapers en graaiers. Ook dit valt onder het kopje consumentenleed.

Hèt woord van 2012 is nu al bekend: woekertandarts.


Mijn advies:

- wissel regelmatig van dagblad en TV-gids, neem steeds een kennismakingsabonnement

- wissel elk jaar van energieleverancier en zorgverstrekker

Ik zeg: Doen !!!

 

Nog een laatste advies:

Zullen we, met z'n allen, elke keer wegzappen als Johan Derksen in het beeld verschijnt?

Ik zeg: Doen !!!

    

2 reacties

wissel ook om de twee jaar van telefoonabonnement, en van internetprovider, doen!
en je hebt gelijk: radar heeft mij duizenden euro's gescheeld, en ik hoéfde er niet eens voor op teevee. de bedrijven waar ik oneervol door werd benaderd stonden er al in opsommingslijsten met ellenlange klachten van dezelfde aard; het ging om een (bekende!) kabelmaatschappij en een incassobureau die steeds samen optraden
Lizdog

21 January 2012 om 09:50

Ha, dat doe ik allang, Han. Ik bedoel: alle reclames wegzappen en als ik iemand zie die alleen maar op Johan Derksen lijkt... Zapzap... Doen!
Tuinfluiter

21 January 2012 om 10:31

Plaats een reactie

U bent nog niet ingelogd; hierdoor kunt u nog geen reactie plaatsen.
Ga eerst na de inlogpagina. Als u geen ZeelandNet abonnemenent heeft kunt u een gast-account gebruiken.